Gå til innhold

Dere som har barn som har blitt bleiefri

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er barnet flink til å snakke å si at jeg vil sitte potte??

går de til potta uten at dere sier det??

vi har en gutt som er 2år 4mnd han sier potte, og har faktisk sittet på potta noen ganger uten at det har kommet noe oppi :(

han er ikke så flink til å snakke, så i går sa mannen min at han blir nok ikke bleiefri før han begynner å snakke mere i setninger..

har han rett eller hvordan er det?

hva slags rutiner har dere? når setter dere barnet deres på potta feks??

vi har gjort det kanskje 30 min etter at han har spist middag, men det er noen uker siden sist vi gjorde det...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har aldri brukt potte. Gutten min begynte å holde seg når vi prøvde denne potten. Men han forsto raskt hva som skulle gjøres i do. Han fikk se hvordan pappaen utførte trikset:) Og ville gjøre det samme.

Helt bleiefri ble han da vi bare kuttet ut bleien, og lot han tisse i trusen noen ganger. Han forsto da at det ikke var så ubehagelig - og ville på do.

Men......

Vi klarte ikke å få gutten bleiefri det året han ble 2år, men det året han ble 3år. Da gikk det ganske raskt. Er som din mann sier. Mye lettere når barnet kan snakke - og kan si at han må på do.

Skrevet

Gutten min har sluttet nå i sommer, han er 2 år og 8 mnd. Bruker bleie på natten fortsatt da. Det hender den er tørr, men ikke hver natt...

Vi brukte først potte. Fra før jul i fjor satte vi han litt på potta nå og da, og snakket med han om det. Han satt der og tittet i bøker, for først ville han ikke sitte der, skjønte ikke vitsen. Så plutselig tisset han i den, og så noen uker etter bæsjet han også. Men vi fant fort ut at vi skulle gå over fra potte til do. Det er ganske grisete med potte, og jeg synes igrunn det er en dårlig overgangsløsning.

Etter at han hadde tisset og bæsjet noen ganger i potta, begynte vi å ta han på do ( med doring) hver morgen og kveld. Etterhvert tisset han hver gang han ble satt der.

Så, i mai/ juni bestemte vi oss for å slutte med bleier, og da måtte vi fjerne bleia rett og slett. Hadde håpet at han kunne begynne å si fra først, for så å fjerne bleia, men jeg tror nok de må erfare hvor kjipt det er å tisse på seg/ og ikke minst bæsje på seg.

Vi snakket masse om at han måtte si fra, og etter noen uhell begynte han med det, og det gikk veldig bra.

Det virker som han skjønner det, for i sommer under en lang biltur sa han: "Mamma, har jeg på bleie nå?, Ok, da tisser jeg i den, jeg"

Det er deilig å slippe å skifte bæsjebleier!

Lykke til!

Skrevet

Vi begynte ikke med pottetrening, men med dotrening. Hadde sånn ring til å ha i doen.

Han har potte også, som han bruker innimellom om han må veldig på do, og jeg f.eks er nede.

Vet ikke helt om jeg forstod hva du mente, men han sier ifra når han skal på do selv, også roper han når han er ferdig.

Han har et veldig godt språk og språkforståelse da. Er 2 år og 4 mnd.

Skrevet

Vi startet med dotrening for noen mnd siden.. Tatt det veldig gradvist.. Han har tisset på do ganske lenge.. Var ikke før for 3 uker siden at vi kuttet bleien helt.. Men da var han også veldig klar for det.. Ikke hatt noen uhell.. Han er 2.5 år.. Han går som regel på do og tisser selv.. Ikke alltid han sier fra.., men noen ganger hvis han har på seg bukse som er vanskelig og få ned eller noe så sier han ifra..

Når han skal bæsje så sier han alltid ifra.. Han sier da bare enkelt at jeg må tisse mamma...

Skrevet

Vi har aldri brukt potte... Begynte rett på do, har Babybjørn dosete da, men hun bruker det ca 50% av gangene, vil jeg si...

Hun var tørr da hun var 2 år og 7 mnd. Var egentlig tørr på natta samtidig, men vi beholdt bleia en stund til fordi vi skulle på ferie og jeg ikke hadde samme vaskemuligheter da for sengetøy osv... Men hun har vært tørr siden da...

Hun har vært flink til å snakke lenge, så det var ikke noe problem for henne å formidle at hun måtte tisse eller bæsje. Klart det er enklere jo fortere man kan gjøre seg forstått, men jeg er sikker på at sønnen deres kan lære å si "do" f.eks... Så hvis han er klar for å slutte med bleia, så får han det nok til selvom han ikke snakker veldig bra!

Skrevet

Hadde forresten ingen rutiner på når jeg satte henne på do de første par dagene... Når det hadde gått "lenge", dvs en times tid eller halvannen prøvde jeg å huske det...

