Gå til innhold

Kan noen hjelpe?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg fikk barn i Mars i år og har derfor bestemt meg for å ta opp fag til høsten nå som jeg ikke fikk tatt i fjor høst og i vår.

Kan jeg bare søke opptak til hvilket som helst studium, deretter søke om pemisjon og deretter ikke ta dette studiet?

Er det mulig å få fødselsstipend nå til høsten selv om barnet ble født i vår?

Veldig takknemmelig for svar!

Fortsetter under...

Hvis du hadde rett til støtte fra lånekassen i de 6 månedene før fødselen så har du rett til fødselsstipend. Se forøvrig kravene for fødselsstipend her: http://www.lanekassen.no/templates/Page____3015.aspx

For å motta fødselsstipend må du være opptatt som student. Du vil få det du ellers ville fått i lån og stipend utbetalt som fødselsstipend. Hvis du melder deg opp til et (fulltids)studium vil du derfor få fødselsstipendet hvis du ellers oppfyller kravene for dette.

Lånekassen stiller ikke krav om studieprogresjon når du mottar fødselsstipend. Om du tar eksamener eller ikke har dermed ingenting å si. Om du velger å ta permisjon blir dette en sak mellom deg og studiestedet, det påvirker ikke fødselsstipendet. Hvis du ikke har noen planer om å fullføre disse fagene vil det beste nok være å få permisjon fra studiene, men jeg er usikker på om det vil ha noen praktisk betydning. Hvis du ikke har veldig mange hengefag så vil det sannsynligvis ikke ha noe å si.

Hvis du får invilget fødselsstipend får du det i maksimalt 42 uker, eventuelt så lenge du er student. Hvis du har vært registrert som student i etterkant av fødselen og også oppfyller kravene ellers for å få støtte ser jeg ingen hindring for at du ikke skulle få fødselsstipend. Du kan også få fødselsstipend om sommeren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...