nikita85 Skrevet 6. august 2008 #1 Skrevet 6. august 2008 Kan man jogge 2 3 uker etter en fødsel? Har så sykt lyst å jogge, men kan jo ikke det med bekkenløsning og en mage så stor som en balong:P Gleder meg til å kunne jogge, men hvor lenge må man vente?
2 fine små Skrevet 6. august 2008 #2 Skrevet 6. august 2008 Jeg vet ikke helt angaaende jogging, rent intuitivt tror jeg ikke jeg ville "ristet" indre organer paa den maaten saa raskt etter foedsel.... =o) Tror forsiktig sykling (dersom man orker sitte paa et sykkelsete da), gode turer og annet hvor man ikke hopper opp og ned om du skjoenner hva jeg mener, er en bedre start. Det med trening handler ikke om hvilken form man var i foer man foedte, men at kroppen faktisk skal bygge seg opp igjen etter en foedsel. Jeg ville i hvert fall snakket med en lege om dette, evt kontaktet f.eks hun Jill Jahrmann - som er treningsansvarlig paa SATS og kan mye om trening foer, under og etter svangerskap, kanskje idrettshoeyskolen. De har jo damer som skal raskt i gang med trening NAAR det er mulig, og vil kunne noe om dette. Jeg skal ogsaa trene etter foedselen, men skal basere meg paa turer, forsiktig yoga og forsiktig stryke den foerste tiden dersom kroppen, lysten og viljen tillater det. Lykke til hva enn du gjoer! =o)
lana<3 Skrevet 6. august 2008 #3 Skrevet 6. august 2008 Jogging er det siste man kan begynne å trene etter fødsel....man er jo enda myk i bekkenet lenge etter fødsel og hormonet relaxin går jo ikke helt ut av kroppen før du slutter å amme. Jeg ville heller tatt sikte på som Femina her sier å bygge seg opp etter fødsel først. Jeg ville gått for å trene og styrke opp bekkenet, ryggen, sidemusklene i magen og etterhvert magen. Syns hathra yoga er en fin måte å starte på da lærer man jo også å slappe av og avspenning. Pilates er også gøy syns jeg og det er der jeg føler jeg har hatt mest effekt. Hvis du går til fysioterapi allerede pga bekkenløsning ville jeg fortsatt der ut de 6 mnd etter fødsel som du får gratis. Fysioterapauten kan også hjelpe deg igang med treningen og sjekke at du gjør alt riktig, pluss at du kan trene i treningsmaster som er veldig skånsomt for bekkenet når du nettopp har født, det var slik jeg begynte å bygge meg opp etter sist fødsel før jeg gikk over til vanlig trening uten støtte...
Makko med to små gutter Skrevet 6. august 2008 #4 Skrevet 6. august 2008 Jeg gleder meg også sinnsykt til å begynne å trene. Inbiller meg liksom at bekkenløsninga forsvinner med engang :-P -la meg ha illusjonene i fred! -Før sa man at man skulle ha 6ukers "pause" etter fødsel, men dette har de gått bort fra og sier nå at du kan gjøre alt bare man lytter til kroppen og øker belastningen gradvis. Så sant jeg ikke er for sår nedentil kommer jeg til å begynne å sykle med bikkja ganske snart (variabelt hva folk sier er mulig der), dette gjør at jeg kan ta i så mye jeg ønsker, og blir jeg sliten får bikkja dra meg hjem... Ellers blir det vel litt lenger gåturer i starten....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå