Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hvilket faglig bakgrunn barnehageassistenter vanligvis har? Datteren vårt begynte på en familiebarnehage nå på måndag. Jeg hadde gjerne sett at barnehageassistenter ble presentert og at jeg fikk vite litt mer om deres bakgrunn og erfaring. De to er ganske unge, virker hyggelig, men litt lite bestemmt synes jeg. Er litt usikkert om jeg skal spør lederen, da det kan virke litt massete.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg er bhg-assistent selv og jeg har gått grunnkurs i helse-og miljøfag,vært vikarer på en del bhg. Har også tatt bhg-assistentutdanning gjennom NKS-fjernundervisning. Har jobbet i bhg i 13 år så synes selv jeg har en del erfaring. Har også hatt en del kurs gjennom bhg.

Skrevet

De fleste bhg.assistenter har ikke noe utdannelse i det hele tatt.

Selv begynte jeg å jobbe som assistent når jeg var 18 år og kunne ingenting om det å jobbe med barn. Men etter mange år på baken ser jeg jo nå at jeg gjorde mye dumt i starten selvom det var i beste mening...

Men dette gjelder også førskolelærere, teorien forandrer seg.

De som har fagbrev heter fagarbeidere men jobber i assistent stilling.

I bhg. jeg jobber står vi ansatte i årsplanen med "tittel" som referer til hva vi er; assistent, fagarbeider, ped.leder etter navnet vårt.

Skrevet

Nå kan me kalla oss barnehage medarbeidar i staden for assistent :)

Skrevet

Private familiebarnehager har ofte (ikke altid) en eier som synes det er positivt med assistenter som får minst mulig lønn. Det vil i praksis si folk som er ganske unge og færske.

I komunale "vanlige" barnehager vil man oftere velge å ansette folk med erfaring, uavhengig av at de da kommer på et høyere lønnstrinn.

Også folk med ett års erfaring som assistent i familiebarnehage, vil ofte gå opp i lønn ved å gå over til kommunal bhg.

Så det er fullt mulig at bakgrunnen til "dine" assistenter er at de har jobbet i bhg siden 1.august08!

Men fortvil ikke. De får ukentlig veiledning av en FØRSKOLELÆRER.

Så selv assistenter uten noen bakgrunn kan en hel del mer etter ett år.

Skrevet

Riktig som de andre her sier at en assistent ikke trenger noen utdannelse. Jeg er snart ferdig fagarbeider og vil da være ansatt som fagarbeider, ikke assistent. Da har jeg mer ansvar enn en ass. men ikke like mye som en ped.

Skrevet

Får du mer ansvar? Har en fagarbeider og en assistent på avdelingen og stillingsbeskrivelsene deres er like. Gir begge mer ansvar på egent initiativ, men fagarbeideren jobber med pedagogikk og assistenten mer med praktisk-pedagogiske ting som forming.

Skrevet

Det vanligste er vel at en fagarbeider innehar en assistentstilling, men enkelte steder har vel egne fagarbeiderstillinger med egne stillingsinstrukser? Her kan det nok kanskje være forskjell i ansvar på assistent og fagoarbeider....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...