Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er ny på dette forumet og har så vidt begynt forberedelser til å reise til Danmark. Har journal-samtale med Stork om en drøy uke og måler hormon-verdier hos fastlegen denne måneden. Jeg har fulgt med litt på dette forumet en stund og registrert at man må regne med en del nedturer i løpet av prosessen. De fleste her er jo en del yngre enn meg (har fyllt 41 år) og da begynner jeg å lure litt på hvor store sjansene mine egentlig er og om det er verdt den belastningen det tross alt er hvis man uansett har minimale sjanser ( i følge Stork må jeg regne med 11 turer!). Hva mener dere som har vært i gjennom det? Er det noe man bør gå i gang med når man har blitt så gammel som jeg? Jeg ønsker meg veldig et barn, men har så langt håpet og trodd at den rette måtte dukke opp til slutt. Men det gjorde han altså ikke...sukk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg er også -67-modell, og sitter her med kul på magen etter bare tre turer til Stork, så du trenger absolutt ikke være for gammel!

Tallene Stork opererer med er riktige, men husk at det er gjennomsnittstall! Det er naturligvis mange på vår alder som strever lenge, og noen som ikke blir gravide i det hele tatt, men vi er også noen som lykkes fort!

På grunn av den høye aldreren min foreslo gynekologen jeg gikk til her i Norge at jeg skulle vurdere prøverør hvis jeg ikke lyktes etter tre forsøk. Det øker jo sjansene for å bli gravid. Det er mange her på forumet som kan fortelle deg mer om dette, i og med at jeg aldri kom så langt.

Lykke til, og bare fyr løs hvis du har flere spørsmål!

Skrevet

Så lenge undersøkelsene viser at alt er ok er det vel ingen grunn for å ikke prøve, syns jeg da. Er selv 38 år. har hatt 3 turer til Stork uten hell. Nå har jeg byttet til Nordica. På Stork fikk jeg ingen hormon stimulering (de snakket aldri om det), men det skal jeg starte med nå. Eggene våre blir litt hardere i 'skallet' når vi blir litt eldre, så da kan f.eks Pergotime gi det et lite kick som kan gjøre at det blir litt lettere å bli gravid. Middelet gjør at eggene vokser og modner.

Uansett, nå er det dags for 4 inseminasjon. Skal ta dobbel pergotime kur, og så Ovitrelle som modner eggene det siste stykket, og så fremkaller eggløsningen. Så setter de inseminasjonen dagen etter. For min del så føler jeg at det bare er å kjøre på med tungt artilleri, alltså bruke det som fins for å kunne lykkes, kjappest mulig. Jeg blir jo ikke yngre for å si det sånn :)

Blir det ingen ting nå på 4'de forsøk går jeg over på IVF med Laser Assisted Hatching, som klekker eggene før de setter det inn igjen. Med denne metoden er hitraten 44% for kvinner over 38 år, kontra 26% for de som gjør det uten.

se: http://www.nordica.org/composite-516.htm

Fordelen med Stork er at de er super hyggelige og tar seg gooood tid. På Nordica er det vel pang på og rett ut, men det passer meg godt. Har ikke mere tid å tulle bort :)

Mitt råd til deg, uten at jeg er ekspert eller utdannet innen området, bytt klinikk til noen som har et lege team. Du kommer til å bli helt utslitt om du i værste fall skal reise opp og ned 11-12 ganger for inseminasjon. I tillegg 'taper' du et år. Ta et par inseminasjoner, lykkes ikke dette kan det være en god ide å hoppe over på IVF med Laser Assisted Hatching.

PS! Stork er nesten dobbelt så dyre som f.eks Nordica når det kommer til inseminasjon.

Les disse:

http://www.nordica.org/media(357,1030)/IUID.pdf

http://www.nordica.org/media(355,1030)/IVF.pdf

Lykke til!!!!

Skrevet

Jeg vil anbefale deg å ta HSG for å sjekke om egglederne dine er åpne før du drar nedover første gang.

Skrevet

Hei

Du er i teorien ikke for gammel. Jeg er selv 66-modell. Jeg var først 7 turer til Stork uten hell. Gikk over til ivf og ble gravid på første forsøk. Så jeg er enig, ikke bruk for mye tid på for mange turer til Stork før du går over til ivf. Det er dyrere, men mye større mulighet for å lykkes. Jeg fikk tatt ut tre egg som alle tre ble satt inn. Nå har jeg verdens deiligste lille gutt! Lykke til!

Skrevet

Feks ta en titt i 'Oppdatert oversikt' så vil du se vi er ganske mange rundt de 40.

Skrevet

Tusen takk for alle svar.

Det er fort gjort å bli litt motløs når man føler at man har statistikken mot seg... Men hyggelig å høre at det er noen på min alder som lykkes også.

I utgangspunktet ønsker jeg en åpen donor og hadde derfor tenkt å prøve hos Stork. Men det høres ut som om det kan være greit å ikke prøve altfor mange ganger før jeg eventuelt skifter til Nordica. Får avvente hormon-prøvene før jeg tar en endelig beslutning.

Det hadde sikkert vært greit å sjekke ut egglederne også, men var inne på Ullevål for en vannscanning i mars og det lyktes ikke gynekologen å gjennomføre den. Det var ingen behagelig opplevelse for å si det sånn. Det endte med at jeg måtte få time til kirurgisk inngrep med narkose bare for å undersøkes! Har ikke så lyst til å gjøre dette en gang til sånn umiddelbart, så jeg tror jeg eventuelt prøver et par ganger først.=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...