Gå til innhold

Er det mange fremmedspråklige i barna deres sine barnhager?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tja, halvparten kanskje. Jeg har ikke helt oversikt over hvem som snakker hvilke språk hjemme. De kan noenlunde norsk alle sammen, i den grad de snakker i det hele tatt. Synes ikke det er verken positivt eller negativt sånn i forhold til min unge og barnehagemiljøet. For ungenes del er det selvsagt positivt å kunne flere språk.

Hei

Da gutta gikk i barnehagen, så hadde de ingen minoritetsbarn sammen med seg. Synes det var litt synd, for barn bør introduserers til vårt mangfoldige samfunn tidligst mulig. Forståelsen og anerkjennelsen for at alle er forskjellige kan da bli lettere å forstå enn senere i livet.

Vi bor på en plass der det er ingen kommunale leigligheter og dermed ingen minoriteter i nærmiljøet. Synes kommunen gjør store feil ved å kjøpe opp leigligheter i de billigste bystrøkene og skaper en form for "ghetto" lignende boligstrøk......litt avsporing...

Barn med FORSKJELLIGE fremmedspråk ser jeg på som bare positivt.

Men en større gruppe med samme fremmedspråk som mottar morsmåls-støtte i bhg for å bli bedre i dette språket, kan være både og.

Da blir ikke lenger norsk det felles kommunikasjons-språket for alle i bhg, slik tilfellet er om de fremmedspråklige har hvert sitt morsmål.

Et (riktignok ekstremt) eksempel, er en gutt, født i Norge av Peruvianske foreldre, som jeg kjente for lenge siden. Han gitt det første året i flyktning-bhg på avdeling med 7 somaliske barn plus ham, for å fylle opp til totalt åtte barn. Det ble spansk hjemme, litt norsk, og stort sett somalisk i barnehagen. Jeg tror selv at han ville hatt større nytte av en bhg hvor det gikk i norsk som felles-språk.

• 2 uker senere...

Synes det er positivt med frmmedspråklige barn og ansatte, så lenge hovedspråket er norsk vel og merke. Er bra at de lærer at vi er forskjellige tidlig. Vi er tospråklige selv( norsk og engelsk) og savner vår gamle barnehage hvor det var mange kulturer. Her er det få fremmedkulturelle( de fleste som er "ikkenorske" av utseende er adopterte så de teller jo ikke, heller ikke de 2 svenskene vel).

Selv på FNdagen er de dårlig til å benytte seg av anledningen til å fortelle om de få som er her i vår nye barnehage

På vår nationaldag i fjor( hadde andre kulturer som tema da) spurte jeg om de ville gjøre noe da. Ble til at jeg lagde mat til 20 barn og skrev litt om landet og et par setninger og lånte de et bordflagg.Barna syntes det var veldig gøy, mens de voksne bare var interessert hvis det ikke var noe ekstra jobb( hadde de ikke tenkt å lage mat den dagen kanskje? Var jo ikke akkurat 4 retters. De er utrolig lite kreative også til jul og påske så ikke bare om "annerledes" ting).

Skulle ønske de andre foreldrene tilbød seg da de kommer lenger vekk fra....

Bare en gutt fra Bosnia på mini sin avdeling i barnehagen. Litt mer blandet på storebarnsavdelingen.

Har også ansatte fra flere kulturer i barnehagen. Det synes jeg bare er postivt. Det er to damer jeg tror er fra Sri Lanka. Jeg har kjempegodt inntrykk av begge to.

Annonse

Alle de ansatte snakker norsk, men det er en mann på avdelingen "vår" som snakker nokså gebrokkent.

Kan ikke si at jeg har tenkt noe nevneverdig over det, men når du spør så har han sikkert noen leker, skikker, sanger osv fra sitt hjemland som minien min aldri hadde fått høre/være med på ellers. Så sånn sett er det jo en god ressurs om personalet har variert bakgrunn.

Så lenge de snakker såpass norsk at barna forstår hva de mener. Men ser jo på han i bhg til mini, at selv om jeg sliter med å forstå ham av og til har ikke ungene noe problemer i det heletatt, så det er sikkert bare jeg som er litt "treg" ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...