Gjest Skrevet 6. august 2008 #1 Skrevet 6. august 2008 Hei! Vi skal søke gutten vår inn i barnehage. Men, han er prematur og vi ønsker å se hvordan ting går før vi bestemmer om han skal begynne i august 2009, eller om vi skal utsette starten til januar 2010. Hva gjør vi da? Kan vi søke han inn i august og utsette plassen vår til januar? Eller må vi bestemme oss på forhånd om når han skal begynne? Er det vanskeligere å få plass i januar enn i august? Det er i bydel Østensjø hvis det har noe å si.... Takknemlig for svar!
DoubleTrouble Skrevet 7. august 2008 #2 Skrevet 7. august 2008 Hei! Hvis dere har fått bhg-plass til august og takker ja, tror jeg dere kan ta permisjon fra bhg. til dere bestemmer dere for å begynne. Da mister dere ihvertfall ikke plassen deres. Er nok litt vanskeligere å få plass på januar enn i august ja. De fleste barn starter i august. Dette kan du sjekke opp med å ringe en bhg og høre eller barnehageservice.
Gjest Skrevet 7. august 2008 #3 Skrevet 7. august 2008 Takk for svar. Jeg får sjekke litt...og det fort. Her i oslo er det jo rift om plassene!
Kamomille Skrevet 9. august 2008 #4 Skrevet 9. august 2008 Dere kan søke permisjon, men ikke forvent å få den innvilget. Eller; dere kan få den innvilget, men dere kan komme til å måtte betale for plassen i de månedene dere ikke bruker den. En kommune som oslo hvor det er stor rift om plassene, vil sjelden kunne la en plass stå tom i flere måneder
Anonym bruker Skrevet 9. august 2008 #5 Skrevet 9. august 2008 En privat barnehage vil ofte ØNSKE å la plasser stå tomme bare foreldrene betaler sin (lille) egenandel, og det offentlige betaler sin (store) støtte. Dette gir like mye penger for mindre jobb. En kommune som oslo hvor det er stor rift om plassene, har begynt å se til at private barnehager IKKE får støtte til plasser som står ledig. Da vil ikke barnehagene kunne gi permisjon. Foreldrebetalingen er mindre enn 20% av det barnehagen tar inn pr. småbarnsplass.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2008 #6 Skrevet 9. august 2008 Men man trenger jo ikke søke permisjon, det er jo bare å ikke levere barnet? Eventuelt levere barnet en dag i uken eller to. Så lenge dere betaler, kan de ikke nekte dere å være hjemme.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2008 #7 Skrevet 10. august 2008 Oslo kommune KAN altså nekte å betale ut sin (og statens) del av regninga "dersom plassen ikke tas i bruk". Og i kommunale bhg KAN de faktisk frata deg plassen om du ikke tar den i bruk. For BARNET kan det være lite heldig å "bli levert" en dag i uken eller to. Da blir h*n neppe vandt til og trygg på å være i bhg. Hadde det vært slik at dere selv betalte de ca 14.000 i måneden som en småbarnsplass egentlig koster, hadde selvsagt ingen lagt seg opp i at dere holdt av en plass ved å betale for noe dere ikke brukte.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2008 #8 Skrevet 10. august 2008 Så lenge det ikke er mulig å få plass i feks november blir bare barnehagene nødt til å finne seg i at barn ikke benytter plassen.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2008 #9 Skrevet 10. august 2008 Hæ? Mener du at så lenge det ikke er plass til alle som trenger det i august, så "må" kommunen finne seg i å betale støtte for at plasser står LEDIGE for folk som ikke trenger dem før i november? Jeg skjønner utmerket godt at folk gjerne betaler 7.000 kr for å ha en plass stående ledig for dem i august,sept, okt. Men jeg skjønner også kommuner som ikke vil støtte slike ledige plasser økonomisk så lenge det ikke er plass til alle. Og jeg skjønner barnehager som heller vil ha et barn i en plass enn å la den stå ledig, dersom det bare er BENYTTETE plasser som utløser støtta som bhg er avhengig av.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå