Gå til innhold

det å si nei....

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei jeg lurer litt på hva man gjør når barnet ikke hører på nei.. jeg prøver med lav rolig men bestemt stemme å si NEI når han ikke får lov..

men det hjelper ikke....

spesielt ikke på TV'en.. den har vi sagt nei og nei og nei til, men han hører ikke...

hva gjør vi da?

er det bare en periode? han hørte i begynnelsen men ikke nå.. hehe

han er snart 13 mnd gammel.. så er ikke sikkert han skjønner det?

vet ikke jeg..

hva tror dere?

klem

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De skjønner mer enn man tror. Men når nei ikke blir etterfulgt av en konsekvens når han ikke reagerer, skjønner han ikke ''alvoret''. Dere kan f.eks fjerne han fra TVn uten samtidig å kose- Bare sette ham ned et annet sted, slik at han skjønner at han ikke skal være ved TVn.

Skrevet

det har vi også prøvd.. jeg sier nei til han også løfter jgg han bort fra situasjonen.. men da går han bare tilbake.. hehe og fortsetter,, iallefall 90% av gangene..

Skrevet

Dere må være tolmodige overfor ham. Ikke si NEI hele tiden. Da blir det så mye negativt mot ham. Ta ham heller bort fra tv`n og la ham få noe annet å leke med. Hvis han gjør det igjen ignorer ham, og ta fra ham. Ikke si noe til ham. Da vil det til slutt bli kjedelig når han ikke får mamma og pappas oppmerksomhet. Man må bare være tolmodig med disse små. Har selv en gutt på 13mnd som gjør mye rart. Vi tar ham bare bort fra situasjonen og viser ham andre ting å holde på med. Vi har jobbet lenge med dette, og nå går det så greit.

Skrevet

ja når jeg tenker over det så blir det mye nei i løpet av en dag... uff stakkars liten :(

da prøver vi heller som du en periode å ser.. hørtes ut som en plan.. hehe

tusen takk :)

Skrevet

Bare hyggelig:)))Håper det ordner seg for dere.Vær tolmodig...

Skrevet

alt ordner seg for snille piker :):):):) haha

skal være tålmodig vi.. så ordner seg helt sikkert:)

Skrevet

Vi har samme problemet med jenta vår på 12,5 mnd. Hu er altså helt immun mot NEI, uansett toneleie. Sint, snill, alvorlig, høy, lav....har tom smekket/knipset henne oppå hånda for å se om hun forstod noe mer.....NOPE- hhu bryr seg ikke, og vet samtidig veldig godt hva NEI betyr. Og alltid er det en konsekvens etterpå, vi avleder henne og tar hun bort

Vi har nå "nei"- fri uke....... jmf over. Og så får vi håpe det endrer seg etterhvert. De i barnehagen sier at hun fasktisk høre litt på dem der. Kanskje det er håp :)

Skrevet

Da fikk du erfare at fysisk avstraffelse ikke fungerer da hvertfall anonym!

Skrevet

Hos oss har det hittil virket å si nei, men jenta vår har alltid vært ganske rolig av seg, så det har kanskje litt med personlighet også å gjøre?

Hun er snart 13 mnd. Vi har helt bevisst brukt "nei" veldig lite, med tanke på at vi vil hun skal bry seg når vi først sier det. Sier det sjelden (aldri?) ifm mating, lek, stelling, alt slikt. Bruker det kun hvis hun prøver å trykke på tv'en, peisen eller ovnen. Prøver ellers å si slikt som "det er bedre hvis xxxx... gjør slik eller slik"). Ikke vet jeg. Har virket så langt, men ser for meg at ting kan endre seg fort :-) !

Skrevet

ja vi har også prøvd å holde NEI'et til skummle ting.. og heller si noe sånt som "ikke røre" når han gjør andre ting som ikke er SÅ farlig... men hjalp ikke det heller.. så nå har vi prøvd en halv dag uten nei.. og han begynte som normalt på TV'en og slå av og på hele tiden.. men etter veldig mange flytter med avledning uten NEI, så var den kjedelig.. så jeg tror det hjalp litt der altså...

spennende å se framover hvordan det går.. hehe

tusen takk for tipsene iallefall :):):):)::)

Skrevet

Hallo

Ser dere er så fornuftig her atte;-)

Men hva kommer det av at ungen har respekt når pappa sier nei men ikke når mamma sier det?

Skrevet

ja det har jeg lurt på også.. han kan høre til tider når pappa eller andre sier nei, men IKKE på meg... hm.. merkelig :)

Skrevet

Dette med at de hører på pappaen er litt typisk og har nok med flere ting å gjøre.

Når vi var på hundekurs så parodierte treneren en typisk dame og typisk mann

Damen er kvittrende og blid og har ofte en "kaklende" væremåte med mye ord og ofte blir "flink" og "nei" sagt relativt blidt og likt

Mannen brummer mer og her blir også "flink" og "nei" brummet relativt likt.

Han satte det selvfølgelig på spissen, men for de små og for dyr så teller tonefallet mye.

Vi tror kanskje selv vi skiller mer enn det vi gjør

Da jeg jobbet med funksjonshemmede barn var vi mange kvinnelige ansatte og en mann. Barna hadde gjenomgående mer respekt for denne ene mannen enn oss til tross for at han hverken var veldig mandig eller grov i røsten

Det at menn oftere bruker færre ord gjør dem nok noe tydligere enn oss kaklehøner noen ganger:)

Jeg har erfart det samme som deg at nei ikke går inn, men det hjelper likevel. Jeg har også prøvd å ha få ting som er absolutt NEI så han skal forstå alvoret.

Gutter kan ofte være litt mer utprøvende. En jente i barselgruppen var også sånn at sa man nei så sluttet hun for den gang. Prøvde seg jo igjen dagen etter osv da:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...