Gå til innhold

Trenger råd! Gravid, studier, attføring og fødselsstipend.

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har kommet inn på sykepleien 1. år med start nå i august. Har så lyst til å hive meg på, men termin 10 desember! Kan man ta halve året, og begynne pån igjen januar 2010?

Har yrkesrettet attføring... Mister attføringa fra 1. desember, og bare krav på engangsstønaden... Fødselsstipend? I såfall? Må jeg begynne pån igjen like etter nyttår da?

Det er så mange begreper og jeg fatter ingenting!

Hjelp meg! ;)

Fortsetter under...

Hei!

Hadde jeg vært deg hadde jeg begynt på studiet. Da har du rett til fødsels stipend i 44 uker etter at barnet er født. Du må søke permisjon fra studiet den tiden du er hjemme. Men da får du i allefall 8500 i mnd fra lånekassa mens du er hjemme i tilegg til engangsstønaden, og et behovsprøvd forsørgertilegg på inntill 1900 i mnd avhengig av fars inntekt.

På attføring har du ingen rettigheter til foreldrepenger. Rettighetene fra lånekassa kan derfor være fint å ha med seg:)

Når du får fødselsstipend stilles det ikke krav til at du tar eksamener. Du kan ta eksamener hvis du vil, eller du kan la være.

Hvis du har samboer som er i jobb kan han ta ut fødselspermisjon (tidskonto) hvis du har mer enn 75% studiebelastning. I så tilfelle må du melde deg opp til eksamener. Om du tar dem eller ikke er opp til deg.

Har du studert før sommerferien? Det kreves at du har hatt rett til stipend og lån i 6 måneder før fødselen. Sommermånedene telles kun som gyldig hvis du har studert på våren. Hvis ikke du har studert i vår vil du ikke ha rett til fødselsstipend.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...