Gå til innhold

Dere ikke hysteriske mødre, når snur dere bilstolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Syns det er maaaange flinke her inne som ikke snur bilstolen til forovervendt før de MÅ liksom, det virker iallefall slik!

Men når man prater med andre venner og bekjente/kollegaer som har barn, så virker det jo som alle snur slik at barnet sitter fremover fra de er ganske små! Fra ca ett år's alder, for da bytter de fleste stol..

Hva gjør dere egentlig? Har litt lyst å snu, men er så usikker...

Ja, de sier det er tryggest å sitte bakovervendt pga front mot front, men det smeller jo ofte bakfra i ulykker også, og da bør de jo sitte forovervendt????

Skrevet

Vi snudde bilstolen nå når vi fikk enda en baby.. Da måtte elstemann sitte på høyre side i bilen, bak sjåføren, og da var det rett og slett ikke plass til å ha stolen bakovervendt. Gutten er nå 2,5 mnd.

Vi bor på et sted der vi maks kjører i 50 km/t, og kjører kun veldig småe strekkninger.. Synes det da var litt "letter" å snu bilstolen pga det også..

Skrevet

Det er riktig at de feste påkjørsler er bakfra, men det er mye mer alvorlig ved en frontkollisjon Jeg snudde eldstemann da han var 3,5 år, fordi han var blitt så tung at han passerte maxgrensen for bakovervendt sete. Vi har opplevd en frontkollisjon og sett i praksis hvor viktig det er at barna sikres max, så her oss oss snus ingen unger før de MÅ.

Skrevet

Uff ja, har du opplevd det har du helt sikkert et mer alvorlig syn på det enn meg..

Usj, tror ikke jeg snur før jeg må! Skummelt er det i trafikken uansett..håper det gikk bra med dere alle!

HI

Skrevet

Jeg har opplevd å krasje med bilen foran, altså bakfra som de fleste mener ikke er så farlig da:p

Kan fortelle at du får et kraftig rykk med hodet likevel, vi kjørte i ca 30km/t, bilen foran oss litt saktere. Bilen vår så ut som trekkspill foran:( Fikk heldigvis ikke whiplash, men hadde nakkesmerter i mange uker etterpå:(

Selv ved påkjørsel bakfra er det bedre å sitte bakovervendt, da får ikke barnet den kraftige rykken i hodet som de får hvis de sitter forover. Pga egenerfaringen kommer min til å sitte bakovervendt så lenge det finnes sete som er stort nok for han.

Skrevet

Det gikk bra, takket være riktig sikring. Ungene i bilen var i alderen 5-10 år, så de satt ikke bakovervendt, men på puter/stoler tilpasset alderen. Men vi fikk en innføring i praksis i hvor stekre krefter det er snakk om. Et mindre barn ville fått fatale skader om det hadde sittet fremovervendt, pga at nakken deres ikke er sterk nok til å tåle de voldsomme kreftene det er snakk om - selv i lav hastighet. Så minstemann må finne seg i å sitte bakovervendt i lang tid.

Skrevet

Statistisk er det 5 ganger tryggere å sitte bakovervendt til 4 årsalder, da er koliisjoner bakfra tatt i betraktning. Så det argumentet med at det skjer kollisjoner bakfra er rett og slett ikke godt nok til å snu barnet - da hadde det vel ikke vært så alfa og omega for trygg trafikk å opplyse og anbefale at man BØR kjøre med barna bakovervendt, kanskje!!?

Jeg er ikke hysterisk, men når det gjelder sikkerheten for barna mine så prøver jeg å ta de riktige valga. Så jeg snur ikke bilstolen før barnet er 3.5 til 4 år så lenge vi klarer å løse evt. problemer underveis. Men så klart, det skal fungere i praksis også. Nå har vi f.eks DVD spiller som settes på som underholdning når vi skal ta kjøreturer som varer lengre enn 30 min. og baksetespeil for å kunne kommunisere lettere med, og se barnet. Vi har også byttet bil slik at det er mulig å ha to bakovervendte stoler + at vi som sitter framme har det komfortabelt.

Når du nevner det med at de fleste snur barna når de vokser ut av babysetet, så stemmer det her også. Kjenner ingen som kjører bakovervendt med barna sine etter fyllte 1 år, men jeg er ikke like likegyldig til barnas sikkerhet. Da sier jeg likegyldig fordi ingen har noen god forklaring på hvorfor annet enn at det er mest praktisk. Skyldes det bilsykt barn har jeg selvfølgelig forståelse for valget deres.

Skrevet

Snudde jenta når hun var 1 år.

Skrevet

Snudde da han var 22mnd.

Skrevet

Hysterisk og hysterisk... eldste ble snudd da hun var 14 mnd sånn ca. Altfor tidlig, men bilen var knøttliten og tro det eller ei, ikke var det plass til bakovervendt sete og ikke hadde vi råd til ny bil på den tiden.

Dere som nå vil skrike opp om buss, dere kan umulig ha vært i en buss som har bråstoppet eller kræsjet. Det har jeg, og da er ikke vogna mye trygg selv om bremsene står på og man holder i den!

Etterhvert som vi fikk bedre råd, fikk vi oss også større bil. Yngste sitter bakovervendt, han er 2.8 år. Planen er at han skal sitte bakovervendt så lenge han kan. Nå begynner han å bli et mareritt å kjøre bil med, men heller skriking enn most unge:/

Skrevet

Har aldri skjønt det der med "for liten bil til bakovervendt sete". Da eldstemann var liten hadde jeg en bitteliten japansk bil, som i tillegg til å være liten hadde veldig korte setebelter. Jeg fikk fint plass til Acta Graco-setet bakovervendt, det tar veldig liten plass.

Skrevet

Vi hadde også en bitteliten japansk bil, tredørs. Var og prøvde flere bakovervendte seter i bilen, det gikk ikke. Var ikke plass til å feste setet og ikke plass til å komme inn med barnet for å sette det i setet heller.

Blir så irritert på slike som deg, som skal trekke det i tvil. Det var en GRUNN til at vi ikke hadde bakovervendt sete den gang. Flere år senere, bedre økonomi, større bil. Vårt yngste barn blir snart 3 år og sitter fortsatt bakovervendt. Og det skal han fortsette med. Lenge!

Skrevet

Jeg bare registrerer at det ser ut til at vi hadde samme type bil, tredørs. Det var skikkelig knotete, det skal jeg love deg, men det gikk. Var alenemor og student den gangen, så jeg vet alt om hvor vanskelig det kan være å sikre barna ordentlig når økonomien setter begrensinger. Men det går!

Jeg har egenerfaring med hvor forferdelig viktig det er å sikre barna optimalt, og klarer derfor ikke å la "unnskyldninger" få stå ubesvart når jeg vet at det kan la seg løse. Prøvde du Acta Graco?

Godt at du sikrer barna bedre nå, da.

Skrevet

Dette synes jeg er skikkelig ufint av deg. Vi prøvde alle bakovervendte setene forhandleren hadde (merk, dette er 5 år siden, så kan ikke si jeg husker hvert eneste merke) og det gikk bare ikke.

Så da ble det forovervendt, og heldigvis gikk det bra.

Men da vi fikk bedre jobber og bedre lønn, så kjøpte vi ny bil mtp at vi skulle ha yngste bakovervendt så lenge som mulig.

Kan du ikke bare respektere at folk prøver alt de kan, og går det ikke, så går det bare ikke? Noen var engang så ufine at de skrev at man burde tatt abort om man ikke hadde råd til en ny og stor bil slik at barnet kunne sitte bakovervendt. Det var vel ikke deg, det?

Det var den samme nedlatende og bedrevitende tonen, hvertfall. Så hvor lenge satt barnet ditt bakovervendt da?

Skrevet

Igjen bevises det at dere er en gjeng hysteriske, bedrevitende fjols..

Vi kjøpte fremovervendt sete når minsten var 7 mnd ca.

Skyt meg!!!!

Skrevet

I denne saken betrakter jeg meg faktisk som "bedrevitende", siden jeg har egen erfaring med verdien av bilsikring. Så får du hyle så mye du vil, jeg VET faktisk hva jeg snakker om.

Skrevet

Frøkna her skal sitte bakovervendt i et år til håper vi, hun er 2.5 nå :) betyr det at jeg er hysterisk?

Skrevet

Dette har vel ikke noe med hysteri å gjøre? Det er vel bare å bruke sunn fornuft og lytte til all forskning som er blitt gjort på området...

Jeg synes det blir for dumt å argumentere for at fremovervendt sete er trygt, når forskning viser noe annet.

Skrevet

Klart det er hysterisk!

Like hysterisk som å ha røyvarsler i boligen, avstå fra alkohol i svangerskapet eller låse ytterdøren når en forlater huset.

Skrevet

Jeg er absolutt ikke hysterisk, men er opptatt av trafikksikkerhet. Vi snudde barnet vårt da han var litt over 3,5 år. Ble bilsyk på lengre turer.

Bakovervendt er 8 ganger sikrere, so you do the math :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...