Gå til innhold

Innblikk i en trave tvillingmammas hverdag... ;)

phantomet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg svarte på en annen tråd vedr. tips og råd for å lette hverdagen når tvillingene melder sin ankomst…Etter å ha svart på den tråden begynte jeg å tenke over hva som ”redder” dagene våre her, som kanskje ikke alle andre gjør på samme vis…

Følgende rutiner og systemer fungerer hjemme hos oss, en travel 6 barns familie…

For at en hektisk hverdag skal gli sånn noenlunde er det noen ting som må være på plass…

For eksempel at alle barna vet hvor de har tingene sine. Vi har en kommode i gangen til luer, votter, regntøy etc., hvor hvert barn har sin skuff. Vi har mange knagger til opphenging av yttertøy, der den laveste rekken er slik at de mellomste ungene fint klarer å henge opp jakkene sine selv, og under knaggene har vi sko hyller, slik at alle sko ryddes på plass idet de kommer inn døren…

Når det gjelder sortering av skittentøy... Har vi en enkel variant for ungenes del. Vi kjøpte 6 skittentøyskurver i stoff fra Ikea. 2 hvite, 2 sorte og 2 rød. Tre stk står i 2. et og tre står nede på badet/vaskerommet i 1 et. i den hvite skal alt hvitt, i den sorte alt farget utenom det som skal i den røde, rødt, rosa, oransje og gult...De største ungene sortere selv tøyet sitt om kvelden i riktig kurv og så er det hank på kurvene slik at de er greie å bære ned.

Del to i sorteringen er når alt tøyet er rent og tørt... Hvert familiemedlem har sin plastboks, som klærne legges i etter hvert, pluss at vi har to store bokser til sengetøy og håndklær... Barna tar selv opp sin boks, og legger tøyet i kommoder og skap før boksene returneres til vaskerommet

Ellers så samler vi bleiene til tvillingene i en pose på hvert bad, som byttes om morgenen og kvelden. Jeg bruker gas kluter til rumpevask, og har en liten plastboks som de skitne klutene kastes i etter bruk. Hver kveld setter jeg på en kokevask, som det siste jeg gjør før lysene slukkes, da er maskinen ferdig neste morgen, og enten jeg eller mannen setter da på tørketrommelen.

For at ikke morgenene skal bli for hektiske for de som skal av gårde på skole og barnehage, smøres alle matpakkene kvelden før, og legges i kjøleskapet. Når ungene har spist frokost, går de selv og henter sine vannflasker og matpakkene som er klare i kjøleskapet. De eldste hjelper de yngste med det de ikke klarer. Eldste jenta har oppgaven med å lufte hunden om morgenen, mens eldste gutten henter avisen og kaster poser i søppeldunkene.

Hver enkelt har tannbørster både oppe og nede, slik at det er greit å pusse tenner både om morgenen og kvelden, og dette gjøres etter tur for alle før de kler på seg yttertøy og er klare for dagen.

Når så huset er stille er det tid for tvillingene…da er det skifting av bleier, påkledning og amming i sengen, før de legges tilbake i sin egen seng, slik at jeg kan få dusjet og stelt meg. Jeg tørker da også gjerne over servanten og speilene på badet, og om det trengs tar jeg en vask av toalettet oppe i 2. et.

Når jeg er ferdig med påkledningen bærer jeg guttene ned og legger dem i sengen som er i stuen. Er jeg heldig rekker jeg å spise en brødskive og drikke en kopp te, før tvillingene krever mammaen sin igjen. Jeg pleier å ta en sving innom vaskerommet og sette på en maskin før jeg igjen bruker tid på tvillingene.

Når de er mette og fornøyde kan jeg legge dem fra meg igjen, og bruker da litt tid på å feie over huset. Oppvaskmaskinen tømmes, og fylles med frokostserviset. Det som ikke ligger på sin riktige plass ryddes bort, støvsugeren brukes over gulvene. Så settes det på nok en vaskemaskin, og samtidig tørker jeg over baderomsinventaret, pusser speilet og tar toalettet en runde.

Dersom jeg har planlagt en tur ut er det kanskje tid for dette nå. Da vekker jeg guttene og gir dem pupp. Det er greiest å ta dem med dersom jeg vet at de er mette og blide. Jeg kipper på med sko og henter vognen fra garasjen og fester på stellevesken. Så legges de i vognen eller i bilsetet, alt etter som, før jeg kler på meg og er klar for ekspedisjonen. Dersom det er kaldt vinterstid gjør jeg som jeg har gjort med alle de andre…jeg legger dynene eventuelt posene inn i tørkeskapet på vaskerommet og gir dem en lunk…slik at det er deilig for de små å legges i bagene. Når jeg triller tur pleier jeg å ta med hunden på tur. Hun tusler rolig ved siden av vognen og synes det er stas å bli med.

Jeg passer bestandig på at stellevesken er klargjort med det vi trenger rett etter vi har kommet hjem, slik at jeg husker hva som ble brukt og jeg kan supplere.

Når jeg er tilbake igjen fra tur er det kanskje tid for nok en runde pupp, om de da ikke sover i vognen fremdeles. Dersom de gjør det, setter jeg vognen på terrassen og tar ut babycallen, så benytter jeg anledningen til å begynne med middagen. Også her er forberedelse alfa omega. Det er en fordel å vite hva man skal lage, gjerne ta ut av fryseren det som skal tines i god tid…

En tur innom vaskerommet kan nok fortelle meg at det er tonnevis med rent tøy som må sorteres. Men dette går raskt med plastboks-systemet. Så bærer jeg opp de boksene som tilhører de fire minste og min egen, og rydder dette bort, før boksene tas ned på vaskerommet igjen.

Alle sengene bytter jeg på hver 14 dag. Tar av sengetøyet om morgenen, legger det direkte i vaskemaskinen, og deretter i tørketrommelen, Dermed kan sengene ofte få på det samme sengetøyet om ettermiddagen, om ingen har ytret ønske om annet sengetøy. Det går to sett i maskinen om gangen, så jeg bruker tre dager på å bytte på alle sengene.

Jeg har også for enkelhets skyld bare hvite håndklær i huset, slik at det er enkelt å sette på en maskin med slik, uten å ta hensyn til farge.

Klærne til tvillingene har jeg i en kommode på soverommet. Jeg har funnet ut tidligere at det er lurt å fordele tøyet i skuffene etter størrelse. Slik at det bare er å flytte skuffene opp etter hvert som babyene vokser.

Gaver og tøy som er for stort legger jeg nederst, uten å ta av lappene. Dersom det viser seg at jeg ikke får brukt for dem, bytter jeg dem i noe annet eller jeg gir det bort til andre som trenger det mer enn vi gjør.

(Det samme gjør jeg faktisk med de utallige kosebamsene som bestandig blir gitt i gave til nyfødte. Hver jul pakker jeg inn en visst antall bamser eller andre leker, og leverer under juletreet til frelsesarmeen på Universitetsplassen.)

Vi har et stellebord på hvert bad. Nede står det en stellekommode, og i en av skuffene der har jeg ekstra bodyer etc. liggende, slik at det er enkelt å bytte i tilfelle lekkasjer. Det står også stellekrem og oljer på begge stellebordene, en kurv med kluter og en stabel håndklær til å ligge på stellematten.

Om ettermiddagen når alle barna og mannen er kommet hjem er det tid for middag, lekser, tørking av våte dresser, vasking av det som er svært møkkete barnehagetøyet / støvler, kjøring til ymse treninger og aktiviteter, før barne TV, kveldsmat og kveldsstell. Ved å ha to biler klarer vi å hente og levere rundt omkring til riktig tidspunkt. Når det er jeg som må ut, må tvillingene enten bli med på turen, eller så er de hjemme med pappaen.

Vi har et stort spisebord på kjøkkenet, og på det er det plass til to vippestoler, som tvillingene etter hvert kan kose seg i, og samtidig være sammen med resten av familien. Kjøkkenet er hjertet i huset, så det er der vi tilbringer mest tid om ettermiddagene.

Om kvelden når alle er i seng er det tid for planlegging av kommende dager, og få en oversikt over bursdagsfeiringer, aktiviteter, vennebesøk, skoleaktiviteter, foreldremøter, barnehagemøter osv…så er det tvillingene som får ekstra tid av pappaen, de blir stelt og skiftet på til pysj når bleie skal skiftes likevel…Det siste vi gjør hver kveld er å sette på oppvaskmaskinen, kokevask av kluter og lufting og mating av hunden….

Selve huset blir vasket en gang i uken av vaskehjelp, men det må lkike fullt vaskes endel mellom disse besøkene, for vi er jo mange som lever i huset.

Når det gjelder bursdager passer vi på at vi bestandig har flere gaver liggende til ulike aldersgrupper. Jeg har også en stor plasteske fylt med gratulasjonskort, som blir brukt dersom ungene ikke selv vil lage kortene, og en diger dunk med mange forskjellige innpakningspapir og gavebånd står på kontoret slik at gavene kan pakkes inn etter hvert som ungene bestemmer seg for hva de vil gi bort.

Vi er opptatt av å ha så gode rutiner og systemer at det blir minst mulig stress. Det er viktig å skape rom for familiehygge, vennebesøk, trening og voksentid…vi inviterer ofte venner til middager eller bare kaffebesøk, og om vi plutselig får tid og lyst tar vi gjerne en tur på besøk til venner på impuls..

Det er sikkert ting jeg har glemt...men det som står her forteller ihvertfall noen lunde hva mine dager er fylt av...og jeg koser meg fra morgen til kveld...selv om det kan være både slitsomme og travle dager..

Og dersom det er netter med nattevåk, er det nesten ingenting av dette som gjøres..for da sover jeg sammen med guttene på dagtid.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke annet enn å ta av meg hatten for deg altså:))

Skikkelig SUPER MAMMA du:):)

Skrevet

Hei phantomet!

Det må jeg si er ei som har rutinene i orden. Du er jo helt rå du))))))

Selv har jeg tvillinger på 1 år og jeg synes vi har vært flinke til å ordne med rutiner fra første dag, men du tar sannelig kaka. Ja, du er virkelig en supermamma. Hvor tar du energien din fra? Nå ble jeg skikkelig inspirert her.

Skrevet

Jeg har ikke barn, men er likevel kjempeimponert!! Høres ut som du har mange gode ideer for å gjøre hverdagen så praktisk som mulig. Det må vel til for å ha litt fritid innimellom. :) Den klærsorteringen skal jeg kopiere når jeg får større bad!!

Skrevet

tror jeg skal sende meg selv til deg på kurs i hvordan få gode rutiner gitt:):)

Skrevet

du er flink:) ønsker stor famile selv,godt med tips:)

Skrevet

Kjære phantomet:)

Du er et mitt store forbilde for å klare dette med storfamilie. Jeg som snart blir 5-barns mor trenger å lese slike tips.

Takk....takkk:)

Skrevet

Må si jeg er skikkelig imponert!!!!! Håper jeg i hvertfall får halvparten av din energi når jeg får ut disse småfrøknene som okkuperer kroppen min for øyeblikket : )

Skrevet

OI for et system og for en supermamma og superhusmor...føler meg helt håpløs i forhold....men jeg har jo "bare" 4 barn...

Skrevet

Oj... Vart sliten berre av å lese det her eg! Hihi...

Du er virkelig et fantom du, phantomet! Skikkelig supermamma!

Skrevet

Og når får du tid til å skrive slike innelgg på nettet da?

DU imponerer stort.

Skrevet

Hei Hei

hva skal jeg si... du er sinnsyk.. jeg har bestemt meg for å printe ut dette.. når jeg syns jeg har mye.. skal jeg lese det her...

må si dere er skikkelig flinke.. men skjønner også at dere må ha rutiner når dere har mange barn..

men de gutta dine må være snille gutter.. husker jo at mine sov mye i begynelsen men syns det gikk fort over gitt... jeg vasker knapt klær eller lager middag når jeg er alene med gutta.. nå ruller de rundt babler og vil helst "leke" med meg hele tiden.. og søvn.. en må alltid trilles i søvn på verandaen eller tur og en i senga.. også er det mat.. melk,grøt.. middag ca hver tredje time.. albert er krevende og vil nesten ikke ligge alene mer enn ca ti min.. får ikke gjort noe jeg.. når de sover 1,5 på morgen da spiser jeg og slapper av litt ved pc.. andre soving går jeg ca to timer tur.. vi spiser middag og vasker klær etter sju.. gutta sutrer mye på ettermiddagen og jeg føler vi må være to på de..

nei bare å ta av seg hatten altså..

du er super mamma...med to snille gutter...

Skrevet

Ja, jeg bare bøyer meg i støvet, tar av meg hatten, legger meg langflat, ruller ut den røde løperen, er stum av beundring etc etc. Du er bokstavelig talt Phantomet!!!!!!

Skrevet

Jøss du imponerer stadig! ;) Jeg ser virkelig frem til å komme å se deg in action:)

Selv føler jeg ikke at vi har noen rutiner lenger. Begynte bra når vi kom hjem fra sykehuset men så har det vært ferieturer og to uker med storesøster hjemme som snudd alt på hode. Håper virkelig at rutinene går seg til igjen neste uke da jeg "endelig" skal være alene med gutta. Både gleder og gruer meg... Får se hva jeg får gjort da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...