as1980 Skrevet 9. august 2008 #1 Skrevet 9. august 2008 Har ammet siden tirsdag. ganske hyppig. Ligget mye ved puppen. Og har da selfølgelig fåt veldig vonde brystknopper. (som det virker som alle får). Har noen tips. Hva gjør dere . Vil gjerne amme men nå er det så vondt........... Er det en løsning å pumpe og gi med flaske så puppene får hvile lit? Eller bare og fortsette? Det blir jo bare værre og værre? Takker for alle svar og tips :)
NinaCath Skrevet 9. august 2008 #2 Skrevet 9. august 2008 Skjønner deg veldig godt, det er veldig smertefult. Forebygging av såre brystknopper er viktig, som å la de lufttørke, gjerne med en dråpe mormelk på, men det er vel litt sent for deg nå. Gjør det til en vane alikevell. Da jeg fikk sprukne brystknopper med 2. mann, så smurte jeg på en fet krem (Karite, som er basert på rent plantefett og ikke farlig for babyen å få i munnen). Den kan bestilles hos Biovital.no. Men nå er det sikkert veldig akutt, så hadde jeg vært deg så hadde jeg tatt en tur på apoteket eller helsekost og kjøpt noe jeg kan bruke så lenge. Blir det et åpent sår, så er det ekstra viktig med renslighet, og da er en dråpe mormelk på, som får lufttørke, veldig viktig. Brystskjold erfarte jeg at gjorde mye vondere enn å la barnet suge, likeså pumping, men det er sikkert forskjellig erfaringer med det. Lykke til!
En snupp - og en knert i magen Skrevet 10. august 2008 #3 Skrevet 10. august 2008 Huff, føler med deg. Her har det vært både blod, svette og tårer - bokstavelig talt (gulp med blod i er ikke ukjent...). Men ikke gi deg. Mest sannsynlig har du feil teknikk, når denne blir rettet opp så vil også sårheten sakte men sikkert bli bedre. Her er jenta 5 uker og det siste såret er i ferd med å gro - det gjør ikke vondt når hun suger lenger i og med hun nå tydeligvis suger riktig. De første takene kan likevel være vonde en god stund etter at alt er rettet opp, men det skal ikke gjøre direkte vondt selv med sår. Det som hjalp meg var at jeg tok meg god tid, selv om hun skrek, også leste jeg nøye igjennom tipsene i Spebarnsboken til Sandvik, der ramses det opp en del ting man IKKE skal gjøre, litt bevisstgjøring der gjorde at jeg fikk rettet opp teknikken. I tillegg fikk jeg mange gode tips ved å spørre og lese rundt her på dib. Får du det ikke til selv så ta kontakt med helsestasjonen eller ammehjelpen så får du hjelp. Du skal ikke bli sårere og sårere, det skal bli bedre etter hvert... Apoteket har også en del salver som kan hjelpe til så sårene gror fortere. Lykke til Det blir bedre!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå