Supertea Skrevet 9. august 2008 #1 Skrevet 9. august 2008 Ikke anbefal forumet på tettinntil, det er nede for tiden og jeg HAR allerede søkt om medlemsskap. Men de er så trege så jeg må spørre litt her Har tenkt å bruke formsydd bomullsbleie med ekstra innlegg i hamp e.l. og ullbukse om natten, lomme- eller AIObleie om dagen. Hva synes dere erfarne om det? -Kan man legge løse innlegg av f.eks. bambus eller hamp/microfiber i formsydde bleier? Vil de da holde seg på plass (tenker i hovedsak over natten). -Kan jeg bruke rispapir selv om baby kun får mm, eller er dette helt bortkastet? Eller hjelper det litt? -Kan jeg stappe natt-trøyen til bebis nedi toppen på ullbuksen, eller blir trøyen våt da? -Jeg vil heller vaske+henge opp hver kveld enn å ha badet fullt av skitne bleier. Vil jeg da klare meg med 2 bomullsbleier, 1 ullbukse og 9 lomme/AIO-bleier + ekstra innlegg (har bestilt litt i hytt og pine for å prøve meg frem, hehe). Er dette en kjempedårlig plan eller kan det fungere? -Hvor renslig er det egentlig å vaske på 60 grader? Tåler bleiene kokvask, og hvor ofte bør jeg evt. kokvaske om jeg ikke gjør det hver gang?
Solskinnsjenta Skrevet 9. august 2008 #2 Skrevet 9. august 2008 Så gøy at du vil prøve tøybleier, husk at det er en tilvenningsperiode, så ikke gi opp selv om du føler det ikke går på første forsøk. Mange gode spørsmål her Kan man legge løse innlegg av f.eks. bambus eller hamp/microfiber i formsydde bleier? Vil de da holde seg på plass (tenker i hovedsak over natten). Jeg legger gjerne i løse innlegg i formsydde bleier. Da helst i naturmaterialer. Jeg liker ikke mikrofiber direkte mot huden (kjenn selv på et mikrofiberinnlegg, ville du hatt dette direkte mot dine edlere deler?) Mikrofiber passer ypperlig til lommebleier -Kan jeg bruke rispapir selv om baby kun får mm, eller er dette helt bortkastet? Eller hjelper det litt? Mm-bæsj er veldig flytende, så rispapiret virker ikke optimalt da bæsjen stort sett bare trekker gjennom. Jeg anbefaler heller å kjøre en kald skylling av bleiene før hovedvasken (uten vaskemiddel i skyllingen) -Kan jeg stappe natt-trøyen til bebis nedi toppen på ullbuksen, eller blir trøyen våt da? Da blir nok trøyen våt, ja -Jeg vil heller vaske+henge opp hver kveld enn å ha badet fullt av skitne bleier. Vil jeg da klare meg med 2 bomullsbleier, 1 ullbukse og 9 lomme/AIO-bleier + ekstra innlegg (har bestilt litt i hytt og pine for å prøve meg frem, hehe). Er dette en kjempedårlig plan eller kan det fungere? Dette vil nok fungere greit i en oppstartsfase. Etterhvert ville jeg skaffet minst 1 ullbukse til, gjerne flere. Det er greit å ha en ekstra når du skal lanolisere. Min erfaring er at lommebleier (yttertrekket) tørker fortest, så innlegg, så formsydde og tilslutt AIO-bleier. Jeg vasker også hver dag, jeg har tvillinger og bleieposen fylles opp ganske fort Det går veldig greit! -Hvor renslig er det egentlig å vaske på 60 grader? Tåler bleiene kokvask, og hvor ofte bør jeg evt. kokvaske om jeg ikke gjør det hver gang? Alle skumle bakterier dør ved 60 grader, så det er helt renslig. Bleiene tåler fint kokvask, men fargene kan falme noe (derfor står det wash cold på f.eks amerikanske bleier). Jeg koker ca hver 6 uke, eller hvis jeg synes at bleiene lukter. Lykke til med bleieprosjektet Vi er flere her inne som kan svare hvis du lurer på mer.
