solfrøken-♂♂♂ Skrevet 7. august 2008 #1 Skrevet 7. august 2008 Tror jeg har fått det til 2 ganger av minst15 forsøk... ÅÅÅÅÅÅÅååhhhhhhhh!!!!!!!!!!!!!!!!! Har en sjokoladekake jeg skal lage til 4 åringen i dag.... han ønska seg sjokoladekake... Og joda, følger oppskrifta til punkt og prikke og setter den in i ovnen, 200grader og 45 min... men den blir bare som en vulkan!! Vokser opp på midten og sprekker... Hva gjør jeg feil???? Har nå bare kutta toppen, for jeg skal uansett dele den på midten å ha i sjokoladekrem, men hvorfor blir kaka sånn??????
Prins-06 +en i vente nov-10 Skrevet 7. august 2008 #2 Skrevet 7. august 2008 Du åpner ikke ovndøra og titter inn underveis vel?hehe
Zitro Skrevet 7. august 2008 #3 Skrevet 7. august 2008 Er ikke 200 litt varmt? Holder ikke 180 på kaker?
Prish Skrevet 7. august 2008 #4 Skrevet 7. august 2008 Snu kaka opp ned, så blir den flat og fin på toppen ;o)
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 7. august 2008 Forfatter #5 Skrevet 7. august 2008 Ikke før det nærmer seg ferdig... og da må jeg jo stikke ned i en kakepinne for å se om den er ferdig stekt inni....
Prins-06 +en i vente nov-10 Skrevet 7. august 2008 #6 Skrevet 7. august 2008 Har den blitt vulkan enda da?
Blue Lady Skrevet 7. august 2008 #7 Skrevet 7. august 2008 Altså kaken blir høy på midten? Kutt det bare av med en kniv. Eller mener du at den får et krater i midten? kanskje npen har trampet fremfor komfyren når den stekes?
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 7. august 2008 Forfatter #8 Skrevet 7. august 2008 ja... den ble vulkan etter bare 20 min... den stod i ovnen ca 45 min (stod 40 i oppskrifta) og siste 20 min hadde jeg bakepapir over for at den ikke skulle svi seg. Og den er såpass vulkan at det ikke har noen hensikt å bare snu den på hodet, for at den skal bli flat!!!! Hater å bake sånne runde kaker, man hva gjør man vel ikke for de søste små......=))
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 7. august 2008 Forfatter #9 Skrevet 7. august 2008 jupp, den blir høy.... og sprekker opp, slik at den blir en vulkan som ser ut til å eksplodere....
Blue Lady Skrevet 7. august 2008 #10 Skrevet 7. august 2008 aner ikke hva du gjør galt, men kan du ikke bare skjøre det av da? Leste forresten inne på www.festkaker.no at det er helt vanlig, også blandt de proffe der inne å få kaker som er høye på midten..
~**nuttis**~ Skrevet 7. august 2008 #11 Skrevet 7. august 2008 Dunk forma godt i benken før du setter den inn,så luft presses ut. Man kan kjøpe noe som heter bake even strips,de funker.Men kan lage det selv ved å kutte opp et gammelt håndkle eller noe i strimler.Ta en srimmel og dynk den godt i varmt vann,fest den øverst rundt kakeforma med ei nål eller noe. Legger ved link til stripsa,så ser du hvordan de ser ut.. http://www.cakerysupplies.com/store/WsDefault.asp
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 7. august 2008 Forfatter #12 Skrevet 7. august 2008 jo jeg har skjært den av..... Men jeg blir så sinna for ingen av langpanne kakene jeg lager blir sånn. Men hvis de proffe også få slike vulkan kaker så gjør jeg kanskje ikke så mye feil likevel da, eller??
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 7. august 2008 Forfatter #13 Skrevet 7. august 2008 Hva skal de stripsene hjelpe for???
~**nuttis**~ Skrevet 7. august 2008 #14 Skrevet 7. august 2008 liker i navnet...bake even de gjør så kaka blir rett på toppen.Kaka hever ikke over stripsen pga fuktigheten i de;-)Genialt,jeg bruker de.
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 7. august 2008 Forfatter #15 Skrevet 7. august 2008 hmmm..... kanskje jeg skal prøve det da, neste gang.....
~**nuttis**~ Skrevet 7. august 2008 #16 Skrevet 7. august 2008 et innlegg fra festkaker,skrev om stripsa der..står litt andre triks der også;-) http://www.festkaker.no/index.php?option=com_fireboard&Itemid=33&func=view&id=10227&catid=23
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå