WorkingMom - m/jente og gutt:) Skrevet 9. august 2008 #1 Skrevet 9. august 2008 Har hatt henne siden jeg gikk i 4.kl på barneskolen, og er jo litt vemodig og måtte sette en sprøyte på henne.. Men det er mulig vi må. Hun kan jo bli overkjørt siden hun ikke hører noe, og det siste jeg vil er å finne henne død på veien.. Hun er i fin form ellers. Sover mye, men det er jo kattelivet det:) Holder seg nærme huset, gjør fra seg inne (gjort det siden vi flyttet til ny by for 3 år siden), og lusker stort sett bare stille og rolig rundt. Spiser mye mer enn før. Hva mener dere? Fint om en dyrepleier/veterinær her hadde kommet med sitt synspunkt her?
wirre;o) Skrevet 9. august 2008 #2 Skrevet 9. august 2008 kan hun ikke bli en innekatt? også vet jeg det finnes "strømgjerder". Det er noen slags stolper du kan sette i hvert hjørne av tomten også sender de noe ubehagelige greier- "strøm", dersom katten/hunden krysser linjene dem i mellom.. dårlig forklart.. håper du skjønner. uff, vanskelig valg det der. hva er best for henne?
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 9. august 2008 #3 Skrevet 9. august 2008 Oi, dette er en ekstremt vanskelig situasjon da katten er helt fin i form. Det fins jo katter som er døve, blinde, som har en fot mindre ++ Alle har et likeverdig, men såklart annerledes liv. Spørsmålet er vel heller hvorvidt kattens liv er. Slik det høres ut, er den ikke verken ulykkelig eller noe. Vi har en katt som er helt lik din. Han holder seg ved huset og lusker stille og rolig rundt. Veldig utforskende - men vil ikke være langt borte fra oss. Hadde min katt vært død ville jeg nok mest sannsynligvis latt katten leve. Den har et fint liv. Såklart - den kan bli påkjørt! Men det kan alle katter bli! Katten din er 17år gammel også - den har jo levd et godt liv. Kanskje det vil gjøre en evt sprøyte lettere å velge fordi katten har fått et godt liv. Men, så er det dette igjen med at den er gammel og den har ikke like stor utforsknings... *lete frem et ord* behov som den hadde for 15-12-10-7år siden. Dette er noe dere må føle på selv. Jeg kan si at jeg tok med min gamle katt på 13år nd til Kløfta. Han bodde egentlig hos bestemoren min, men hun måtte flytte på hjemmet. Egentlig kunne foreldrene mine passet på katta - men problemet var at hunden og katten ikke gikk godt sammen. Jeg valgte å ta medkatta ned hit. Gikk ikke den katta som bodde her og min katt sammen - neivel. Da har jeg prøvd. Et annet problem var at han er vant til SKOG. Her er det masse veier og ting han IKKE er vant til. Allikevel - han er ikke blitt påkjørt enda. Sjansen er stor for det såklart, siden han ikke er vant til det. Men da vet jeg at jeg prøvde. Høres kanskje fælt ut, jeg vet ikke. Men det er sånn jeg tenker. Jeg hadde nettopp søstra mi tråden og spurte henne om dette (hun er dyrepleier), og sa vel igrunn det samme som meg.. Katten kan ha et like fint liv selvom. Husk: den kjenner vibrasjonen i bakken også. Den har et utmerket syn. Hørsel og syn er to viktige sanser hos katten - men den klarer seg (og ikke minst) den LÆRER seg å leve med kun syn og luktesansen. Lykke til med det vanskelige valget. Dere må velge det selv, og tenke gjennom alt. Send også mail til dyrebeskyttelsen og hør med de + at du kan sende noen mailer til veterinærer. Evt ringe. Da vil du få gode svar.
