Stella82&lilleprinsen08 Skrevet 9. august 2008 #1 Skrevet 9. august 2008 jeg har veldig lite melk til min sønn på tre mnd, har ca 40 ml tror jeg. Så han får erstatning med hjelpebryst og litt flaske. nå i det siste vil han ikke lenger ammes så ofte, har gått fra 8+ ganger i døgnet til 5, maks 6 ganger om jeg er heldig. i dag har jeg ammet 5 ganger, han ville ikke mer,å jeg ga da hjelpebrystet direkte. Det jeg lurer på er, får han av min melk også, om jeg gir hjelpebrystet direkte? jeg har treg utdrivning og bruker spray, tror det er derfor han ikk er så ivrig mer. Gidder ikke vente på at melka skal komme.
Expat Skrevet 9. august 2008 #2 Skrevet 9. august 2008 Hei! Hvordan er barnets vektoppgang? Antall bleier per døgn? Og når du sier du gir hjelpebrystet direkte, hva mener du?
Stella82&lilleprinsen08 Skrevet 9. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 9. august 2008 sorry, ser nå at jeg skrev det litt rotete...:-) han har ganske mange våte bleier hver dag. alle er ganske våte. var 3850 ved fødsel, var 6046 på 3-mnd kontroll for en uke siden. med hjelpebryst direkte, mente jeg at jeg gir han mme med en gang, uten at han har tømt mine bryster først. av en eller annen merkelig grunn skal ha ikke ammes lenger når jeg sitter, jeg passer på å legge meg ved siden av han, ammer når han har sovet, er søvnig osv. Kun når han er skrubbsulten og har sovet lenge, vil han ammes når jeg sitter;) så kan jeg sitte når jeg begynner å gi fra hjelpebr. for da kommer jo melka med en gang. han har ikke lenger tålmodighet til å vente på at melka skal komme. jeg bruker nesesprayen og masserer for å hjelpe han, men går treigt for det. kan jo forstå han og, sliter seg halvt ihjel for kanskje 40 ml liksom:-) så nå må jeg passe på å amme når han er trøtt og sånn, og ekstra sulten ,e llers vil han ikke. men koser seg veldig når han først spiser og er stort sett fornøyd med hjelpebrystet. Problemene startet for noen dager siden, samme dag som han fikk ordetlig teket på flaska. Vi koppmatet han i 6 uker, da gikk vi over til hjelpebryst og flaske. Han har aldri vørt fornøyd med å få flaske, foretrukket pupp med hjelpebryst. rotet veldig med flaska, fikk i seg lite. men plutselig en dag hadde han visst fått teken på dette, å det virket som han begynte å foretrekke flaske. vi hadde 3 dager hvor han nektet mye på oupp og hjelpebryst. jeg kuttet da ned på flaskemåltider, samtidig som jeg tilbød pupp ofte, uten press, å nå går det stort sett greit med hjelpebrystet, ikke lik greit pupp uten hjelpebryst når han er ordentlig våken. tør ikke begynne å ordne med at vi må sitte å amme igjen, er redd det kan bli mer problemer, så vi får bare legge oss ned;) håper jo å amme litt til da, så lenge som mulig om han vil da. Men tror du jeg klarer å holde på den lille melke jeg har med 5-6 smminger i døgnet, pluss 90 min pumping? blir jo ekstra stimulering når jeg bruker hjelpebrystet også.
Expat Skrevet 9. august 2008 #4 Skrevet 9. august 2008 Det er ikke noe i veien med å starte ham på hjelpebrystet og så klemme til når melken renner hos deg. Husk også at det kommer nesten like mye antistoffer ut totalt om man har lite eller mye melk. Pumper du 90min i en runde??? Det hadde vært bedre med tre runder a 10min...(Du sa du hadde dobbeltpumpe?) Eller misforsto jeg nå? Med flasken er det aller best om dere har "nyfødtstørrelse" på sutten, så han må jobbe litt.
Stella82&lilleprinsen08 Skrevet 10. august 2008 Forfatter #5 Skrevet 10. august 2008 takk for svar expat. Jeg har å stoppe mme, når jeg tror min melk renner, men da stopper han, å nekter å spise igjen,så det tør jeg ikke mer. hane r sånn nå, at om noe forstyrrer han, eller jeg må ordne sonden en gang for mye, å han må slippe taket, nekter han å spise mer, selv om han er sulten. Så går med skuldrene til langt over ørene hver gang jeg skal mate, i spenning om det vil gå bra. Er slitsom dette. Kjenner jeg begynner å bli sliten etter snart3,5 mnd med dette styret, men hadde lyst å holde ut litt til hvis mine er med meg;-) Jeg pumper 20 min morgen, 25 min kveld, eller omvendt. blir jo tilsammen 45 min( eller 90 siden jeg pumoer begge samtidig. jeg har valdt 90 min, siden en ammehjelper fortalte at man trengte ca 100 min med stimulering i døgnet for å opprettholde produksjonen, 50 min på hvert bryst da. Jeg bruker nyfødtsmukker på dr.browns flaske. prøvde med prematur smukker først, men det ble litt for hardt for han stakar:) så bruker jeg de største sondene på hjelpebr. for at det liksom skal være mer attraktivt enn flaska. men nå ser det alikvel ut som han heller mot flaska:( men du, jeg maser fælt... hvor mange amminger tror du er nok før jeg mister melka? når du ser på pumpingen i tillegg?han tømmer nå begge bryst på ca 3-4 min;-) tror jeg skal prøve å heller dele opp pumpingen i tre ganger.
Expat Skrevet 10. august 2008 #6 Skrevet 10. august 2008 Isteden for å knekke slangen for å stoppe strømmen så kan du heve/senke flasken relativt til barnet, da blir det som et sugerør om du har det lavere enn barnet. Da kan det hende det slipper, og du behøver bare løfte den bittelitt for å få han til igjen. Hvor mye mme får han hver dag?
Stella82&lilleprinsen08 Skrevet 10. august 2008 Forfatter #7 Skrevet 10. august 2008 hei. han drikker mellom 400 og 600 mme i døgnet. prøvde å gi mindre for å amme mer, men det gikk ikke. er sikker på at om jeg kunne fått opp produksjonen, ville jeg fullammet nå. har pcos. så jeg tror selv det er det som er grunnen
Expat Skrevet 10. august 2008 #8 Skrevet 10. august 2008 Ja, det er en vanlig grunn til at man ikke kommer opp i volum, da er det flott at du fikser å delamme da!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå