Gå til innhold

Dilemma : Invitert / ikke invitert i konfirmasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

To gutter vi er i slekt med (barn av mine søskenbarn) blir konfirmert i år begge to. Den ene i vår, den andre i høst.

I den første konfirmasjonen var vi ikke invitert. (Det er helt greit, hadde ikke forventet det, de inviterte kun de nærmeste). Vi ga 200kr, og det synes jeg er helt greit. Jeg anså det som et passe beløp. Men nå er vi blitt invitert i konfirmasjonen til han andre, disse guttene er fettere.

Vi har da kommet i dilemma ang. gave. Jeg synes 200kr når vi skal i konfirmasjonen er fryktelig lite. Men samtidig synes jeg det blir så feil å gjøre forskjell (de er søskenbarn).

Hva er mest riktig å gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden dere er invitert og derfor skal spise (middag/ kaffe+kaker), blir det bare rettferdig å gi mer til denne gutten. Den andre guttens foreldre hadde ingen utgifter på dere, det har de i dette tilfellet.

Skrevet

Men samtidig tenker jeg at pengene går jo dirkete til konfirmanten, ikke til foreldrene. Tviler på de to guttene på 15år ser forskjellen på at i den ene konfirmasjonen var vi invitert, i den andre ikke. De ser bare forskjellen på 200kr og 400kr - f.eks.

Huff, nei dette synes jeg ble vanskelig.

HI

Skrevet

Jeg har kommet til og gjidd samme sum.

Skrevet

Helt seriøst synes jeg du må gi mer enn 200 kr når dere er invitert i konfirmasjonen. Foreldrene skjønner jo sikkert hvorfor dere gir mer denne gangen.

Skrevet

Jeg synes det er litt frekt ovenfor foreldrene til gutten som dere skal i konfirmasjon til (herregud, for en formulering, he he) å gi lik sum som dere ga gutten dere ikke ble invitert til.

Skjønte du hva jeg prøvde å si, på en veldig uelegant måte? :-)

Skrevet

Jeg hadde gitt mer til den vi var invitert til. Men jeg hadde ikke gitt penger, da ser man jo beløpet veldig tydelig, jeg hadde gitt en gave til 4-500 kr.

Skrevet

Jeg ville IKKE gitt mer i penger! Det blir heeelt feil og si at FORELDRENE skjønner dette og de har mer utgifter osv - det har ingenting og si what so ever! Her er det konfirmantene som får gaver og de sammenligner osv. Skal dere gi mer til han dere er bedt i selskap til så burde dere i såfall gi en gave - da er det ikke så lett og se verdiforskjellen. Det er jo ikke sånn at foreldrene ser igjennom gavelistene og tenker - herregud - 200kr fra de vi brukte jo så og så mye penger på mat til de jo, skulle bare mangle at de gav mer!

Og er det noen som tenker sånn, så beklager, da har de ikke mye mellom ørene!

Skrevet

Tror dere seriøst at foreldrene til disse guttene går sammen og sammenligner hva de har fått av de forskjellige, og om det er likhet eller forskjell på den som er invitert i selskap og ikke?

Mine foreldre og min kusines foreldre (f.eks) ville aldri gjort det. Og de ville heller aldri ha tenkt tanken. -Men så ville mine foreldre aldri tenkt at jeg burde fått mer penger siden de var i konfirmasjonen min - det spiller jo ingen trille. Foreldrene inviterer jo etter egen betalingsevne/vilje og det er ikke for at barnet skal få mest mulig penger man blir invitert - men for å gi konfirmanten et fint selskap. Sånn var det i allefall før...!?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...