WorkingMom - m/jente og gutt:) Skrevet 9. august 2008 Forfatter #4 Skrevet 9. august 2008 Takk for fint og utfyllende svar, Vålerenga12_&_daniel. Hmm,. det er ikke lett altså. Tror jeg tar med katta på en sjekk til veterinær uansett, for å sjekke at alt annet er som det skal. Kanskj han/hun klarer å gi meg et godt svar på hva jeg burde gjøre.. Er jo glad i pus, såklart, så det er ikke lett. Tok henne med hit for som sagt 3 år siden, og ho tør knapt gå over veien her. Lusker rundt i nærheten. Er masse katter her, så tror ho er litt redd for å trø i dems "territorium". Rolig, og stille katt.Liker å kose og maler og stryker seg rundt bena våre. Gir yttrykk for at ho har det bra og ikke har vondt noe sted. 2 åringen vår skal bære henne rundt overalt og hele tida, stakkar:) hehe. Men katta bryr seg ikke om det da, men stakkar:) Ser ikke helt smart ut. Jeg får ringe eller sende mail til veterinære å høre! Takk for svar på dere som har svart! HI
Gjest Skrevet 9. august 2008 #5 Skrevet 9. august 2008 Så lenge hun har det bra ellers, ville jeg ikke avlivet henne. Men du må for ALL DEL ikke slippe henne ut!!!!!!!! Hun er meget sårbar når hun er døv, og døve katter skal holdes inne. Hørselen er den viktigste forsvarsmekanismen katter har. Jeg er verken dyrepleier eller veterinær, men er nabolagets kattedame, hvis det holder? ;-)
WorkingMom - m/jente og gutt:) Skrevet 9. august 2008 Forfatter #6 Skrevet 9. august 2008 Hmm, det visste jeg ikke gitt. At de må holdes inne..? Men skjønner jo forsåvidt det. Jeg får høre med veten å høre hva de sier:) Takk
Jintutten Skrevet 31. juli 2018 #7 Skrevet 31. juli 2018 (endret) Det samme skjedde min katt. Hun mistet hørselen helt og ble innekatt. Gikk tur med henne i bånd, og det funket fint. Endret 31. juli 2018 av Jintutten
Jintutten Skrevet 31. juli 2018 #8 Skrevet 31. juli 2018 (endret) Desverre måtte jeg la henne dra noen mnd etterpå pga sykdom. En katt som ikke hører, bør ikke gå ut alene. Den har ikke de instinkter som gjor at den kan forsvare seg for farer den ikke ser og hører. Den vil da være et lett bytte for et rovdyr. Endret 31. juli 2018 av Jintutten
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2018 #9 Skrevet 31. juli 2018 Tråden er 10 år gammel Anonymkode: e9c83...8b4
Jintutten Skrevet 31. juli 2018 #10 Skrevet 31. juli 2018 Om tråden er 10 år gammel, kan samme problem være aktuellt idag 😊
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2018 #11 Skrevet 31. juli 2018 1 time siden, Jintutten skrev: Om tråden er 10 år gammel, kan samme problem være aktuellt idag 😊 Bare at nå er katta blitt 27 og er både døv og blind. Anonymkode: 888d2...f73
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2018 #12 Skrevet 31. juli 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Bare at nå er katta blitt 27 og er både døv og blind. Anonymkode: 888d2...f73 😂😂 Håper får kattens skyld at den fikk slippe litt før. Anonymkode: d69f4...2f4
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2018 #13 Skrevet 31. juli 2018 Døv katt er ingen grunn til å avlive den. Vi hadde en døv katt, den bestemte seg for å flytte inn hos naboen så nå er det naboens pus. Tror ikke pus likte barn og i vårt hus var det fire barn, naboen begynte å mate den og vips flyttet den inn. Hos oss ble dette den beste løsningen for alle. Vi skal nå passe pus i to uker, så vi ser den ofte. Å være døv er ingen hindring for pus. Istede for å høre lyder kjenner pus vibrasjoner i bakken. Mellom oss og naboen er det en godt traffikert vei. Frem til i fjor var det 70km, nå er det 40km. De har flyttet grensen lengre unna oss heldigvis. Pus går over veien uten problemer, hun kjenner etter vibrasjoner før hun går over. Så faktisk er det nesten tryggere enn når hun hørte, for med en bakke ble lyden litt missvisende. Regner med du har tatt turen til vetrinær pga ørene. Midd i ørene kan skape problemer for hørselen, men det kan enkelt fikses slik at pus hører. Så om du ikke har vrt hos vetrinær bør du gjøre dette. Anonymkode: f5c40...f2a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå