Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg er en barnløs kvinne på 44 år. Har to SA bak meg, en da jeg var 42 og den andre som 43 åring. Kan nevne at jeg sluttet med preventasjon for 19 år siden, og har i grunn ønsket meg barn siden det. I 1992 (var da 28 år) gikk jeg igjennom 2 ivf behandlinger uten positivt resultat.

Som 40 åring traff jeg min nåværende mann som jeg faktisk ble gravid med. Hadde da gitt opp tanken på å bli mor, og sjokket var stort når jeg testet positivt 3 uker etter ikm. Men som allerede nevnt hadde jeg en MA.

Jeg er nå i ganske villede om hva vi skal gjøre, om vi skal prøve på nye omganger med ivf. Min mann er veldig innstilt på det, mens jeg har mine betenkeligheter i og med at det er psykisk tøft, og at jeg ikke akkurat har alderen på min side lenger. Syns å huske at sjangsen for at vi skal lykkes er på under 10%, men om vi skulle være så heldig, da vil de økonomiske aspektene og det eventuelle psykiske ubehaget druknet i gleden.

Er veldig takknemlig om noen har råd eller synspunkter om mitt dilemma.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke du er for gammel så lenge du produserer egg selv som alt tyder på. Men det kan hende du trenger hormonell/medisinsk støttebehandling når du blir gravid for ikke å miste barnet. Noen må ha blodfortynnende, noen må ha fkes progesteronstøtte, noen produserer antistoffer som er farlig for fosteret og må behandles for det.

Jeg ville nok konsultert en IVF-klinikk og forhørt meg hadde jeg vært deg, du har ingen tid å miste. ikke bare kan de øke dine muligheter for graviditet, de kan også behandle deg for habituell abort. Men det er et stort MEN - IVF suksessraten for oss over 40 ligger på rundt 10%. På klinikk Hausken som jeg tilhører blir 16% av 40-åringene gravide. De behandler kvinner opp imot 48 år hvis forholdene tilsier at det er greit.

Jeg har tre barn hvorav siste er ICSI barn som jeg fikk som 42-åring. Vi prøver en IVF runde til, og om det lykkes blir jeg mamma som 44-åring. Jeg har imidlertid ingen illusjoner om at dette er rett frem og bare enkelt, men den som "intet våger intet vinner".

Det er en annen 44-åring her på forumet som også er prøver - tror hun har nick Guggien.

PS mht prevansjon så har jeg maks brukt P-piller 3 mndr hele mitt liv..ikke lett for å bli gravid selv.

Skrevet

Det er alltid lettere for utenforstående å sette en øvre aldersgrense... men, nå er naturen laget slik at enten produserer man egg eller så gjør den det ikke og så lenge kroppen produserer er man ikke for gammel.

Men det er klart det er noen aspekter mht å få barn så sent i livet... man er kanskje ikke så sprek som en 20-åring men så har man kanskje en annen ro i livet og prioriterer anderledes. Og vil ma få friske barn???

Selv fikk jeg min gullgutt omtrent på 40-års dagen min og ja, jeg skulle ønske jeg hadde fått barn før men sånn ble det en gang ikke. Har i ettertid prøvd to ganger til... ett fryseforsøk og en IVF runde til... ble gravid begge gangene men hadde MA i 10. uke.

Tøffe greier men prøver igjen med fryseforsøk omkring 1 september og vil da være 42 hvis det går bra.

Hvis du ønsker deg barn av hele ditt hjerte så sier jeg bare en ting... GO FOR IT !!!!!! Og nyt livet etterpå hvis det går bra og så vet du i ettertid at du prøvde i hvertfall..... er redd du kanskje vil angre senere når det definitivt er for sent.

Skrevet

Som de over meg sier-

go for it....

Vit at du har prøvd det som prøves kan før du setter stopp.

Mine beste ønsker :o)

Skrevet

Det er nå du har sjangsen. Seinere kan det være for sent, og kanskje du kommer til å angre på at du ikke prøvde? Men du må selvfølgelig være klar for det, for som du sier, det er en tøff prosess du skal gjennom. Lykke til med valget deres!

Skrevet

Jeg er evig optimist.... og ville prøve alt som sto i min makt for å prøve...vi lykktes til slutt..dog av oss selv månden etter 2 negative forsøk.

Leste i Gravid nå det med Katrine Søland på utsiden om ei på 42/43 som var gravid med ivf-tvillinger....ble så glad for å lese det, en sånn pep-talk med mye optimisme.... men jeg ville om det ikke hadde lykkes for oss reist utenlands....jeg for min del tenkte Danmark pga...der kan de skrape litt av skallet på egget slik at det har lettere for å dele og feste seg, eller USA hvor en ofte får satt inn flere egg også kan en gå inn å redusere om en ønsket det hvis en ble gravid med flere..... det var mine tanker, vi hadde jo ikke en alder som jobbet med oss......... i tillegg har jeg brukt mye akupunktur og har troen på det som ett søtte opplegg....

Lykke til!!

Skrevet

Hei på deg!

Du må selvfølgelig gjøre det du mener er riktig for deg.

Jeg er igang med mitt andre forsøk på IVF på Hausken.

Ble gravid på 1 forsøk som dessverre endte med MA i uke 7.

Men jeg er ved godt mot og har fått råd på klinikken om at jeg ikke har mindre sjanse ved neste forsøk enn ved 1 forsøk. Jeg produserte egg. ( de hentet ut 5 hvorav 3 ble befruktet, 1 prima som ble satt inn - dvs 4 delt) men dessverre...

Husk at NOEN av oss må dra opp den positive statistikken for oss over 40. Det er mitt håp.

Ønsker deg og dere andre her som svarte alt godt og masse lykkeønskninger for baby!

Skrevet

Det er som de før her sier: den som ikke våger intet vinner.... Ville bare gjort det jeg så har du i alle fall prøvd! Og du produserer jo enda egne egg! Desverre så er det vel økt sjanse for abort med økende alder - så det er liksom noe en må "ta med i regnestykket". Jeg er selv 37 nå (har også mista 2 ganger) og blir mer og mer klar over at vi har vært veldig heldige som tross alt har lyktes med å få ett barn med icsi. Prøver nå få nr. 2 og føler også at tida begynner renne litt ut, men nr. 2 er uansett en bonus....Jeg ville kasta meg rundt var jeg deg og fått starta så fort som mulig. Mange fordeler med å få barn tidlig (jeg skulle ønske vi hadde starta før men vi visste jo ikke da at vi måtte ha hjelp...) men og mange fordeler med å få de seinere. Lykke til!

Skrevet

Takk for alle kloke tilbakemeldinger. Det er fint at et sånt forum finnes. Jeg har som sagt gått og grublet på dette alene lenge, min kjære snille mann sier avgjørelsen er min, og at han støtter meg uansett. Jeg har dessuten ved flere anledninger prøvd å ta det opp med en nær venninne, men ordene fryser til før de blir uttalt. Jeg føler at hun vil uansett ikke forstå, derfor er det så fint at dere finnes, dere forstår :-)

Jeg har tatt min beslutning, jeg velger å satse på alternative metoder som feks akupunktur. Dels fordi jeg har vært igjennom ivf forsøk tidligere, og vet hvor tøft det kan være, og fordi vi bor ganske langt unna private klinikker. Jeg har kommet til det stadiet at jeg ikke lenger ønsker meg barn til enhver pris. Det er kanskje alderen som har temmet mitt ønske.

Jeg ønsker dere lykke til, og håper strevet lønner seg i form av små nurk.

Klem:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...