hormonia&alienimagen3 Skrevet 10. august 2008 #1 Skrevet 10. august 2008 Jeg har en datter på snart tre og en halv mnd,og jeg hadde ikke noe fri (ikke en time engang) før forto uker siden da jeg dro på kino på natten mens hun sov,så dro jeg på fest mens barnefar var hjemme og passet ungen. For å være ærlig dro jeg ut bare for at han skulle slutte og mase... Etter at jeg måtte slutte å amme bare etter to og en halv uke,så har jeg hatt litt problemer med å la henne være hos andre for tidlig.. Jeg tenkte jeg liksom skulle ta det i mitt eget tempo for å ikke stresse ting,og det har igrunn funka bra for meg. Men nå ble jeg kalt dårlig mor og overbeskyttende på den festen jeg dro på,og de sa at jeg var slem mot barnefaren for at jeg ikke hadde latt hans foreldre ha henne mer.... Men ærlig talt er jo ungen mer vandt til han foreldre en mine og vi har besøkt de mye mer en det vi har besøkt mine...Hadde skjønt å bli kalt dårlig mor om jeg hadde gitt full F*** men for at jeg har holdt på det med barnevakt....?I de tre første måndene??? Jeg har ikke hatt noe problemer med å ikke ha barnefri,jeg har gått på baby kino og vært på resturanter og kaffebarer omtrent hver dag siden jeg sluttet og amme.Ungen har blitt kjempe sosial og er kjempe trygg,og så lenge hun er så trygg blir det lettere for meg og levere henne til besteforeldre for da har vi kjørt våre rutiner så inn og trygt at en dag hos besteforeldre ikke ødelegger systemet.For de er litt stressende for henne,duller litt vel mye og tar ikke helt hensyn til rutinene..Men det er jo helt naturlig når det gjelder besteforeldre for de vil og kan jo dulle og skjemme de bort... Hvordan har dere gjordt det?Og er jeg dårlig mor og slem med barnefar pga dette?
Teltpluggen Skrevet 10. august 2008 #2 Skrevet 10. august 2008 Syns da høres heil greit ut sånn du har gjort da eg.. Du e nå ikkje slem for da! E jo tross alt ikkje gamle ongen. Di har GO TI! Mange av desse du va på fest me så har onga? Høres lite sånn ut, i å me di tydeligvis ikkje veit kor møkje da kan såra å bli kalla ei "dårlig mor" for ingenting.
hormonia&alienimagen3 Skrevet 10. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 10. august 2008 Et par av de har barn selv,et par mnd eldre...
Teltpluggen Skrevet 10. august 2008 #4 Skrevet 10. august 2008 Hss.. Nei eg syns jaffal IKKJE du e dårlige mor! Eg nøle litt sjøl endo me å levera Carina frå meg eg, å hu e snart 8 mnd;) Syns nå da e positivt at du vil ver me babyen din mest mulig! Å faren har ikkje vondt av å ver litt aleina me ne han heller.
juni-august-mai gull:):):) Skrevet 10. august 2008 #5 Skrevet 10. august 2008 du er ingen dårlig mor,jeg kjenner meg selv igjen i dette.jeg ammer fortsatt og hun blir et år på onsdag,men jeg har ikke vært på fest enda..har vært i bryllup når hun var 3.5 mnd men jeg reiste hjem og ammet og hentet henne i halv to tiden på natten for å legge henne hjemme,det var mi mor som hadde henne.det er og hun som har tatt mest initiativ til å ha henne,svigers er helt topp,men hun er ikke like trygg på dem som på min mor,men jeg kunne fint latt dem ha henne på dagen noen timer,det har di og fått lov til,men hun va eldre enn det din jente er nå.når det gjelder barnefar så har han vært hjemme maks 2 timer alene med henne og da har jeg gitt henne kvelds pupp før jeg gikk,og jeg skal innrømme at jeg liker best og være hjemme selv.broren min en skikkelig feste fyr som egenligt kunne hatt barnevakt hver helg for å feste synst jeg er skikkelig teit som ikke har latt henne overnatte hos noen ennå..men jeg sier til han at jeg prioriterer og være hjemme med ungene,veninnene mine synst jeg er rar og at jeg må tenke på selv og blir me ut fest..di ser ikke det at jeg tenker faktisk på meg selv med å være hjemme.. for 3 uker siden begynte jeg og jobbe igjen,barnefar har permisjon,men sliter skikkelig med prolaps i ryggen og venter på operasjon..vi maser ikke om barnehjelp noen gang,men for noen dager siden sa mammaen min til meg at jenta kunne sove hos de så fikk vi sovet ut og hente oss litt inn..da begynte jeg og gråte og var ikke klar for å levere henne på overnatting ennå..sambo synst jeg var rar og moren min tror jeg ble litt fornermet,men hun vet og hvordan jeg er..jeg følte meg skikkelig dum og det er ikke det at jeg ikke stoler på henne,men jeg tenker at jenta mi hadde blitt redd da ikke var der når hun våknet om natten(hun våkner masse).. min konklusjon er at med tiden så kommer dette av seg selv og vi er forskjellige..venminnene mine har masse barnevakt for å kose seg selv,det er ikke slik jeg er og kommer ikke til å bli slik,men at jeg etter hvert innen noen mnd kansje slipper henne så hun kan sove over hos noen andre det er godt muligt:) du er ingen dårlig mor du er en god mor med et godt mamma hjertet som tenker på barnet og ikke plent på deg selv eller hva andre vil med din jente,du vet best..og når det gjelder barnefar er du ikke stygg med han,det er ikke lett for de og forstå helt hvordan vi har det for di får ikke helt det samme båndet med en gang som vi får..så du skal slappe av og nyte tiden med din lille jente å kose deg masse:)
Tikabo Skrevet 10. august 2008 #6 Skrevet 10. august 2008 Holder med deg i sånn du har gjort det. Vi hadde barnevakt en dag i uka når hun var 2, 3 og 4 uker gammel(bare noen få timer). Og når hun var 2 mnd skulle vi prøve på overnatting(var vel helst barnefaren som ville det). Men ihvertfall dro vi 19.30 og var tilbake 20.45 for da var hun helt hysterisk! Og siden den gang har hun vært veldig skeptisk til andre enn meg og pappan, begynner å hyl skrike selv om vi er der. Og hun blir 5 mnd om 14 dager. Så sånn kan det gå hvis man prøver for tidlig.. Siden har vi hatt barnevakt en kveld og da sov hun.. =)
hormonia&alienimagen3 Skrevet 10. august 2008 Forfatter #7 Skrevet 10. august 2008 Tusen takk,jeg har liksom gojrdt det jeg føler blir riktig.Men det er ingen andre av de som har barn rundt meg(utenom et par) som er enig. De mener oppriktig at jeg er altfor overbeskyttende,og jeg føler jeg kan gå ihvertfall to måneder til før neste gang jeg tar en kveldskino tur. Men det er fordi jeg koser meg sånn med dattra vår,kan godt la Barnefar ha henne også men jeg liker og ha henne rundt meg.... Og jeg er ikke noe drikke menneske...
Aibell Skrevet 10. august 2008 #8 Skrevet 10. august 2008 Lukk ørene og gjør det som føles bra for deg og babyen! Jeg mener oppriktig at du ikke er overbeskyttende. Du kan jo ikke drikke eller gå på kino for å gjøre andre til lags. Det blir vel slitsom for deg i lengden? "mm" er et godt svar når omgivelsene mener mye
Gjest Skrevet 10. august 2008 #9 Skrevet 10. august 2008 Huff, alt folk seg legge seg bort i! Det må da være ditt valg når du vil ha barnevakt, man er da ikke dårlig mor for at man ikke ønsker det enda. Og hun er jo ganske så liten enda. Har heller ikke hatt barnevakt enda, min er 9 mnd snart. Men både mine og samboers foreldre bor veldig langt vekk fra oss. Han skal sove hos mine svigerforeldre alene for første gang om noen uker Forstår ikke at man på død og liv må ha barnevakt, hvis man ikke har behov for det selv. Synes jeg har ganske så sosial disse mnd, da har samboeren min vært hjemme med gutten. Men får også høre at jeg bør overlate babyen til noen andre som kan trille tur en gang i blant. Det har jeg ikke behov for, så skjønner ikke maset. Stå på ditt, ingen som kan bestemme hva som er rett for deg!
Supertea Skrevet 10. august 2008 #10 Skrevet 10. august 2008 Synes ikke du er slem jeg. Har ikke hatt barnevakt over natten enda, og småen er fire måneder nå. Han har vært alene med faren sin et par ganger, og så har moren min passet ham noen få ganger. Kun på dagtid, og kun fordi jeg måtte på ærender han ikke kunne bli med på. Jeg orker ikke tanken på å overlate ham til noen over natten enda, jeg hater jo å være borte fra ham på dagen. Har egentlig ikke lyst til å overlate ham til noen andre før han er ganske mye større og tåler litt mer, spiser annet enn bare mm osv. Føler meg hverken slem eller unormal av den grunn...
L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 10. august 2008 #11 Skrevet 10. august 2008 Jeg har kun hatt abrnefaren som har passet gullet mens jeg har vært til frisøren... Mamma har passa han 1 time da jeg var til tannlegen samt en kveld (han var 7,5 mnd) i 3 timer... DET var helt grusomt.. jeg ville ikke dra, men alle maste så sinnsykt at jeg nærmest følte meg tvunget! Også hadde han vært super urolig da, og jeg hadde sååå dårlig samvittighet, selv om jeg visste at han ikke hadde lidd noen nød liksom... +et vennepar av oss som passet gullet på bryllupsdagen... (fra kirka og til kl19, da la han seg).. Og det er sånn vi har villet ha det! Jeg har ingen behov for å dra på fest o,l, vi bruker å ha vennepar på besøk her og ta et par glass vin, spise god mat, prate/se film... syns det er mye koseligere... Men mange reagerer på at vi har hatt så lite bvkt som du også skriver, men jeg driter i det jeg... Jeg har ikke fått unge for at andre skal passe han... Og når jeg trenger så spør jeg heller:) Har nok av folk som vil passe han:) Og vår sønn er 10 mnd da... så jeg e sikkert ekstrem i noens øyne... Men det får så være, jeg orker ikke å dra for at andre skal få det som de vil, når jeg ikke selv ønsker det... den feilen gjorde jeg en gang, og nå har jeg bestemt meg for å vente med bnvk til VI føler oss trygg samt at han sover bedre:)
mai mammaen til to Skrevet 10. august 2008 #12 Skrevet 10. august 2008 oki om du er overbeskyttende da lurer jeg på hva jeg er... eldste datteren min sov borte første gang da hun var 10 mnd. og det var helt ufrivilig fra min side. jeg hadde IKKE lyst men vi måtte i 50 årsdag og jeg ble vel egentlig presset til det.. men hun var hos mamma da som hun alltid har vært veldig trygg på. og som jeg STOLER 110 % på... hun er nå 2 år og har sovet hos farmor en gang og hos farfar en 3 ganger.. har sovet hos mormor sikkert 20 ganger nå da... men det er fordi det passer best at hun er der fordi mamma henter henne i barnehagen og har henne hjemme hos seg og leverer henne dagen etterpå i barnehagen. dette har ikke de andre besteforeldrene muligheten til ... og vi vil helst ha henne hjemme i helgene.... min som er 3 mnd nå har bare vært hjemme med pappaen alene noen timer et par ganger når jeg er ute å finner på noe med storesøsteren. hun trenger litt alene tid sammen med mammaen sin. eneste er at mamma og søsteren min passet han en time eller noe når jeg var hos tannlegen engang når han ver en 5-6 uker. men da satt de jo bare på venterommet..hehe så jeg vil frem til at jeg syns IKKE du er noe dårlig mor og IKKE er du noe slem mot barnefaren... Syns tvertom at du er en GOD mor som vil barnet ditt det beste og som vil tilbringe mest mulig tid med henne... drit i hva andre sier. gjør det som føles riktig for deg
juni-august-mai gull:):):) Skrevet 10. august 2008 #13 Skrevet 10. august 2008 da holder du deg hjemme med jenta di og koser deg:) det er ikke kjekt å gå ut kun fordi andre vil det..jeg sier alltid nei når jeg ikke føler for det og det så og si hver gang,det må di forstå..slik er det med barn,de er en velsignelse:)og vi skal kose oss masse med dem:)
Bobine Skrevet 10. august 2008 #14 Skrevet 10. august 2008 Jeg syns du skal gjøre det som du føler er riktig. Noen dårlig mor er du neppe ut fra det du forteller her. Men det gjelder å stelle seg sånn at du ikke mister ditt eget sosiale nettverk, også syns jeg det er greit at kjærsten/faren får masse tid med barnet også, uten at mor skal henge over skuldern med pekefinger. Jeg mener det er viktig både for barnet og faren, at far og barn får tid og rom til å utvikle et godt forhold. Hos oss har ikke jenta på 3,5 mnd sovet borte enda, tror kanskje det blir en stund til også, selv om hun sover hele natta (ca 9-9). Jeg har hatt to kvelder jeg har vært ute etter hun har lagt seg for natta, og en gang på dagtid. Da fant vi ut at hun ikke vil spise mm på flaske (jeg som har 5 flasker i frysen og greier)... så det kan vel bli litt trasig å låne henne bort på dagtid frem til hun begynner med fast føde.
(,")Elsker *Lunajenta* mi(",) Skrevet 10. august 2008 #15 Skrevet 10. august 2008 Høres slett ikke ut som du er noen dårlig mor!! Laaangt i fra. Du høres ut som en god mor. Jeg er likedan. Snuppa mi er 6.5 måned. Jeg har ikke hatt barnevakt enda. Ikke en time en gang. Jeg har vært sånn snarturer borte på kvelden, etter at hun har lagt seg. Da er pappan hjemme med henne. Ikke noe problem at han er hjemme med henne nei. Det går helt fint. Men hun har ikke vært alene med besteforeldrene enda. Svigermor sa en dag her at hun kunne passe jenta så vi fikk ut å finne på noe sammen. Snilt gjort å si det altså, men jeg skjelver bare ved tanken. Det er jeg IKKE klar for på en god stund. Barnefar skjønner meg å han presser meg ikke på noen som helst måte om at vi må sette henne bort snart. Mange som spør meg også om jeg ikke kan dra ut en kveld alene å sånn. Selvfølgelig KUNNE jeg ha gjort det. Men jeg har ikke lyst, har ikke behov for det. Hadde heller ikke kommet til å kost meg noe særlig. Så da lar jeg være. Stresser ikke noe med det. Jeg gjør det når jeg føler meg klar. Jeg ammer enda, å vil være der for snuppa når hun vil ha puppen!=) Som i sted her. Hun våkna til å skrek. Hun hadde sikkert mareritt eller noe. Jeg å pappaen prøvde først å trøste henne, holde henne godt intil oss. Men det hjalp ikke du.. Satte med ned med henne, så hun fikk litt pupp. Da ble det bra vettu, sovna ved puppen! Sånt synes jeg er en herlig følelse. Virkelig kjenne at noen trenger deg. Hva om jeg hadde vært på fest da...?? Da hadde hun vel grått seg i søvn. Jeg kommer nok til å barnevakt på dagtid noen få timer etterhvert men sånn over natten kommer jeg iallefall ikke til å ha før hun er ferdig med puppen. Koser meg best hjemme der hvor snuppa er enda. Samme synes jeg du skal gjøre. Kos deg hjemme med snuppa. Dra fra henne først når du er klar selv..
L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 10. august 2008 #16 Skrevet 10. august 2008 som jeg skulle skevet selv elsker*lunajenta*mi :=)
hormonia&alienimagen3 Skrevet 10. august 2008 Forfatter #17 Skrevet 10. august 2008 Takk,jeg gjør det.Og prøver og ta ting i mitt/vårt tempo.Sambo har sluttet og mase nå og,trur han skjønte at det såra og få høre sånt fra kompisen hans og at dette har gått litt langt... Men det jeg ikke skjønner... Hvordan forventer de at jeg skal la de være barnevakt så tidlig om de ikke høre på hva jeg sier en gang... Jeg har blitt mast på så mye at jeg bukket under til slutt... Jeg var på kino på natten når hun sov(hun sover hele natten,har hun gjordt siden dag2),kommer hjem og ser lyset på på soverommet,kommer opp og svigers står og duller med henne. Hun var jo så trøtt stakkar at hun visste ikke hvor hun skulle gjøre av seg.Og tenk deg og våkne til at det plutselig er andre mennesker hjemme,og mamma er borte.Og de plukker deg opp og vekker deg for å dulle..... Så lot jeg mamma passe henne mens jeg var på kino,kommer til henne og da har hun sitti og gitt henne mat,noe ingen(ikke barnefaren engang) andre en mamma har gjordt før... Så var jeg på bursdagen til en venninde og fikk beskjed om at jeg SKULLE være full når jeg kom hjem(som EGENTLIG bare var ment som at sambo ville at jeg skulle ha det gøy men ja...) På festen sitter da kompisen til sambo og kaller meg dårlig mor etter tre timer med holde håret til vennindene mine som ble for fulle og hjelpe de.Alle skulle på død og liv få meg full fordi at jeg var blitt mor.......Da var hun hjemme hos pappa,men det var jo så gøy at hun ikke hadde tid til å spise eller sove.Han fikk henne ikke til å sove før halv ett!!!Men det er BF,og han prøver ihvertfall og oppretholde rutinene våre.Det er ikke han feil at hun ble så utolmodig,og han klarte seg veldig bra,og var kjempe flink med henne dagen etterpå når jeg var fyllesyk.Lagde til og med mat til meg hele dagen og... Så jentene lå og koste seg mens pappa styra rundt =0) Jeg var så stolt over og ikke ha vært borte fra jenta mi,før jeg dro på kino,tenkte ok en gang på kino går bra...men som dere ser blir det jo bare tull når folk passer på henne...Sambo er jo selvfølgelig greit men de andre klarte jo ikke èn kinofilm en gang.... Hun har jo hatt de samme rutinene og vanene siden hun kom hjem fra sykehuset og det er hun som har "bestemt" de sånn.Jeg synes det sårer når folk kaller meg opp og ned og maser på den måten.Mamma er enig i at jeg må ta ting i mitt tempo men alle andre maser jo så vanvittig!!!!! Synes det er dårlig gjordt at folk skal stå og hakke på alle andre som ikke gjør det samme som de selv...
L.... Skrevet 10. august 2008 #18 Skrevet 10. august 2008 Du er ung og førstegangsmamma. I samme situasjon som jeg var da jeg fikk min første. Det er så mange som har lyst å fortelle en hva som er riktig, og hvordan ting på være. For det var kanskje riktig for dem da de fikk barn. Du kjenner barnet ditt best, og må stå for den måten du vil gjøre ting på! Nå som andregangsmamma hører jeg ikke lenger på hvordan andre mener ting bør være. Og det er ikke så mange som har en mening lenger heller. Sikkert fordi mannen min og jeg valgte å gjøre ting på vår måte. Og vi har jo faktisk fått en stor, fin trygg sønn av det. Men det fins ikke noen fasit på hvordan man får til det tror jeg, for ingen barn er like. Og det er heller ingenting i veien med å kose seg hjemme sammen med barnet sitt. Men det er jo godt å vite at man har andre også som også vil tilbringe tid sammen med barnet ditt. Men at svigers ikke alltid følger de rutinene en selv har vet jeg alt om....
hormonia&alienimagen3 Skrevet 10. august 2008 Forfatter #19 Skrevet 10. august 2008 Tusen takk,det er nok for at jeg er førset gangs mamma ja.Det er veldig mye man må venne seg til,men den største tilvenningen blir jo for meg og sambo som må lære oss og stole på oss selv og hverandre. Bli klare på hva vi vil og hvordan vår famile skal være,hvordan vi vil ha det.Jeg trur nok jeg og at det blir roligere med neste barn og at det gir seg med "gode råd" og meniger etterhvert.Men hun er så liten enda så man blir så var og er så redd man gjør ting feil.Det er jo litt skummlet og skulle vise barn til verden og se de vokse,gi dem råd og prøve og oppdra de så dem klarer seg selv en dag.... Vi gjør en veldig vanskelig jobb igrunn...Lære dem til å forlate oss og klare seg selv og kanskje utrette masse ting.Gi ubettinget kjærlighet.. Tenk hvis de blir skuffet over deg eller gjør galt,om ting blir sånn man absolutt ikke ville ha det... Det er liksom litt derfor jeg vil kose meg med jenta mi,nå er det jo bare kos og man kan liksom ikke skjemme dem bort enda.Alle sier at jeg må huske på å sette pris på denne tiden og kose meg for hun blir fort nok stor.Så da vil jeg gjøre det,og det virker som at hun er veldig fornøyd og hun er blitt veldig trygg og glad jente...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå