Gå til innhold

Hvem kan føde i vann? Håper på mange svar :)

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt de som har røyket i svangerskapet ikke kan føde under vann, jeg røyker selv men vil gjerne føde i vann. Og hvis det er slik att jeg ikke kan det på grunn av røyken, så lurer jeg veldig på hvorfor jeg ikke kan det?

• 1 måned senere...

Fortsetter under...

Stemmer at du ikke kan føde i vann hvis du røyker. Det er fordi fødselen din er vurdert som risikofødsel.

Man kan heller ikke føde i vann om man er veldig overvektig, har svangerskapsforgiftning, diabetes eller andre tilstander som regnes som risiko.

Det man derimot får lov til noen steder, i hvert fall, er å sitte i badekar under åpningsfasen, og komme ut av vannet når pressriene starter.

• 3 uker senere...

Min jordmor sa at eneste grunn til å bli nektet vannfødsel (dette ved St. Olavs hospital i Trondheim), er hvis man er for stor til å få plass i badekaret. Og selvfølgelig dersom noe er åpenlyst galt med mor eller barn.

Du kan i alle fall ikke føde i vann hvis fostervannet er missfarget, eller hvis du er for stor. Det er det jeg har fått beskjed om. Selvfølgelig hvis noe er galt med mor og barn, hvis barnet er i seteleie eller noe annet så kan du ikke føde i vann.

På mitt helsekort for gravide står det at jeg røyker 3 sigaretter daglig, jeg sluttet for 5 uker siden men har ikke sagt noe om det til hverken lege eller jordmor(de har ikke spurt hvordan det går med røykinga og jeg føler ikke for å skryte av at jeg har klart å slutte, har tross alt røykt i 27 uker av svangerskapet..), når jeg var til kontroll i dag hos jordmor snakket vi om fødsel og hun lurte på om jeg kunne tenke meg vannfødsel på fødeloftet på SUS. Jeg har tidligere hørt at røykere ikke får føde på fødeloftet så jeg skjønner ikke helt hvorfor hun spurte. Men slik jeg da forstod det så kan man føde i vann selv om man røyker da??

Annonse

Ja, dét har også jeg hørt (lest her inne). Men min jordmor sa også at så lenge man ikke er for stor til badekaret, har misfarget fostervann eller har en baby som ligger "feil" vei, kan man føde i vann.

Så... får håpe hun vet hva hun prater om :-)

• 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...