Gå til innhold

Når kan man begynne med gåstol?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tulla på snart 7 mnd har fått sitte 5 min om dagen i gåstol nå... Og på de 5 min går un baklengs i hele stua... Fortivlet for å ikke komme fremover. Når kan man begynne å bruke den? Har hørt rykter om at det ikke er bra, er det sant? HELT blank på dette området.....

Håper på svar =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det anbefales ikke å bruke gåstol, på helsestasjonen. Mener det var noe med at det ikke er bra for hoftene til barnet??

Skrevet

har fått høre at man ikke skal bruke gåstol siden de ikke lærer å gå skikkelig, får dårligere balanse av det også, er det jeg har hørt, men har ikke noe erfaring på dette altså.

Skrevet

da sønnen min ble født nå så fikk jeg masse forskjellige skriv fra HS. det ene skrivet stod det om utstyr man kan ha til babyen. der stod det bakpå at de anbefalte å IKKE bruke hverken gå stol eller sånn hoppe disse.. beina treffer gulvet helt feil i forhold til hvordan det er når dem står og går vanlig...

så jeg ville ikek brukt den hadde jeg vært deg..., hadde heller investert i en sånn gå vogn elle rnoe hun kan bruke..;)

Skrevet

Vesla vår har gåstol - og hun elsker den!! Hun er veldig tidlig med alt og kryper, reiser seg opp og står - gjorde dette når hun var 7,5 mnd. Er nå 8 mnd og 1 dag. Gåstolen fikk hun foe en drøy måned siden, vi bruker den litt, men fordi hun går så VELDIG fort framover med den og hiver ting i gulvet om hun rekker det, går det dagevis ml hver gang hun får bruke den... Da må vi være ekstra ekstra på vakt!! Men bun har det mye kjekkere nå som hun kryper - kan leke LENGE for seg selv på gulvet - det er herlig!!

Skrevet

Heia...det er bare en gammel myte at de få skade av det. men du skal kun bruke denne når ungen kan siite skjøl så at det ikke blir for mye for hoftene. Jente mi elsker å være i den og bruker ikke beina på feil måte, men ho var veldig tidlig med såne ting....krabbet med 6.5 mnd og reiste deg med 8mnd og nå med 9.5 mnd kan ho står aleine en god stund. jeg føler at den gåstole hjalp henne ...men vi begynnte kun med noen min om dagen og økte det etterhvert.

Har forresten også ei vennine hvor gutten henne brukte den og han er nå 13 mnd og han løper rund i huset uten skade eller balanseproblem.

Skrevet

har hørt at det er greit at bruke gåstol - som det leketøy den er. altså ikke tro at barnet lærer å gå tidlig, men som underholdning og moro i lagom portsjoner...

Skrevet

me fikk beskjed på hs at me ikke skulle bruke gå stol. så da gjør me ikke det. min gutt e 8,5 mnd og nå står han. har så vidt begynt å gå rundt sofaen:) holder seg i alt. så kafor skal en ha en gå stol egentlig. barnet lærer mye raskere av seg selv.

Skrevet

Dette står i brosjyren vi fekk på helsestasjonen:

"BABYHOPSA OG BABYGÅSTOL holder barnet i en blanding av sittende og stående stilling. For utstrakt bruk av disseto "hjelpemidlene" gjør friske barn senere, og funksjonshemmede barn mer funksjonshemmede enn sammenliknbarne grupper. Brukt i rimelig omfang gjør de sannsynligvis ingen skade. Produsenten anbefaler babyhopsa (babyhuske/-disse) brukt i ca 10 minutter om gangen. Det er ingen grunn for å forlenge denne tiden. Barnet kan kanskje ha noe glede av babyhopsa 1 - 2 mnd. når det er ca 1 år.

Så lenge barnet ikke selv kan reise seg til stående, bli stående og deretter flytte bena for å gå, har det verken styrke eller kondisjon til å kunne gå. Gåstolen blir derfor i beste fall enn underholdende leke, i verste fall passiviserende, sinkende eller farlig, og vi vil overhodet ikke anbefale noen å skaffe den."

- Personleg synest eg dette er så pass klar tale at eg styrer unna i alle fall.

Skrevet

Fysioterapeuten min sa også det var en viss fare for feilstilling av foten med bruk av gåstol... Jeg ser overhodet ikke poenget med den, barna trenger å utvikle seg i sitt eget tempo.. Så for meg blir slike ting helt meningsløse.. Men det er meg da...

Skrevet

Vet ikke hva jeg brukte da jeg var liten, men søstera mi brukte gåstol (hun er en del år yngre enn meg så jeg husker). hun er voksen nå og går helt normalt.

Skrevet

Jeg kommer forresten ikke til å kjøpe selv. Tar jo sånn plass. har ikke så stor stue.

• 2 uker senere...
Skrevet

I følge en undersøkelse fra noen få år tilbake, så får ungene dårligere motorikk av å bruke sånne gåstoler. Hva de sier i år 2008 anes ikke.

Skrevet

Vi har arvet en gåstol , og bruker den uten dårlig samvittighet !

Vår lille har stor glede av gåstolen. Hun kommer seg rundt og er fornøyd.

Vi regulerer bruken til 5-10 min om gangen 1-3 ganger om dagen. Hun utvikler seg normalt motorisk ellers. Åler seg rundt og reiser seg , går rundt bordet . Ser ikke at det er skadelig i moderate former.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...