Gå til innhold

Hjelp, ang tøybleier.

*stjerneklar med GULLSTJERNE*

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 2 mnd gutt holder på å gå over til tøybleier. Vi bruker brettebleier foreløbig. Han tisser og bæsjer masse. Bæsj kommer ofte på ullbuksa.

Bruker papir på natta, for jeg er enna ikke helt tøy- rutinert..

Lurer på flere ting som jeg håper på råd for:

Når jeg byttet papirbleie, la jeg ny bleie under den gamle før jeg fikk vasket stumpen. Gjør dere det samme med tøybleiene? Ellers blir håndklet han ligger på vått bestanding.

Bruker dere innlegg i brettebleie på natten? Hva da? Må man skifte tøybleie om natten når det er tiss i?

Anbefalinger om lommebleie/ alt i ett type bleie til gutten min som er stor, med runde lår og som tisser og bæsjer mye?

Når det er kaldt ute og bleia er våt, blir han ikke kald på stumpen da??

Føler det ikke er så attraktivt å skifte bleie lenger, for jeg syns det blir mer styr..

• 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Det kan komme bæsj på ullbuksa, men dette kan du bare skylle av. Flekkene blekner med tiden. Brettebleiene er nok de beste for så små, da får du de så tett du vil rundt lårene, kanskje de trenger å være tettere om det lekker mye?

Viktig at også ullbuksene er tette nok rundt lårene.

Prøv deg med tøy på natta også, funker som bare det.

Som innlegg på natta brukte jeg ekstra ullinnlegg i ullbuksa til jenta vår, det funka fint. (Brukte brettebleier og hjemmestrikka ullbukser og innlegg fra Nøstebarn)

Skal ikke være nødvendig å skifte på natta, viktog med forskjell på dag og natt helt fra starten, også for deg. Dersom du synes det virker veldig vått, kjenn med en finger bak i bleien. Er det vått der, kan du skifte om du vil.

Tørk den skitne stumpen med den skitne bleia først, slik at du tar vekk det verste før du vasker. (

Og, sikkert unødvendig å si, men ikke bruk såpe på stompen.... Rent vann er nok. Er det bæsj som liksom har satt seg fast, er babyolje best å bruke, da slipper du å gni så mye.)

Stompen blir ikke kald om du bruker ullbukser til sperrelag.

De andre sperrelagene har jeg ingen erfaring med, på jenta vår brukte vi kun ull. Skal prøve meg litt på de andre sperrelagtypene nå denne gangen (termin i nov.) for å stille nyskjerrigheten, men regner med ullbuksene er de beste! :)

Skal ikke være et styr å gå over til tøybleier, men det er klart det er litt annerledes i starten. Husk at for mange er det vanskleig å finne den beste papirbleia også, for noen lekker også de rundt lårene!

Håper noe av dette kan være til hjelp! :)

Stå på! Lykke til! :)

Skrevet

EsåE:

Ville berre seie at eg vart veldig glad for at du har gitt eit grundig og utfyllande svar på alle spørsmåla over! No slippe eg å spørre sjølv når bleieskiftarbeidet begynner for oss;)

At folk som deg tar seg tid til å svare oss som ikkje har så masse erfaring gjer at det blir masse tryggare å begi seg ut i det ukjendte. Tusen takk!:)

Må og legge til at eg gledar meg veldig til å prøve ut brettebleier etter dette svaret!:) Så no kan ungen berre kome!!;)

Skrevet

Takk for koselig tilbakemelding! Bare hyggelig å dele med seg, skulle ellers bare mangle! :)

Lykke til!

:)

Skrevet

Hei!

Om barnet tisser ofte når du skifter bleie, hva med å holde han over do/vasken? Så sparer du både handduk og kanskje noen bleier? Kalles Elimination communication. Går ut på å la barna få muligheten til å tisse og bæsje på do, selv om de ikke kan kontrollere det selv. Gå på tettinntil.no og meld deg inn i tøybleieforumet der, så kan du lese mer om dette. Noen som driver med ec har ikke bleie på barna i det hele tatt, men det er ikke alle da.

Innlegg må du fylle på med alt etter hvor mye han tisser. ullbuksa skal ikke være våt, da må du ha i mer innlegg. Du trenger ikke skifte på natten, mange har ekstra innlegg på natten så den holder hele natta, dette må du prøve deg frem med.

Bum genious er en lommebleie som mange bruker, tror den skal passe gutten din. også pea pods. gå på tettinntil.no, på omtaler, der kan du lese om de forskjellige bleiene.

På natta kan du også bruke lommebleie eller formsydd om du ønsker.

Når det er kaldt blir ikke barna kald på rompa uansett tøybleie. Men om du er usikker, klipp opp et fleecepladd eller noe i rektangler og legg inni brettebleien, den holder huden varm og tørrere, slipper liksom gjennom tisset, slik at det blir tørt og godt mot huden.

Om du synes det er mye styr, kjøp lommebleie, da må du kun stappe i innlegg, dette følger med mange merker. Da er det som å bruke papir, bare at bleiene vaskes i stedet for å kastes. Husk bare å ikke bruk salve når du har fleece mot huden, den tettes da.

Håper det hjalp!:)

• 3 uker senere...
Skrevet

Mye bra her!

Men husk at ull isolerer bedre enn fleece når det blir vått! :)

Skrevet

ang bjæsje lekkasjer på ullbuksa.. har du en brillebukse mellom bleia og ullbuksa? De kan hindre lekkasje ved lårene.

Ellers er det bare å fortsette med brettebleier om du er fornøyd med de, og på natten så bare prøver du deg frem med mer innlegg. Vet om flere som bare legger en brettet brettis inni. Hos oss så funket ikke det for vi har en stortisser så da gikk vi over til formsydde med innlegg.

Lykke til, også kan jeg legge til at det er veldig hyggelig på tettinntil.no

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...