Aima Skrevet 8. august 2008 #1 Skrevet 8. august 2008 Fordeler med tøybleier: +Billigere +Mindre søppel +Mindre ressursbruk Ulemper tøybleier: -Mer arbeid -Badet fullt av tørkende bleier hele tida -Må skifte bleier oftere -Må legge inn så mange lag med tøy at f.eks. nattbleier gjør stumpen til en eneste stor kule. Fordeler papirbleier: +Enkelt og greit +Tynn bleie kan absorbere MASSE Ulemper papirbleier -Store mengder søppel som ikke alltid kan brennes/komposteres. -Dyrt Har tenkt litt fram og tilbake på hva jeg skal bruke, men skulle ønske det fantes en mellomting. Hva om noen laget en tøy-lommebleie der du kan legge inn superabsorberende komposterbart papirinnlegg? Fordeler: +Tøybleias tetthet/ utvalg i fasonger med papirbleiens superabsorpsjon/ nette bleiebak. +Selve bleiebuksa blir i tøy/PUL som kan vaskes. Denne vil ha relativt lite tøy i og dermed tørke fort etter vask. +Vaskemengdene vil bli mye mindre! +Bedre muligheter til å kjøpe bleiebukse som passer sitt barn. Stort utvalg i design og farger m.m. +Trenger ikke rispapir; papirinnlegget kan ligge mot huden og kastes til kompostering etter bruk - minimalt med ekstrajobb! +Mindre søppel (selv de som ikke har mulighet til å kompostere vil produsere mindre søppel i og med at innlegget blir mindre enn full bleie / vil kunne gå i kommunens hageavfall. ) Ulempen er selvfølgelig at innleggene vil koste en del, men sannsynligvis mindre enn vanlige papirbleier? (Og selv til tøybleier må jo rispapir kjøpes.) Syns det høres ut som en super idé jeg - så jeg lurer på hvorfor det ikke finnes allerede?
Gjest Skrevet 8. august 2008 #2 Skrevet 8. august 2008 Det er ikke mer arbeid med tøybleier her iallefall. Jeg synes det er mye mer arbeid i å handle bleier, ta dem med seg hjem, gå ut med søpla daglig osv osv enn å sette på en maskin og henge dem opp. Man må heller ikke skifte bleie oftere. Hvor har du det fra? Nattbleier trenger ikke være så store, når man har funnet innleggene som suger mest, så bruker man jo dem. Da blir det ikke kjempestort. Større blir det jo, men ikke stort. Med tøybleier så slipper du den der j#### ekle lukta av diverse tilsetningsstoffer som lukter æsj med en gang du åpner bleiepakken. (dette kjenner du ikke hvis du kun har brukt engangs, men etter å kun ha brukt tøy i noen måneder kjenner du den med en gang). Rispapir koster til sammenligning 15kr for 100 ark på nøstebarn, og jeg bruker kanskje en rull på 2-3 måneder. Man kan jo vaske dem hvis de bare har blitt tissa på. Det finnes forresten komposterbare bleier, Moltex, sånn at ideen din finnes jo. En tøybleie er jo innleggene, og jeg tror ikke det er noe særlig for miljøet (eller barnehuden) med ditt forslag. Unnskyld hvis jeg høres frekk ut, jeg er ikke det:)
Aima Skrevet 10. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 10. august 2008 Kopierte posten over til tøybleieforumet på tettinntil.no . Det ble visst litt for kontroversielt, for nå har de stengt tilgangen min til det forumet! Jeg visste riktignok at tøybleiebrukere brenner for temaet, men at det er SÅ feil å nevne papir visste jeg virkelig ikke. Jeg syntes ikke engang posten over var kritisk - det var tross alt kun en idé om å kombinere det beste fra begge verdener. Jaja, jeg har visst havnet på feil klode. Som vanlig.
Gjest Skrevet 10. august 2008 #4 Skrevet 10. august 2008 Neinei, du har ikke blitt stengt ute! Forumet har vært nede nå, så ingen har kunnet kommet inn der. Det er jo mange der som er plastbleiebrukere, så sånn må du ikke tenke. Synes heller ikke posten din var noe kritisk, bare litt merkelig.
PilleMille Skrevet 24. august 2008 #6 Skrevet 24. august 2008 Det finnes allerede http://www.gdiapers.com/ Har ikke prøvd selv, men kom over de når jeg letet etter de perfekte tøybleiene til mini. Endte opp med Baby Kangas som favoritt, og Bum Genious som en god nr 2 om noen lurte Det er noen geniale lommebleier som kan stappes med så mye innlegg en trenger, og som kneppes ut etterhvert som babyen vokser.
Anonym bruker Skrevet 29. august 2008 #7 Skrevet 29. august 2008 Jeg skal bruke g-diapers om dagen og ubleka bleier på natta. Bestiller fra USA. Ei venninne har brukt dem før og sier de er kjempebra!
anette&tutta mari :) Skrevet 29. august 2008 #8 Skrevet 29. august 2008 hm det så jo litt interessant ut da, men blir kanskje dyrt i lengden det også? man må jo kjøpe mange papirinnlegg - og hvis man handler fra usa så blir det toll i tillegg . .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå