Gå til innhold

Spise med fingrene....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på 13 mnd SKAL spise selv! Det nytter ikke å prøve å gi henne, hun er veldig fast bestemt på dette. Jeg skjærer opp maten i små biter som hun plukker selv med fingrene, har prøvd litt med gaffel, men det blir bare søl. Hun prøver litt med skje og, men det er ikke lett. Hvor lenge lar dere mini spise med fingrene?!?!

Vi får hjelpe henne å spise grøt da, så der spises det ikke med fingre:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg lar ham styre på og han er blitt kjempeflink i det siste. Kommer jo selvsagt an på hva vi spiser, ris er jo f.eks ikke akkurat så lett å få opp på gaffel ,-) Men jeg har prøvd meg fram med forskjellig bestikk, og det er stor forskjell på hva som fungerer for ham. Nå tror jeg at vi har funnet det perfekte, et stålbestikk fra boots apotek, er flat skje, gaffel og kniv som gjør det lettere for ham. Når han spiser yoghurt så har vi en liten skje (mener det er avent, sånn som var beregnet for smaksprøver helt i starten), den dypper han liksom i yoghurten så det blir ikke så mye søl. Han får i seg hele begeret på forbausende kort tid og får masse ros. Tror det er bare øvelse,øvelse,øvelse og så må vi foreldre godta litt søl.

Skrevet

Før jeg begynner å mase om skje/gaffel så må jeg vite at de kan klare det skikkelig, mini på 13 mnd har spist middag selv siden han var ca 9 mnd så han begynner faktisk å bli ganske flink med skjeen nå, men på typisk barnemåte, hehe... Noen ganger får han skjeen til å pløye gjennom maten og får noe på den, men ofte plukker han opp en handfull og stapper i munnen og så en ny håndfull og legger på skeen mens han tygger ferdig den første, så spiser han fra skjen, prøver å pløye igjen, plukker opp med fingrene osv. Så vidt jeg kan huske fra de andre to var de 2-2,5 år før jeg følte vi kunne begynner å forlange mer og mer bordmanerer av dem, vi minnet dem på at de hadde skje/gaffel, men lot dem bruke fingrene, viktigste er jo å få maten i seg tross alt :-) Mellomste på snart 4 år kan fortsatt bruke fingrene av og til på noe mat, f.eks mais, erter,spaghetti og andre ting som er vanskelig å få på gaffelen, men dagi vi beskjed om at han må prøve litt og evt viser ham teknikker for hvordan klare dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...