Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har erfaring med vorter hos små barn?

Datteren vår har hatt en kul på lillefingeren sin i hele sommer, og i dag var vi endelig hos fastlegen og fikk konstatert at det er en vorte. Skal på apoteket nå etterpå og kjøpe noe respetfritt som vi må prøve i første omgang. Hvis ikke blir det hudlege og kirurgisk inngrep eller frysing.

Noen som har opplevd lignende og har noe å anbefalle?

Ser for meg at det ikke bare blir lett å smøre på noe på fingeren hennes som må tørke i noen timer (i følge legen).....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har sittet en på hånden til mitt barn også. Den har sittet ganske lenge, og legen sa at vortene går over av seg selv men at det kan ta lang tid. Hun mente at det å fjerne den (frysing) ville være unødig vondt for barnet for noe som barnet er for lite til å plages av. Hun anbefalte å fortsette med lokal behandling hjemme (verucid liniment) for å forsøke å fjerne den, men at hun i utgangspunktet ikke ønsket å gjøre noe mer med den, siden den forsvinner av seg selv.

Vi bruker som sagt verucid liniment. jeg tar det på om kvelden når hun sover. Det tørker til en hinne etter noen minutter.

Skrevet

Takk for svar. Har vært og kjøpt Verucid. Tenkte også at det nok er lurest å ta på etter at hun har sovnet. Men det sto i pakningsvedlegget at det måtte vaskes med varmt vann så porene åpnet seg og tørkes godt først. Holder det at man gjør dette før hun legger seg?

Og hvor ofte skraper du av?

Skrevet

Her i huset har det alltid hjulpet med følgende kjerringråd:

Ta en liten, rå potet og del den i to med kniv. Gni hver av kuttflatene mot vorta og sett poteten pent sammen igjen. Knyt den så sammen ved å surre rød ulltråd rundt slik at den holdes sammen av denne. Kast poteten, evt. grav den ned. (NB! Min tante endte brått opp med maaange poteter i sin hage, så tenk deg i så fall godt om hvor du graver den ned!) Når poteten er råtnet/oppløst/borte vekk/blitt til kompost, er vorta også borte. Ikke tull! Prøv selv :)

Skrevet

Jeg har ikke gjort dette. Jeg smører på om kvelden og piller skorpen av i ny og ne. Det blir ikke så effektivt som om jeg skulle gjort noe lignende på meg selv, men hun liker ikke at jeg piller på det. Den er blitt mindre, men det tar nok lang tid før den er helt borte, siden vi tar det litt forsiktig.

Jeg vasker ikke med varmt vann først, men alt kan jo egentlig gjøres mens barnet sover, så med en varm, våt klut vil du sikkert kunne få samme effekten selv om hun sover. Når mitt barn har sovet en halvtime om kvelden skal det godt gjøres at hun merker noe som helst, så da har jeg god tid til å ordne, men jeg har ikke skrapt på den mens hun sover, for det er jeg redd hun skal våkne av.

Skrevet

Samme anonym igjen... Jeg ser at det ble et litt klossete innlegg. Med "jeg har ikke gjort dette" mente jeg det med å vaske men varmt vann for å åpne porene. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...