Gå til innhold

Har depresjon og angst... hvordan unngå antidepressiva?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

i 2004 fikk jeg angst og depresjon og fikk antideppresiva for det. ulempen der var at jeg gikk opp 20kg. vart enda mer deprimert av det.

2007 vart jeg gravid og sluttet med tablettene. Nå har vi verdens nydligste jente på 5 mnd. Men nå etter fødselen har angsten og depresjonen blitt 10 ganger verre. Har tatt steget videre og skal begynne med psykriatisk sykepleier om noen dager. Men har sååååå lite lyst å begynne på igjen med medisiner. Er det noen som klarer og unngår antidepressiva når man er sååå langt nede?

Noen som har noen tips for hvordan komme seg videre/ eller å leve med angst og depresjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har hatt angst og depresjoner i perioder i livet.

Noe som har hjulpet meg er. frisk luft/turer med andre eller alene, alt etter hva en føler for. og rett kosthold...og selfølgelig en god psykolog.

høres kansje umulig ut, men det virker!!

hvis jeg flippa ut og fikk sjokoladekick, fikk jeg en fæl dag etterpå...

Har fått tilbud tidligere om antidep tabl og valium osv, men har takket nei hver gang og det er jeg glad for.

Det er bedre å å føle noe, enn å ikke føle noen ting pga tablettbruk.

Kom deg ut på tur når du kjenner at de verste depresjonene kommer, løp det av deg og få det ut.

Håper dette kan hjelpe deg. ønsker deg lykke til.

Skrevet

Enig at frisk luft og trim hjelper. Jeg trener noen dager i uka, og ja vil si det hjelper på psyken.vil heller ikke gå på medisiner for det om jeg har blitt anbefalt det. tror og håper depresjonen slipper av seg selv etterhvert.det må jo bearbeides og vil ikke at medisiner skal ta kontroll over livet mitt, vil liksom klare ALT på egenhånd.Huff er ikke alltid så lett nei. lykke til.

• 2 uker senere...
Skrevet

Må du greie deg uten medisinen? Noen sa til meg en gang: når du brekker beinet bruker du krykker, sånn er det med antidepressiva også. de er en krykke i en periode som er tung og vanskelig.

du kan selvsagt klare deg uten medisin, men det er tyngre for deg.

er du sikker på at det var medisinen som førte til vektoppgangen? spiste du akkurat som før du beg med medisin? det er jo en kjent sak at mange deprimerte er overvektige. men det tror jeg har mer sammenheng med at man blir innesluttet, man holder seg mer i ro enn før, man trøstespiser kanskje, eller slurver med vanlig mat, og spiser hurtig mat som ikke er så sunn, men som krever mindre tid og energi å lage til...

jeg gikk opp like mye før medisin som under medisin - og det skyldes trøstespisingen og ikke medisinen.

Skrevet

Det beste rådet jeg noen gang har fått fra en lege er: "Løp i skogen 1 time om dagen, til svetten sildrer og melkesyra kommer å tar deg!"

Funker som bare det;)

Det er ikke bestandig jeg får tid til det, men jeg går uansett tur/er ute med ungene minst 3 timer om dagen (gjennomsnittet er på 5t). Det hjelper noe helt enormt. Jeg klarer ihvertfall ikke deppe så forferdelig mye når ungene koser seg og finner på små sprell.

Og siden jeg ikke får gjort husarbeid på dagen, så har jeg noe å fylle kveldene med hvis samboer jobber overtid. Hvis ikke er det kjæreste tid;) (kos, film, god mat, krim serie).

Når jeg da er ferdig så er jeg så sliten at jeg stuper rett til sengs, og sovner nesten hver gang før jeg når puta. Hvis ikke har jeg en god bok liggende ved sidena senga, en jeg helst ikke vil legge fra meg.

Skrevet

Trenger ikke nødvendigvis gå tur i 3-5t, men være ute. Feks besøker jeg ofte en venninne, og da sitter vi alltid ute! Det hjelper bare med sol og frisk luft. Hadde en periode da jeg nesten ikke orket folk, da var det skogsturer med niste som var tingen. Fant et billedskjønt sted der vi kunne sitte å surre i timesvis;)

anonym 21:13 (igjen)

Skrevet

hei.

Jeg har gått til behandling for depresjon siden 2000, har vært innlagt på psykriatrisk sykehus tre ganger i løpet av denne perioden. Alle innleggelsene var frivillig siden jeg var i så dårlig form.

Jeg nektet å bruke medisin i flere år, men under den andre inleggelsen gikk jeg med på medisinereing. glad er jeg for d.. jeg fikk selv pløye felleskatalogen for forskjellige medisiner.. fant ut at Lamictal var vert et forsøk. og d skal jeg love deg at d var.. var også veldig redd for å gå mye opp i vekt, men denne bivirkningen har ikke denne medisinen:)

På den siste innleggelsen var jeg på Modum bad, der har de spesielle tilbud for dem som sliter med depresjon og angst, pluss mange andre plager.. de har også opplegg slik at hele familien kan være med på et behandlingsopplegg.. gå inn på modumbad.no for mere info.. Det er synd å si d, men d er kun hardt arbeid som hjelper for å bli kvitt disse plagene..

Jeg kan si at jeg har fått et helt nytt og lykkelig liv etter oppholdet på modum bad.. helt fantastisk..

Skrevet

Ps.. under oppholdet på modum bad sluttet jeg på medisin. d er 1 år siden jeg ble utskrevet og livet smiler til meg for første gang.. godt å føle seg lykkelig...

• 4 uker senere...
Skrevet

Det er flere seriøs studier som beviser at regelmessig mosjon kan ha like god effekt som antidepressiva. Så nå av det lureste du gjør er kanskje å møte en personlig trener på et helsestudio for å få satt opp et treningsprogram. Og begynn gjerne med en sosial idrett, da får du litt sosialisering i samme slengen, og en latter eller to. Gjør underverker for humøret:) Kan anbefale squash, vann aerobic eller lokale trimlag som går turer på stier og parker i lag:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...