Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

nå dukket det plutselig opp mange spm hos meg:

1. når kan man ta bagen ut av vogna, og sette baby i sportsvogn? dattera mi er 5,5 mnd, og protesterer veldig på å ligge i bag, godtar kun å ligge på magen.

2. Når begynte dere med lekegrind? Hun åler seg over stuegulvet nå.

3. Rutiner. Har til nå lagt opp dagen etter henne, og ikke laget rutiner verken for soving/mating (fullammes) bortsett fra at hun nattsover fra 8 til 8 med tre måltid inne i der. Når jeg nå begynner med fast føde, er det da viktig å legge ammingen også til faste tider, og sovingen? Hvor starter man da, med søvnen eller maten?

4. Sovne selv. Må innrømme at min baby har sovnet til pupp eller byssing eller i vogn/bil til nå. Noen gode tips til hvordan hun kan lære å sovne selv i egen seng? Blir det lettere nå når hun får et grøtmåltid om kvelden?

5. Sitte selv. Skal man vente med å la dem sitte i tripp trapp-stol til de kan sette seg opp selv på gulvet? Når bruker det å skje? Eller kan jeg snart begynne å sette henne i polstret tripp trapp-stol? Hun liker ikke vippestolen lenger...

føler at det er mye som skjer nå rundt 6 mnd stadiet. spennende!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi byttet over til sportsdelen når gutten vår var 5,5mnd. La ryggen ned når han sovnet da. Men begynte å bli så nysgjerring så det var ikke noe gøy å ligge i bagen lenger når vi var ute og trilla.

Gutten vår har ligget i lekegrinda siden han var rundt 2mnd.

Vi innførte fast føde ved 4mnd alder og da ble det med engang mer rutiner på måltidene. Søvnen og rutiner der varierer enda, men tror de små er flinke til å styre den biten selv. Har iallefall ikke fått helt faste rutiner på søving på dagen enda(snart 8mnd) men nattsovingen er mer stabil!! Så jeg ville iallefall begynt med maten.

Gutten vår har siden han var 3mnd blitt lagt i sengen uten no form for påvirkning for å sovne selv. Perioder har det vært litt protester og skrik, andre perioder har han sovnet med engang. Det å sovne selv må læres! Vi holder på å lære han å sovne i vogn på dagtid uten at vi må trille

nå.....

Det varierer veldig når de klarer å sitte selv men alt mellom 6mnd og 9mnd er normalt. Gutten vår har begynt å sitte i høystol når han spiser nå(7,5mnd), men synes han får slappet bedre av i vippestolen. Han klarer ikke å sitte alene enda.

Skrevet

Skal prøve å svare hvordan vi har gjort ting:

1. når kan man ta bagen ut av vogna, og sette baby i sportsvogn? dattera mi er 5,5 mnd, og protesterer veldig på å ligge i bag, godtar kun å ligge på magen. VI VENTET TIL GUTTEN VÅR VAR 7,5 MND. VI TRILLET FOR DET MESTE NÅR HAN SKULLE SOVE OG DA GIKK DET GREIT Å LIGGE. ELLERS STØTTET VI HAM LITT OPP MED DYNEN BAK RYGGEN. FIKK OPPLYST PÅ HELSESTASJONEN AT DE HELST SKULLE KUNNE Å SETTE SEG OPP FØR DE SKULLE SITTE I SPORTSVOGN. MEN ALT MED MÅTE HAR JEG TROEN PÅ.

2. Når begynte dere med lekegrind? Hun åler seg over stuegulvet nå.

GUTTEN VÅR BRUKER IKKE LEKEGRIND OG DEN BLIR NOK HELLER IKKE TATT I BRUK. HAN KRABBER I FULL FART OG HAR BEGYNT Å DRA SEG OPP. GÅR LIKEVEL GREIT Å FØLGE MED HAN SYNES JEG. HAR RYDDET UNNA DIREKTE FARLIGE TING, MEN LÆRER HAM NÅ HVA SOM ER LOV OG IKKE LOVV. NEEEEI, DET ER IKKE LOV Å SPISE MOLD....:)

3. Rutiner. Har til nå lagt opp dagen etter henne, og ikke laget rutiner verken for soving/mating (fullammes) bortsett fra at hun nattsover fra 8 til 8 med tre måltid inne i der. Når jeg nå begynner med fast føde, er det da viktig å legge ammingen også til faste tider, og sovingen? Hvor starter man da, med søvnen eller maten?

VI BEGYNTE MED FAST FØDE VED 4 MND ALDER OG DA BLE SØVN OG MÅLTIDER AUTOMATISK FASTE. DET BEGYNTE MED AT HAN VÅKNER TIL SAMME TIDSPUNKT HVER DAG. UT I FRA DET SYNTES VI AT FROKOST 7.30 VAR DET TIDLIGSTE VI VILLE GI HAM. (VILLE IKKE AT HAN SKULLE VENNES TIL Å VÅKNE AV SULT/LYST PÅ FROKOST KL. 6) DERETTER SÅ VI HVOR LENGE HAN HOLDT FØR HAN MÅTTE LEGGES. (FØRSTE 1,5 TIMER NÅ 2) GA SÅ MAT HVER 3,5 TIME. DA VAR HAN IKKE SUTRETE AV SULT, MEN HADDE GOD APETITT.

4. Sovne selv. Må innrømme at min baby har sovnet til pupp eller byssing eller i vogn/bil til nå. Noen gode tips til hvordan hun kan lære å sovne selv i egen seng? Blir det lettere nå når hun får et grøtmåltid om kvelden? VI BEGYNTE Å ØVE VED 3-4 MND ALDER. LOT HAM LIGGE ALENE ETTER Å HA KLAPPET OG SUNGET LITT OG SATT PÅ SPILLEDÅSEN. LÅ DA OG PLUDRET EN STUND, GIKK OVER TIL SKRIKING ETTER TUTTEN. GA HAM DEN TIL HAN SOVNET. EN STUND NÅR HAN VAR 3-4 MND MÅTTE VI SITTE HOS HAM OG SYNGE OG STRYKE TIL HAN SOVNET, ELLERS BARE GRÅT HAN KJEMPEMYE OG DET ORKET VI IKKE. ETTERHVERT KUTTET VI LITT NED PÅ SYNGINGEN, GIKK UT OG LOT HAM SUTRE EN STUND FØR VI GIKK INN OG KLAPPET OG GAV HAM TUTTEN. ETTER EN TID PÅ DENNE MÅTEN LÆRTE HAN Å FINNE SØVNEN FORT. NÅ SOVNER HAN STORT SETT ETTER 2-3 MINUTTER. TROR FORØVRIG AT MYE KOMMER MED ALDEREN OGSÅ DA. ALT BLE ENKLERE NÅ RUNDT 8 MND SYNES JEG.

5. Sitte selv. Skal man vente med å la dem sitte i tripp trapp-stol til de kan sette seg opp selv på gulvet? Når bruker det å skje? Eller kan jeg snart begynne å sette henne i polstret tripp trapp-stol? Hun liker ikke vippestolen lenger...SYNTES IKKE DET VAR FORSVARLIG MED VIPPESTOL LENGER OG SATTE HAM I TRIPP TRAPP MED INNLEGG RUNDT 7 MND ALDER, MEN KUN NÅR HAN FIKK MAT. GUTTEN VÅR SETTER SEG NÅ OPP SELV PÅ ORDENTLIG. (8MND) EN STUND SATT HAN LITT PÅ SKJEVE OG STØTTET SEG MED DEN ENE HÅNDEN.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...