Hun var veldig klar, for etter at jeg hadde ligget i forkant av uhellene i to dager (om ettermiddagen etter bhg), lot jeg være å minne henne på dobesøk den tredje dagen. Hun har hatt minimalt med uhell.

Skrevet

gutten min er 2 år og 5 mnd.. han er bleie tørr.

kjøpte potte i julegave, å det var veldi stas.. han er flink å snakke au, så han sei han skal på potta. får masse skryt når han fikk det til i begynnelsen. nå etter sommerferien hadde æ gått tom for bleier, å han fikk beskjed at han ikkje måtte tisse i senga.. etter den natta har han ikkje hatt bleie på, å vi har hatt kun et uhell. vi er kjempe stolte! nå går han på do å potte sjøl av å til sei han i fra, av å til ikkje.. han vil av å til ha oss med, å av å til ikkje..

lar han få kjøre løpet litt sjøl, å lar han få "søle" litt.. men gjør han det, så vil han tørke opp sjøl. så tørker vi opp litt eksta når han ikkje ser på:)

lykke til

Skrevet

Datteren vår fikk potte da hun var ca 20 mnd, den ble mest brukt som hatt.hehe.eller at hun bar ting rundt i den.Etter en stund begynte hun å sitte på den med bleien på mens hun såg barnetv.hehe.etter dette ble doring med trapp hitten, nå er hun 2 år og 4 mnd og har vært bleie tørr i 1 mnd.Både natt og dag:)

Skrevet

Jeg har aldri brukt potte her hjemme men hun har brukt det hos besteforeldrene sine. Hun sitter like fint på do som på potta, men jeg har kjøpt et dosete til henne da, så slipper jeg å måtte holde fast i henne mens hun sitter der.

Jenta mi er 2 år og 10 mnd å har vært bleiefri i ca 1 mnd. Men hun har gått på do sånn innimellom de siste 6 mnd men det har ikke vært noe rutine i det. Bare sittet der så hun har blitt "kjent" med det å sitte på do.

Jenta mi begynte egentlig helt av seg selv i sommer å si at hun ville sitte på do, jeg maste ingenting om det. Så jeg tror det kommer ganske naturlig, å at man ikke trenger å stresse med det når de er så små. Da kan det heller slå ut negativt enn positivt.

Jeg tror det er viktig å spørre om barnet vil gå på do etter et måltid eller rett før man skal avgårde, vil ikke barnet så si det er greit å vent med å spørre igjen. Tror det ikke er så lurt å forvente så tidlig at barnet skal sitte på do. Dette kommer ganske naturlig vil jeg tro, at barnet nærmer seg 3 år å begynner å forstå at det er ekkelt å ha bæsj og tiss i bleia, å at det er litt "kult" å gå på do sånn som de andre store barna gjør.

Så hadde jeg vært deg så hadde jeg nok bare latt det ligge litt, heller spørre innimellom om han vil. 2 år og 4mnd er ganske tidlig å bli helt tørr så dere har jo ikke dårlig tid.

Jenta mi hadde en periode i fjor sommer hvor hun gikk på do hele sommeren men så slutta hun med det igjen, å jeg skjønte jo at det var for tidlig for henne å begynne med det før hun fyllte 2 år. Men i år var hun klar å det kom helt av seg selv. Men jeg oppmuntret henne til å gå på do sånn innimellom. Noen ganger ville hun,andre ganger ikke. Men nå er hun helt tørr på dagen å bruker ikke bleie, kun om natta da.

Skrevet

Sønnen min var litt eldre når han slutta. Når vi først begynte å prøve satt vi han der ca hver halvtime når han gikk uten bleie.

Det fungerte ikke så bra, det ble mer tilfeldig hvis det kom noe og hvis han måtte tisse utenom kom det rett i trusa.

Vi drøyde et par måneder til han fikk bedre kontroll og da har vi aldri trengt å sette han der, han sier alltid i fra selv når han må tisse.

Skrevet

Vi har ei lita jente som begynte å bruke potte/do da hun var 2 år og 3-4mnd. Vi stresset ikke med det, og har egentlig aldri "pottetrent" eller terpet på at man tisser/bæsjer på potte/do. Hadde bare potta liggende rundtomkring i påvente av at den skulle bli brukt, og nå som det har vært sommer har jo ungene hatt lite klær og ingen bleie på. Så hun begynte bare å bruke den selv, første gangen var fordi hun ropte at hun måtte tisse - vi satte henne på potta, og derfra har det gått som en lek. Hun er fortsatt ikke helt bleiefri, 2 1/2 år, men det er jo ingen hast..

Jeg tror ungene tar det når de er modne for det. TROR. Eldste var 2 og 1/2 år da han begynte, og nektet å bæsje i annet enn bleie til h*n var 3 1/2, var ellers tørr på dagen og natta. Min mening er ihvertfall at det ikke er noe å stresse med, det kommer naturlig etterhvert. :)

Skrevet

snuppa var tørr før hun var to. Som regel sier hun fra, men av og til må vi minne henne om å gå på do

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...