Gå til innhold

Møter dere mange fordommer?

Myra

Anbefalte innlegg

Var inne på en teit tråd på anonym forum vedr. fordommer. Og var overrasket over hvor mange som hadde fordommer mot "eldre" gravide. Jeg har heldigvis ikke møtt noen fordommer. Alle jeg har møtt er glade på mine vegne og synes bare det er morsomt.

Jeg er forøvrig 40 og venter mitt andre barn (førstemann er tre). I min nærmeste omgangskrets er alle mellom 30 og 40 og det yngles for fullt.

Fortsetter under...

Jeg fyller 40 om litt over en måned, og har termin et par uker før :-) Har ikke møtt fordommer av noe slag, opplever kun at folk er entusiastiske på våre vegne og syns det er stor stas at vi får en attpåklatt. Faktisk oppleves det som om det er større stas at jeg er gravid enn f.eks en ungjente på 20 som har "havna i uløkka".

Jeg tror vel at det er der noe av problemet med "fordommene" sitter: En ungjente har som oftest blitt gravid ved et uhell og føler for å forsvare seg (altså hetse eldre gravide), mens en kvinne på 30 - 40 veldig ofte er gravid på bakgrunn av at det er ønsket i en stabil livssituasjon. Som voksen har vel de fleste av oss et helt annet liv enn disse ungjentene, mann, hus, jobb og stabil økonomi - altså det meste av det de unge mangler og som kommer til å ha innvirkning på deres liv som unge mødre.

Jeg tror jo kanskje disse jentene ser og føler dette veldig klart, og at du der har mye av grunnen til "fordommene" mot oss eldre.

Anonymforumet ja.....Hva skal jeg si? Jeg fant BIM da jeg ble prøver og tenkte at det kunne være både nyttig og hyggelig å ha en nettside hvor man kunne lese om gravidestoff og andres erfaringer. Men hva er det jeg oppdager? Jo, hele nettstedet er okkupert av noe som virker som uoppdragne ungdomsskolejenter. Både temaer i innlegg/svar på innlegg, og ikke minst språkbruk, er så hinsides det normale at jeg er fristet til å tro at det er ungdom på skråplanet som oppholder seg her inne. Diverse innlegg vitner iallefall om vesentlige mangler både når det gjelder allmennkunnskap og folkeskikk.

Etter noen måneder her inne er jeg sjokkert over disse jentene som jeg går ut fra er gravide eller mødre, og jeg skjønner heller ikke at det ikke finnes ansvarlig moderator som kan "rydde" forumet slik at det kan fremstå som et seriøst sted.

Jeg svarer sjelden på innlegg, og lager nesten aldri innlegg selv, rett og slett fordi dette forumet (gjelder ikke bare anonymforumet) er som det er. "Gravid moden alder" er vel det forumet som har det høyeste nivået, og det er selvsagt ikke uten grunn (=alder på brukere). Bare synd det er liten aktivitet her inne.

Og som du sier: De fleste som får barn rundt om her jeg også bor er mellom 30 og 40, og en god del over 40 faktisk.

Møter lite eller ingen fordommer i "real life".. har derimot prøvd ut noen forum på nettet..og der er det litt av hvert. Ble kjempeglad når jeg dumpet borti dette i går, og oppdaget en "gravid moden alder"- link!

Ser du sier det er lite aktivitet her inne-men DET KAN VI SIKKERT GJØRE NOE MED JENTER!!

Jeg har "in real life" møtt forbausende få fordommer mht min alder. Jeg merker at jeg er mer betenkt selv.... Fylte nettopp 40 og venter nr 4 ila et par uker. Denne graviditeten har vært mye mer slitsom og med mer plager enn tidligere, uten at jeg har vært på noen måte syk. Hadde flere medisinske problemer da jeg fikk nr 1 for snart 19 år siden, men opplevde ikke at det plaget meg nevneverdig.

Jeg har også skrevet få innlegg på denne gangen. Merker at tonen ofte er negativ og at enkelte får utløp for mye frustrasjon her inne - på en tildels utidig måte. Men, det er vel egentlig ingen ting som tilsier at denne bloggingen skal være annerledes enn annen blogging. De fleste her inne er jo ikke gjenkjennelig.......

Sist jeg var inne på barnimagen - for 8 år siden - så var ikke "folk" då vant med blogging så det var ikke så mye useriøst inne på disse sidene.

Gleder meg usigelig til at babyen nå kommer og at jeg får tilbake kroppen min! Gleder meg til å kunne snu meg i sengen om natten uten å hyle av smerte og kunne gå turer uten å stoppe hvert 2. minutt pga sterke kynnere.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...