Supertea Skrevet 10. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 10. august 2008 Tusen takk for langt og utfyllende svar! Lurer på et par ting til jeg da: -Kan hamp brukes rett mot huden, eller blir det for stivt? -Hva med bambus? -Hva er innsiden av BumGenius Onesize V3 laget av? -Vil huden føles våt dersom jeg legger bomull innerst mot huden og så evt. mer absorberende innlegg mellom bomullen og bleia? Mye av poenget med at jeg vil prøve tøybleier er at småtten får gnagsår på huden av engangsbleiene (har prøvd flere forskjellige merker, store størrelser, løs body utenpå, vasker kun under rennende vann, men ingenting hjelper). Derfor tenker jeg at han må ha mykest mulig materiale inn mot huden, og da helst naturmaterialer.
smilan Skrevet 10. august 2008 #4 Skrevet 10. august 2008 Hva er lanolisere? Tenker begynne med disse "vidunderbleiene" jeg oxo, men er helt GRØNN...
Solskinnsjenta Skrevet 10. august 2008 #5 Skrevet 10. august 2008 Både hamp og bambus kan brukes rett mot huden. Bambus har faktisk mildt antibakterielle egenskaper, så det er veldig bra hvis gutten din er litt sår. BumGenius Onesize V3 har vel mikrofleece inni (dette er IKKE det samme som mikrofiber!). Det er et stoff som trekker fuktigheten vekk fra huden, slik at bleien føles tørr mot babyen. Bomull vil nok føles litt våtere, men mine unger klager ikke på bomull. Hvis du vil ha mykt, naturlig materiale inn mot huden tror jeg jeg vil anbefale bambusfleece eller vanlig bambus. Noen barn _kan_ reagere på mikrofleece, men da holder det å legge et innlegg inni slik at fleecen ikke kommer i direkte kontakt med huden. Jeg håper at du finner en bleie som passer gutten din. Gnagsår høres fryktelig vondt ut! Lanolisering: Ullbukser - brukt som sperrelag utenpå noen tøybleier - settes inn med ullfett - lanolin. Lanolin er delvis vannavstøtende, og delvis reagerer det med urin og danner såpe. Ullbukser som er lanoliserte hindrer lekkasje, men det kan komme litt (ren) vanndamp igjennom. En ullbukse må settes inn med lanolin ca hver 6.uke, eller hvis den får avføring på/blir flekkete/lukter veldig tiss. Luftes mellom hver gang den brukes.
Solskinnsjenta Skrevet 10. august 2008 #6 Skrevet 10. august 2008 Både hamp og bambus kan brukes rett mot huden. Bambus har faktisk mildt antibakterielle egenskaper, så det er veldig bra hvis gutten din er litt sår. BumGenius Onesize V3 har vel mikrofleece inni (dette er IKKE det samme som mikrofiber!). Det er et stoff som trekker fuktigheten vekk fra huden, slik at bleien føles tørr mot babyen. Bomull vil nok føles litt våtere, men mine unger klager ikke på bomull. Hvis du vil ha mykt, naturlig materiale inn mot huden tror jeg jeg vil anbefale bambusfleece eller vanlig bambus. Noen barn _kan_ reagere på mikrofleece, men da holder det å legge et innlegg inni slik at fleecen ikke kommer i direkte kontakt med huden. Jeg håper at du finner en bleie som passer gutten din. Gnagsår høres fryktelig vondt ut! Lanolisering: Ullbukser - brukt som sperrelag utenpå noen tøybleier - settes inn med ullfett - lanolin. Lanolin er delvis vannavstøtende, og delvis reagerer det med urin og danner såpe. Ullbukser som er lanoliserte hindrer lekkasje, men det kan komme litt (ren) vanndamp igjennom. En ullbukse må settes inn med lanolin ca hver 6.uke, eller hvis den får avføring på/blir flekkete/lukter veldig tiss. Luftes mellom hver gang den brukes.
anette&tutta mari :) Skrevet 11. august 2008 #7 Skrevet 11. august 2008 å lanolisere er en ullvask du må vaske ullbuksene med før bruk slik at de holder på fuktighet. jeg og samboer er frelst av tøybleier (jenta vår er snart 3 uker), bruker både bumgenius onesize, fuzzi bunz og brettebleier med pul-trekk. har ikke prøvd ullbukser enda. er kjempefornøyd med lommebleiene, men synes brettebleier blir klissvåte (det renner jo ikke igjennom pga. pul-trekket, men tulla blir veldig fuktig på huden), selv med et innlegg inni. tenkte å prøve formsydde i bambus - det blir neste "prosjekt". synes det er kjempegøy med tøybleier jeg vasker minst annen hver dag og henger alltid ute noen bleier som jeg har skylt før vasking, men det gjør meg ingenting!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå