Gå til innhold

gravid og katt...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det du tenker på er en parasitt som heter Toxoplasma Gondii.

Den smitter ikke fra menneske til menneske, men vi kan få den i oss gjennom katteekskremnt eller viss vi spiser kjøtt fra infisert dyr (f.eks hjort). Pga dette blir gravide advaret mot kontakt med katter. Ikkje alle katter er bærer av smitten, men en skal uansett være forsiktig med f.eks stell av katten, tømming av dokasse osv.

Her står det meir:

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=320736

Eg har mange venninner som har katt og har vært gravide mens dei har hatt det. Og det har gått bra. Så lenge en tar forhåndsregler så skal det ikke være noe problem :)

Setter stor pris på svar :)

Sjekket ut linken du la ved og tolket det vel dithen at man kan ha kontakt med katter bare man er nøye på å vaske seg godt på hender etterpå. Det ble sagt at man bør "overlate stellet til andre".... Hva som egentlig legges i dette, siden kattesand/kattekasse nevnes for seg, var vel litt vagt forklart. Om det menes kos og lek med katter er jo ikke helt enkelt å forstå, men jeg får heller vaske hendene hysterisk godt etterpå! *ler*

Hei. Vi har to katter som jeg klapper og gir mat. Vasker da hendene hver gang. (Som det blir nevnt her skal man ikke tømme dokassa). Så langt har det gått bra.

Når man har katt, kan man få blodprøve for å sjekke om man er infisert av toxoplasmose. Det skjer ca. 4 ganger i løpet av svangerskapet tror jeg. Har tatt i uke 5, 12, 18 og 24 tror jeg det var. Og skal ta en gang til før termin.

Forøvrig har jeg hatt katt i nesten 30 år og blodprøvene viser at jeg aldri har vært smittet (har ingen antistoffer i blodet)! Legen min sa at sjansen for å bli smittet fra katt er mindre enn for å bli smittet gjennom dårlig stekt rødt kjøtt.

Annonse

Hørte masse skremselspropaganda, jeg også, i starten av svangerskapet. Men jeg har også hatt katt i snart 30 år, og aldri vært mer enn normalt nøye med håndvask. Har ingen antistoffer i blodet, jeg heller...

Tømmer kattedoen like ofte nå som før svangerskapet (Hvorfor ikke? Jeg bruker jo ikke fingrene, liksom :-) ), og både susser kattene og sover med dem i senga.

Jordmor fortalte forøvrig at etter over 15 års praksis, hadde hun kun vært vitne til to tilfeller av toxo, og ungene var friske og fine i begge tilfellene.

Kos deg med katten, du :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...