Gå til innhold

noen som vet???? en smule forvirra....

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som erfaring med å melde seg opp til årstudium på høyskole og latt vær å følge undervisning og levere inn oppgaver første semester, men likevel fått fødselsstipend andre semester?

slik jeg har forstått det så krever kun lånekassen at du registrerer seg som fulltidsstudent ved å betale semesteravgift? og at du selvsagt har krav på stipend og lån 6 mnd før fødsel. stemmer dette? blir så forvirra når jeg prater med lånekassen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ha rett til stipend eller lån fra Lånekassen i 6 måneder før fødselen for å ha krav på fødselsstipend. Det stilles ikke krav til at du skal benytte deg av retten.

Hvis du har studert før sommeren teller sommermånedene som en del av disse 6 månedene (hvis du feks skulle føde i august). En betingelse for å få utbetalt lån er at du har betalt semesteravgift. Når du står på eksamener vil en gitt andel av lånet omgjøres til stipend.

Om du stryker på eksamener i forkant vil det ikke påvirke fødselsstipendet, men du vil ikke få omgjort lånet til stipend. Det er vanlig at enkelte fat har oppgaver eller % møteplikt for å få lov til å gå opp til eksamen. Lånekassen sier ingen ting om at du må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen, det holder at du er opptatt ved lærestedet og har betalt semesteravgift.

I tillegg krever lånekassen følgende for at du skal få fødselsstipend:

-at du bor sammens med barnet

-at din eventuelle ektefelle eller samboer ikke samtidig mottar foreldrepenger (fødselspenger) fra folketrygden. Unntak gjøres ved bruk av ordningen med graderte foreldrepenger (tidskonto)

Skrevet

Ps. jeg var kanskje litt utydelig. Du må ikke nødvendigvis bestå eksamene, men du må heller ikke miste studieplassen pga manglende oppmøte/stryk/ikke leverte oppgaver. Skolen vil ha regler for dette. Du må også passe på at du oppfyller lånekassens krav til studieprogresjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...