Snupi27 Skrevet 7. august 2008 #1 Skrevet 7. august 2008 jeg er utdannet barn eog ungdomsarbeider men har lyst til å gå videre. jeg vil først få sykepleier utdannelse for så å bli jordmor (etterhvert) jeg har sett litt på nett hvordan man skal gå fram. 3 år på sykepleier skole osv. men hva gjør man på de 3 årene da? jobber man eller er det å sitte på skolebenken? får man lønn under utdannelsen?
ble-mor-i-fjor Skrevet 7. august 2008 #2 Skrevet 7. august 2008 De tre årene på sykepleien består av undervisning og praksis, ca halvparten hver. Etter at du har blitt sykepleier, må jobbe ett eller to år, for så å begynne på videreutdanning som jordmor. Anbefaler av hele mitt hjerte å bli sykepleier :-)
UpsyDaisy Skrevet 7. august 2008 #4 Skrevet 7. august 2008 Anbefaler ingen å bli sykepleier... Det dummeste jeg har gjort:( Er i konflikt med samvittigheten hver eneste dag pga tidspress.
Banshee Skrevet 7. august 2008 #6 Skrevet 7. august 2008 Måtte bare humre litt for meg selv når jeg leste spørsmålet om lønn under utdannelsen! Hadde det bare vært så vel ) Her hoppet jeg av sykepleien for jeg vil ikke måtte være avhengig av å sette vekk barna mine til besteforeldre fordi jeg skal jobbe til alle døgnets tider og stefar/ blivende far jobber utenbys nesten hele uken.
ble-mor-i-fjor Skrevet 7. august 2008 #7 Skrevet 7. august 2008 Turnus er greit når pappan kun jobber dagtid og ikke på helg og helligdager. Så kan mamman og barnet kose seg med sene morgener når hun har aftenvakt eller fri før og etter arbeidshelg. Funker fint for oss :-)
vi har verdens fineste gull Skrevet 7. august 2008 #8 Skrevet 7. august 2008 begynner på 3.året på sykepleien nå, å syns det e helt fantastisk. Der jeg tar utdannelsen består første året av skolebenken for det meste, med unntak av 8 uker sykehjemspraksis og 1 uke på føden eller helsestasjon. Andre året er tøffest med mye skole og mange tunge fag, sykdomslære, farmakologi, psykiatri, pediatri osv. + 8 ukers praksis. jeg skal i gang med 3. året nå, å dette året er det kun praksis (4 x 8 uker) og hovedoppgave. Alle 3 årene består ellers av en del oppgaver også, individuelt og i grupper:) Så nå ser jeg frem til å komme igang med siste året å bli ferdig på skolen, hehe:) Jeg kunne også tenke meg å gå videre som jordmor, men vil se det litt ann og tenke gjennom det skikkelig, det er mange andre spennende videreutdanninger:) Men sykepleien er supert:) Å for å få betalt utdanning må du nok jobbe utenom å tjene pengene på andre måter, hehe...du får lån og stipend:) Her er både jeg og mannen min studenter, å det krever mye jobbing utenom skolen for å få det til å gå rundt, men det går helt fint:) vi er heldige som har foredre som stiller opp 100% på begge sider:) Lykke til, anbefales:)
Lykke X 4 Skrevet 7. august 2008 #9 Skrevet 7. august 2008 Da jeg gikk sykepleien var det 6 uker praksis 1. året. 20 ukers praksis det andre året, og 24 ukers praksis siste året. Resten av tiden sitter du på skolebenken og studerer teori. Du har rett til støtte fra lånekassen. Du får ikke lønn under utdannelsen med mindre du er sponset utdannelsen av arbeidsgiver el. Når det gjelder Jordmorutdanning må jeg bare si en ting. Ikke for å ta motet av deg, for jeg driver selv og søker videreutdanning nå. Det er ikke så lett å komme inn på Jordmorutdanningen. Du må ha minimum et års praksis som spl (i full stilling) , det er minimumskravet. For det første kan du ikke ha jobbet deltid for å få godkjent et års praksis som et års praksis, om du skjønner hva jeg mener. Du må ha arbeidet full tid, i 80 %stilling eller mer. De som kommer inn på studiene har i tillegg gjerne full uttelling på praksis, dvs. arbeidet rundt 5 år i fulltidsstilling eller flere år omregnet fra deltidsstilling, gjerne videreutdanning i tillegg og relevant erfaring fra føde/Gyn avdeling/Barneavdeling. Så regn med at det kan gå mange år før du blir Jordmor. I Danmark tilbyr de jordmorutdanning over 3 år uten sykepleierutdanning, men jeg vet ikke hvor lett det er å komme inn der. Altså du må nok påberegne å arbeide noen år som spl først Det kan være lurt å få seg jobb på en barneavdeling eller føde/barsel avdeling. Lykke til!
Snupi27 Skrevet 7. august 2008 Forfatter #10 Skrevet 7. august 2008 jeg skjønner at det hørtes litt dumt ut det med lønn. hehe.. men da jeg gikk som lærling så fikk jeg lønn med det er jo helt forskjellige ting da., =p jeg har kjempe lyst til å da utdannelsen men jeg har ikke lyst til å jobbe rett etter skole pga emilie. jeg vil jo være litt med henne i løpet av dagen og! kanskje det går an å ta skolen 50% ? kanskje jobbe noen dager i uka og skole noen dager i uka? hehe.. uff dett ble vanskelig da..! =p jeg trooor jeg leste at man kunne gå skolen 50% eller noe men da ble selvsagt noen ekstra år da..
Snupi27 Skrevet 7. august 2008 Forfatter #11 Skrevet 7. august 2008 det var fine opplysninger ♥Musipusi♥ =) det jeg hadde tenkt var først å bli sykepleier og forhåpentligvis få arbeide på føde/barsel avd. og kanskje bare fortsette å være sykepleier. har jeg først fått sykepleier utdanningen så kommer jeg nok til jobbe som det noen år å se om det er noe jeg trives med.. kanskje jeg prøver meg som jordmor etterhvert.. =)
vi har verdens fineste gull Skrevet 7. august 2008 #12 Skrevet 7. august 2008 enkelte skoler har sykepleierutdanning som et deltidsstudie...det er over 4 år, men er jo et bra alternativ til deg som ikke vil gå så mye på skolen:)
Lykke X 4 Skrevet 8. august 2008 #13 Skrevet 8. august 2008 Ps. Må bare tilføye. Uansett, når du har jobbet et år som spl. så skader det ikke prøve å søke. Kanskje du kommer inn om du er heldig Søk hvert år, til slutt vil du nok komme inn. Håper du følger drømmen din. Lykke til!!!!
Gjest Skrevet 8. august 2008 #14 Skrevet 8. august 2008 Starter på sykepleien nå, man er nødt til å finansiere selv ved å ta studielån og eventuelt ta vakter/ jobbe vedsiden av under studietida, jeg skal ta desentralisert sykepleie over 4år, som er lagt opp slik at det er lettere å jobbe vedsiden av med samlings uker og praksis perioder, å få løse vakter er ikke noe problem på feks sykehjem utenom. Så må man uansett jobbe som sykepleier i minst et år 100% før man kan søke seg på jordmorskolen,. Hvis alt går på skinner er jeg fårhåpenligvis utdannet som jordmor omb 7-8år, langt fram, men siden jeg har en sønn på 10år og to jenter på snart 3 og snart 1 1/2år så vet jeg at åra flyr :-)
Gjest Skrevet 8. august 2008 #15 Skrevet 8. august 2008 spørs hvor man søker har jeg hørt, jeg er villig til å ta den plassen jeg får på hvilken som helst norsk skole, kan man det så er det sjans. Lurt å stå på litt å få gode karakterer også. Har man barn skal det også gi en viss ansinnietet har jeg forstått. Uansett, er man dedikert så spiller det liten rolle om det tar 2 eller 5år før man kommer inn tror jeg :-)
Tyttebærsyltetøy Skrevet 8. august 2008 #16 Skrevet 8. august 2008 men du må vel ta studiekompetanse også før du begynner på sykepleien??
Puselure Skrevet 8. august 2008 #18 Skrevet 8. august 2008 Har ei venninne som går desentralisert over 4 år og hun har en 50% stilling i kommunen ved siden av skolen. Har permisjon når hun har praksis. Vet hun har bare realkompetanse, ikke generell studiekompetanse. Er selv sykepleier og synes det er en allsidig utdanning. En kan jobbe med så mye forskjellig og en har mange muligheter til å gå videre på videreutdanning eller master ol. Selv tar jeg videreutdanning i psykiatri, dekket av jobben:D Har 1 semester igjen. Ble ferdig sykepleier for 3 år siden og tiden har flydd!!!! Jeg anbefaler utdanningen. Skolen som er aktuell for deg har helt sikkert en hjemmeside som du kan snuse litt på Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå