Anonym bruker Skrevet 8. august 2008 #1 Skrevet 8. august 2008 Har mye arveanlegg for atopisk eksem, og vet at reka i magen er utsatt. Jeg lurer på hva dere foreldre bruker på atopikerene deres. Reagerer de på papirbleier?
Solskinnsjenta Skrevet 9. august 2008 #2 Skrevet 9. august 2008 Jeg bruker tøy på min atopiske gutt. Han tåler libero ganske greit i kortere perioder, mens pampers gir utslett etter bare én time. Dette er noe du må prøve deg litt frem til selv, forskjellige barn reagerer på forskjellige ting, dessverre. Jeg regner med at du har tenkt å holde barnet langt unna parfyme og lotion i bleiene. Bruk så lite som mulig av stelleprodukter. Du kommer veldig langt med mesoft og vann (mesoft er sårkompresser som du får kjøpt på apoteket.) Ha litt babyolje til bæsjebleier, sinksalve skal ikke brukes forebyggende bare når babyen er blitt rød Hvis du er interessert i tøybleier kan jeg heller fylle på med info
Salmonella - tobarnsmamma Skrevet 16. september 2008 #3 Skrevet 16. september 2008 Min har atopisk eksem, men reagerer hverken på Libero eller Pampers. Har ikke prøvd flere merker.
augustmom Skrevet 29. september 2008 #4 Skrevet 29. september 2008 jeg er interesert i å vite mest muli om tøybleier, hva trenger jeg osv. min gutt på 4 uker tåler ikke bleier så nå skal jeg investere i tøybleier.
Solskinnsjenta Skrevet 30. september 2008 #5 Skrevet 30. september 2008 OK, først og fremst. Tøybleier er litt å sette seg inn i. Men når du først har lest litt, så er det veldig greit. http://www.tettinntil.no/TB_HOVEDSIDE.htm Her står en generell oversikt over de forskjellige tøybleietypene + litt info. Hvis gutten din er under 4 kg velger mange å bruke brettebleier eller såkalte prefolds. Brettebleier er firkantete gaskluter (ofte 70x70 cm) som brettes til en bleie. Ikke vanskeligere enn å brette en spå av papir! Kan, avhengig av brettemetode, brukes hele bleieperioden. Utenpå denne har man et sperrelag, enten av ull eller av pul (en slags laminert type stoff, litt i slekt med vannavstøtende duker). Prefolds er delvis ferdigbrettede bleier. Krever mindre øving, men er ikke like anvedelige hele bleieperioden. Må også ha sperrelag. Fra 4 kg så bruker mange formsydde bleier, lommebleier eller alt-i-ett bleier (gjerne en kombinasjon). Formsydde ser ut som vanlige bleier, men må ha et sperrelag utenpå. Lommebleier er hule og fylles opp med innlegg etter behov. Trenger ikke sperrelag. Alt-i-ett bleier er det nærmeste du kommer engangsbleier. Ingen ekstra innlegg (i teorien...) og ingen ekstra sperrelag. For fulltidsbruk er det greit å regne ca 20 bleier. Jeg regner med at du fortsatt har ganske mange skift i døgnet, og da er det greit å ha nok bleier Du må ha et sted å oppbevare bleiene frem til vask. Jeg har en pose i pulstoff som jeg legger i en pedalbøtte. Når den er full vrenger jeg posen inn i maskinen og vasker alt sammen. Andre har en pose hengende på veggen, en plastkasse med lokk og noen foretrekker en bøtte med vann (dette sliter noe mer på bleiene). Når bleiene skal vaskes kjører jeg først en KALD skylling i maskinen, dette for å skylle vekk bæsj og tisselukt. Så gir jeg bleiene en 60 graders vask med ekstra skylling. Jeg bruker flytende blenda sensitiv, ca 20 ml pr vask. Vaskemidler kan sitte igjen i bleiene, og rester kan irritere huden til gutten din, samt at oppsugingsevnen blir dårligere. Du skal ikke bruke tøymykner på bleiene, da blir oppsugningsevnen dårligere. Du kan bruke tørketrommel, men det sliter litt på bleiene (innleggene går det helt fint med). Det finnes noe som heter rispapir/biopapir. Dette er et nedbrytbart innlegg som er ment at skal fange opp avføring. Dette er det ikke så mye poeng i å bruke før barnet begynner med fast føde, men noen velger å bruke det også på helt små babyer. Hmm, har jeg glemt noe nå? Sikkert mere du lurer på På tettinntil.no er det et forum, og et underforum for tøybleier. For å få tilgang til underforumet må du registrere deg og så søke tilgang til tøybleieforumet. Det gjøres via kontrollpanelet, og moderator pleier å godkjenne nye lesere 2 ganger i døgnet. Der vil du møte andre som bruker tøybleier, samt at du kan lese omtaler om de forskjellige bleietypene og -merkene. Nicket mitt der inne er Solpus. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå