Gå til innhold

Livredd for å revne/klippes

Anbefalte innlegg

Forrige gang klippet de meg helt opp,fødte en stjernekikker som ble tatt med tang.

Selve fødselen syntes jeg gikk bra,taklet alt frem til klipp og tang.

Men 3 uker etter kunne jeg fader ikke gå,stingene raknet etter 10 dager fordi jeg hovnet sånn,og det er det jeg frykter mest av alt.

Noen som har noen gode tips til meg??

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138398479-livredd-for-%C3%A5-revneklippes/
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Du kan prøve den Finske fødselsmetoden. Den går ut på at du puster babyen ut, IKKE presser. Jordmor skal holde ett støttende grep ved åpningen og veilede deg i hvordan du skal puste hele veien. Dette krever godt samarbeid mellom deg og jordmor, og det forutsetter at jordmor kan denne tekniken. En del sykehus i Norge bruker den.

Det på går flere forskningsprosjekter for tiden på området, hvordan forebygge revning/ klipping. Det kan være lurt å spørre jordmoren du går til om hva de har funnet ut.

Har hørt snakk om å smøre seg med jordnøttolje... Men jeg vet ikke hvor ofte eller når du bør begynne med dette.

Selv revnet jeg også som ett stjerneskudd og måtte klippes. Stingene etter klippet gikk opp etter 2 dager, men ble ikke sydd på nytt fordi jordmor vurderte det som at det ikke var nødvendig. Først etter 4 mnd var det grodd. Gynekologen min sa at jeg måtte regne med klipp neste gang også, fordi jeg har så mye arrvev og det er mindre elastisk.

Om det er slik i ditt tilfelle, anbefaler jeg at du ber om bedøvelse før de klipper, og at du blir sydd av en jordmor/lege som er flink til å sy. (De som jobber på fødeavdelingen vet hvem som er flink til å sy).

Lykke til!

• 2 uker senere...

Jeg har ikke født tidligere, og den store skrekken er å revne masse. Har kjøpt Weleda fødselsforberedelsesolje, som skal brukes fra su 34, og har fått tips om bringebærbladkapsler, som visstnok skal funke kjempebra, både mot revning og gjøre at livmor jobber bedre under fødsel og trekker seg fortere sammen etterpå... Er 31+3 i dag, og kjenner enkelte dager at jeg er skikkelig vettskremt...men det er jo ingen vei tilbake, så det må nok bare gå... Blir godt å være ferdig med det i alle fall! :-)

Hei

Jeg vet ikke om jeg har noen gode råd, men ...

Er det selve klippet/ evt bruk av tang du er redd for eller er det tiden etterpå?

Jeg ble også klippet masse og hadde trøbbel i bøttevis i ukene som kom. Men selve klippet kjente jeg ikke noe til pga epidural. Kankje det kan hjelpe hvis det er selve klippet du evt gruer deg til?

Jeg har fått innvilget KS denne gangen, siden jeg plent nekter å føde hvis de ikke kan garantere meg en fødsel uten tang/ vakum.

Man hører så mye skrekk-propaganda om KS og tiden etterpå, men tiden etter med "vanlig" fødsel er heller ikke noen dans på roser for alle. Misunner alle som hadde en fødsel hvor "all smerte ble glemt så fort jeg fikk knøttet på brystet".

Snakk med lege/ jordmor og minn dem på at du må kunne fungere etter fødselen også.

Hei

Hvorfor tror du at barnet ditt skal bli tatt med tang/vakuum denne gang? Mest sannsynlig skal det ikke det. Jeg synes det er veldig synd at du "bestiller" KS når det ikke er noen medisinsk grunn til det. Har du undersøkt alle de risiki KS kan medføre for deg og ditt barn? Mye større risiko for allergier fordi barnet ikke blir utsatt for de sunne bakteriene i fødselskanalen som skal forberede det til verden utenfor. F.eks 3 ganger større sjanse for melkeallergi. Dersom du av en eller annen grunn må ta operasjon i magen på et senere tidspunkt er det mindre sjanse for at det forløper bra pga man har vært der før. I tillegg er det dyrt for sykehuset å gjennomføre KS ettersom det involverer langt flere personer enn vanlig fødsel. For hvert KS som gjennomføres er det en annen operasjon ved sykehuset som skyves bakover i køen.

Selv hadde jeg en grusom fødsel første gang med både 5 fundus trykk og klipping. Jeg fryktet fødsel nr 2 noe alldeles forferdelig, men det gikk veldig mye bedre og uten klipping. Synd at jeg brukte så mye tid på å grue meg.

Mitt råd! Vær sterk, fød på vanlig måte og forsyn deg rikelig med epidural og lystgass!

Lykke til!

For å være helt ærlig er jeg vannvittig lei av all negativ propaganda omkring KS. Det er selvsagt en del risiko forbundet med det, men sammenlignet med en del av risikoen forbundet med vaginal fødsel så er det ikke så ille. En vanlig fødsel er best for barnet hvis alt går bra. For min sønn var det i ferd med å ende med hjerneskade. (og for over 700 kvinner, hvert år - i Norge, ender det med analinkontinens, men det skrives det aldri noe om...)

Jeg skulle ønske at de kunne garantere meg en slik fødsel som du beskriver som din andre, men det kan de ikke, for de vet ikke hva som gikk galt sist. Og da tar ikke jeg sjansen på gjentagelse.

Hvis du er bekymret for kostnader: 43 timer i fødsel, med 2 leger og 5 sykepleiere og 2 jordmødre på rommet den siste 1,5 timen, 7 dager på nyfødtintensiven for sønnen min, fem dager på barsel for meg, etterfølgende legebesøk for meg og kiropraktor for ham, samt 1 år hos psykolog for å kunne fungere i hverdagen: det var nok ikke billig for samfunnet det heller.

hadde de tatt til fornuften og gitt meg KS i stedet for å sette i gang med vakum etter 42 timer, så hadde de nok sluppet det meste av det over, og det samme hadde sønnen min og jeg.

(Dessuten innebærer KS denne gangen at jeg ikke belaster budsjettene med ekstra oppfølging, hvis det er noen trøst for de som tenker på det)

Annonse

Uff, stakkars deg! Det der hørtes ut som en forferdelig opplevelse. 42 timer i fødsel, og som "takk" for all smerten, vakum! ...huff, blir rent redd jeg...Er ikke rart du fikk problemer etterpå. Sender deg en klem!:) Skal selv til pers i november, og er ikke så "høy i hatten". Siden jeg er førstegangsfødende og ikke direkte har fødselsangst, skal jeg føde vaginalt. Gleder meg ikke, og særlig ikke når man hører om så mye fælt som du har opplevd.

Takk:-)

Ikke meningen å skremme noen. De aller fleste fødslene går jo bra i Norge, jeg var bare veldig uheldig med en kropp som ikke samarbeidet og en lege som desverre ikke var kompetent.

Denne gangen blir det KS og jeg har endelig begynt å glede meg over svangerskapet etter at jeg fikk innvilget det.

Hadde jeg skulle født vanlig så hadde jeg gjort en del forberedelser: lamaze kurs (selv om jeg planla epidural - det skader jo ikke), bringebærkapsler og modningsakupunktur. Full pakke med andre ord for å sørge for at det skulle gå så lett som mulig.

Lykke til i november!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...