evylille Skrevet 8. august 2008 #1 Skrevet 8. august 2008 Hei Lurer på hvordan det egner seg å bruke tomat og bønner i barnemat til min sønn på 6mnd? Har en boks med tørkede bønner som må bløtlegges og kokes, ikke hermetiske eller saltede. Sleng gjerne inn noen oppskrifter på barnemat til 6mnd!
line_n & sara Skrevet 8. august 2008 #2 Skrevet 8. august 2008 vent med bønner, de inneholder mye fiber i forhold til næring/proteiner, slik at barnet blir mett før det får nok næring. kan også trigge allergi (særlig soya) du kan koke nesten alt av grønnsaker (unntatt rødbeter, spinat og mangold pga nitritt) mais og brokkoli er bra pga jern og c vit. litt løk, friske urter som basilikum og rosmarin kan man også tilsette! feks skold tomater, fjern gugget inni, og hiv de oppi en kjele, med litt brokkoli og løk, har du litt gulrot liggende, bruk det også. kok med lite vann, tilsett litt og litt vann dersom det trengs. ha oppi litt rosmarinblader og basilikum. når gulrota, brokkolien er ferdigkokt, moser du alt sammen med litt olivenolje av god kvalitet. du kan tilsette feks fullkornspasta (gjerne av spelt) ris, eller hirseflak (de skyller du i vann, bløtlegger noen minutter, og kokes i ca 10 minutter) ved 8 mnd, kan du bruke torsk eller couscous. da sara var 6 mnd, brukte jeg egentlig bare å koke sammen det jeg hadde av grsaker, brukte mye mais, for da spiste hun mer!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå