Gå til innhold

får pappa perm når jeg er student??

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har termin 3mars, planen min var og ha permisjon fra skolen fra januar til januar, men må må gå på studie helt inn til 3 uker før fødselen, for å få fødsels stipend fra lånekassen? noen som vet? har en del praksis etter jul så det kan bli vanskelig.. Ellers lurte jeg også på hvordan det er med helgejobbing, jeg jobber hver 3 helg, jeg har forstått det slik at jeg tjener for lite til å få fødsels penger fra jobben. Stemmer dette?? Har også hørt at når mor tjener så lite har ikke pappa rett på mer en 2 uker betalt pappa perm.. Noen som hvet noe om dette?

Fortsetter under...

Ja, det stemmer at du ikke kan ta permisjon fra studiene før 3 uker før fødsel. Med mindre du er syk og har sykemelding på dette ... - noe det jo egentlig er ganske greit å få som gravid.

Siden du kun jobber hver 3. helg så tror jeg det heller lønner seg for deg å søke om engangsstønaden som er på 33500,-. Du kan ikke få både permisjonspenger fra jobb og engangsstønaden, så her må du selv regne ut hva som lønner seg.

Vet ikke helt hvordan det blir med pappaperm mtp jobben din, men dersom du ikke tar permisjon fra studiene kan pappan benytte seg av gradert permisjon, dvs 29 uker med 100% lønn, eller 39 uker med 80% lønn. Men her kreves det altså at mor er i full jobb eller fulltidsstudent. Derimot krever ikke nav noen progresjon fra mor, så du kan stryke/melde deg av eksamen og fortsatt benytte deg av denne ordningen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...