Nickie_og_GuttaBoyZ Skrevet 9. august 2008 #1 Skrevet 9. august 2008 vi har et gulv som er i skikkelig god gammel parkett.gulvet er nå blitt utrolig slitt, og noe må gjøres. man får flis i beina når man går på det. vi har vurdert begge muligheter, både å slipe og å legge parkett. det som er problemet er gulvet. gulvet er litt knirkete og gir litt etter når du går på det. overgangen inn til kjøkkenet er ujevn (parketten er 1 cm høyere enn det kjøkkengulvet er)vi har også trapp, og er da usikker på hvordan man gjør dette i henhold til hvordan man legger uten at parketten står ut av trappetrinnet å ser helt tjufsete ut. vi har tre valg--- 1)pusse og lakke gulvet. billig, men har hørt det er mye jobb, og det blir mye støv... kanskje ikke så lurt når man har småbarn? 2)rive opp hele gulvet, der det ligger teppe, som også må rives bort, og legge parket oppå der igjen. 3)legge parkett oppå parketten....men hvordan da løse dette me3d overganger? det som er kjedelig er jo at å legge parkett er veldig bråkete da.... broren min slo jo omtrent hodet av meg da jeg sa jeg skulle pusse gulvet. mens samboeren min skriker om prisen og arbeidet på å legge parkett... så hva i hellemyr gjør vi da? prisen blir jo ganske lik hva enn vi gjør.... hva hadde dere gjort?
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 9. august 2008 #2 Skrevet 9. august 2008 Vi pusset og slipte vår, men det var før vi flyttet inn. Vet ikke om jeg hadde gjort det omigjen nå (med småbarn i hus) som du nevner pga støv. Vi har også kun inngang til kjøkkenet via stua, så det betyr jo at vi ikke har kjøkken de dagene det står på. Lakken trengte jo også noen dager på å tørke. Jeg tror jeg hadde revet opp og lagt ny var jeg dere. Da blir overgangene finere, og dere kan evt fikse i knirken (sjekke underlaget, beine opp litt eller skru fast løse bord). Kjøp klikkparkett - det går utrolig fort! Hvis ikke dere har veldig mye krinkelkroker og sånt, så tipper jeg det er gjort på halvannen dag selv om dere ikke har gjort det før. Bare husk en god (elektrisk) sag som kan sage både på langs og tvers.
brooklyn Skrevet 9. august 2008 #3 Skrevet 9. august 2008 vi slipte, pusset og lakkerte, og det var en grusom jobb. Ikke bare alt støvet, men at gulvet ikke kan gåes på under lakkeringsprosessen og alt av annet støv som kan legge seg på det nylakkerte gulvet...grrrrr!!! Nå skjedde dette rikitgnok da vi renoverte huset vårt, så vi bodde der ikke, men støvet hengte seg fast på veggene, så det var en bedriten jobb å rydde opp etterpå. Vi fikk store problemer med å fjerne lakken pga at den var gammel og inngrodd, og SMELTET fast i slipepapiret på maskinen. Brukte avsindige mengder slipepapir, prøvde alle triks, med å ta parafin på gulvet først, olje, slike ting, ingenting funket. bare myyyye slipepapir. Hadde aldri gjort det igjen. Hva jeg ville ha valgt? Letteste løsning. Vi hadde 1 cm forskjell mellom stuegulvet (med originale tregulv) og gangen (med klikk-laminat), og det løste vi ved å legge på en overgangslist som vi skrudde ned i gulvet, slik at den lå fast/stødig. Når man fjerner alt av tepper og grums før man skal legge nytt gulv kan det jo komme frem litt av hvert under. På den annen side er det kanskje greit, sånn at man virkelig får ryddet og vasket opp under der:) Klikk-laminat er ikke vanskelig å legge. Vi hadde aldri gjort der før men det gikk helt fint å legge i gangen. Det kommer i staver og er greit og lett å få ned. parkett har jeg ikke vært borti, å legge selv, men vi hadde det på kjøkkengulvet der vi bodde før, og det så ikke klokt ut etter et år. Fullt av hakk og skader, treet er mye mykere enn i tarkett, og med små barn ville ejg heller kjørt laminat/tarkett fordi det er mer slitesterkt. ..men det er bare meg, da:))
Lillesnuppis Skrevet 9. august 2008 #4 Skrevet 9. august 2008 Vi la perkett i stua våres i fjor. Orka ikke all jobben med det andre. Lenge leve latskapen :-) Hehehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå