jente2008+septemberbaby2011 Skrevet 7. august 2008 #1 Skrevet 7. august 2008 Det er bestemt at barnet skal ha 2 navn - sitt dagligdagse fornavn (som hun er reg. med i folkereg.), men jeg ønsker at hun i tillegg skal ha navnet fra sin oldemor som mellomnavn. Hvordan gjør jeg dette? Hva sier jeg til presten under møtet vi skal ha noen dager før dåpen..? Hun døpes om ca 2 uker.
snart mor til 3 Skrevet 7. august 2008 #2 Skrevet 7. august 2008 ehm..har hun bare det ene navnet registrert i folkeregisteret?? ellers så må presten få det fulle og hele navnet slik at det rette navnet blir skrevet på dåpsattesten...og hvilke navn som skal sies høyt i kirken bestemmer dere som foreldre...er bare å snakke med presten under dåpssamtalen så ordner det seg:)
jente2008+septemberbaby2011 Skrevet 7. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 7. august 2008 Hun har pr. dags dato 1 fornavn og 1 etternavn. Men jeg rekker ikke å skifte i folkereg. før dåpen. Vil gjerne at hun skal ha et ekstra navn som sagt. (oldemor døde nylig, og det er meget betydningsfullt for meg at min datter for navnet etter henne). Derfor lurer jeg på hvordan dette registreres? Jeg forteller presten hva jeg vil hun skal hele (hele og fulle navn), men hvordan blir det når hun ikke er reg. i folkreg. med det ekstra navnet? Noen andre som vet eller har gjort noe liknende..??
jente2008+septemberbaby2011 Skrevet 7. august 2008 Forfatter #4 Skrevet 7. august 2008 Mente ".. vil hun skal HETE".. litt mange skrivefeil her
snart mor til 3 Skrevet 7. august 2008 #5 Skrevet 7. august 2008 ja,er bare å nevne det for dem så ordner det seg.. og i verste fall..om det skulle bli feil i papirene så er ikke det noe problem uansett..da ordner de nye papirer til deg når alt er endret og greit i folkeregisteret :-)
Ranveig R Skrevet 7. august 2008 #6 Skrevet 7. august 2008 Du fortel presten kva babyen sitt FULLE navn er, og informerer om at det mellomste ikkje er registrert enno. Det burde ikkje vere noko problem, guten vår vart døypt før navnet hans vart registrert i folkeregisteret (var berre 3,5 veker då han blei døypt). Det einaste som "skjedde" var at vi måtte informere kyrkjekontoret om personnr. hans då han fekk det, slik at dei kunne skrive det på dåpsattesten.
jente2008+septemberbaby2011 Skrevet 7. august 2008 Forfatter #7 Skrevet 7. august 2008 Så da må jeg sørge for å sende inn navneendringskjema etter dåpen eller..? Mulig jeg er veldig treig nå, men papirene må jo være i orden. Eller sender prestekontoret inn noen former for papir til folkereg.? Huff, får nesten ta en telefon dit i morgen, jeg..
Ranveig R Skrevet 7. august 2008 #8 Skrevet 7. august 2008 Eg vil tru at du berre kan sende navneendringsskjema så fort du kan, uavhengig av dåpen, ta og ring kyrkjekontoret du, så får du i alle fall greie på akkurat kva du må gjere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå