Gå til innhold

obligatorisk å følge undervisning for å ha krav på fødselsstipend?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fra høsten meldt meg opp til et fulltidsstudium på høyskole. Jeg kom ikke inn på det studiet jeg hadde søkt, så må ta til takke med noe jeg absolutt ikke har lyst å studere. men jeg må jo uansett være tatt opp i et fag for å ha rett på fødselsstipend.

Det jeg lurer på er om det er obligatorisk å følge undervisning for å ha rett på fødselsstipend, eller holder det at jeg registrerer meg som student ved å betale semesteravgift og sende en bekreftelse til lånekassen om at jeg er tatt inn som fulltidsstudent? da jeg snakket med lånekassen sa de at jeg skulle sende med bekreftelse fra studiestedet om at jeg er tatt inn som student og at de ikke stilte noen faglige krav fra min side. synes dette virker litt for enkelt jeg da. noen som vet litt mer enn meg om dette?

Takk:)

Fortsetter under...

Dersom studiet krever obligatorisk oppmøte og innleveringer så må du ta dette for å få rett på støtten. Dersom du ikke tar dette så kan du miste studieplassen din, altså miste retten på støtte, med mindre du blir sykemeldt.

Det er riktig at lånekassa ikke stiller noen faglige krav, men det er i perioden du mottar fødselsstipend - altså fra 3 uker før fødsel og ut permisjonen (42 uker er det vel).

Dersom du ikke er forsinket i utdanningen din fra før, og dersom du ikke skal studere videre senere så kan du jo rett og slett la være og møte på eksamen. Du vil da bli forsinket i utdannelsen din, men lånkassa godtar inntil 60 stp forsinkelse - og dersom du får så mye som 60 stp forsinkelse, så har du likevel rett til støtte i ett år fremover. Du kan da bruke dette året på å innhente det studiepoengene igjen, ved å ta flere studiepoeng enn de 60 obligatoriske, eventuelt å ta studiepoeng uten støtte fra lånekassa.

Så dersom dette er et fag du absolutt ikke har lyst på, så kunne det kanskje vært løsningen? Eventuelt satse på en sykemelding ...

hmmm..ja du sier kanskje noe der ja. planen min er å ikke ta opp noe lån og stipend høsthalvåret, da jeg greier meg med en helgajobb jeg har ved siden av. så sånn sett får jeg jo ikke noe forsinkelse. men det endrer jo fortsatt ikke krav om innleveringer osv...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...