Anonym bruker Skrevet 7. august 2008 #1 Skrevet 7. august 2008 når en har bare vg1 hva kan en komme seg inn på på høyskolen da??noen som vet?
AKatinka Skrevet 8. august 2008 #2 Skrevet 8. august 2008 For å komme inn på høyere utdanning, høgskole eller universitet, er minstekravet at man har generell studiekompetanse. For å få generell studiekompetanse må du ha fullført 3-årig vg. utdanning.
Studinen88 m/ gutt i magen ♥ Skrevet 8. august 2008 #3 Skrevet 8. august 2008 Det kommer litt an på alder og yrkeserfaring. Hvis du er 17 år, og bare har fullført vg1, så må du nok holde ut vg2 og vg3 (siste året må jo være allmenfaglig), før du kan komme deg inn på høyskole. Hvis du mot formodning er eldre enn dette, så har man en mulighet til å komme inn ved enkelte høyskoler på enkelte linjer på bakgrunn av realkompetanse. Dette betyr at du har noen år med relevant arbeidserfaring bak deg. De fleste skolene har en nedre grense på 25 år når det gjelder dette, tror jeg. Dessuten havner man mest sannsynlig blant de siste i bunken blant søkerne, så det er ikke noe å anbefale.
smilan Skrevet 11. august 2008 #4 Skrevet 11. august 2008 På høyskole er ca halvparten av plassene for de med studiekompetanse og resten for de som har realkompetanse ( Dvs.. de over 25 år og/ eller de med 5 års arbeid/praksisbakgrunn ) dette kan være de som må omskoleres eller arbeidstakere som vil gå videre o.l.. Det er ikke sånn at du havner nederst i bunken av søkerne... Jeg kom inn på bakgrunn av min realkompetanse...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå