♥ Snøblomst ♥ Skrevet 6. august 2008 #1 Skrevet 6. august 2008 Gutten vår på 2 år har de siste ukene hatt hard mage, dette har ført til at han synes at det er vondt å bæsje og går rundt og sier "aua ompa!" store deler av dagen. Har prøvd malt, svisker og mye frukt. Kjøpte Lactulose i forgårs og håper at dette har en effekt. Tidligere har han aldri gitt beskjed når han har bæsjet, tror kanskje det er nå i sommer han har blitt bevisst på dette selv. Vi har ikke gjort noen radikale endringer i kost og han drikker greit så vi lurer litt på om erfaringen med at det var vondt å bæsje da han hadde så hard avføring nå fører til at han holder igjen, og at avføringen da selvsagt igjen blir hard av å ligge lenger i tanrene enn vanlig. Altså en vond sirkel... Uansett, hadde vært godt å få dette i orden igjen før barnehagestart på mandag.
Mersa og gutta <3 Skrevet 6. august 2008 #2 Skrevet 6. august 2008 Ville bare fortsatt å gi Lactulose, og kombinere det med kiwi og kanskje linfrø i yoghurten f.eks? Også er det viktig at han drikker mye vann..... Hvis ikke dere merker forskjell så kanskje ringe hs? Kan være noen triks vi ikke vet..? Håper han blir fin i magen sin igjen fort, ikke kjekt for en liten gutt å ha "aua ompa"
♥ Snøblomst ♥ Skrevet 6. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 6. august 2008 Takk for svar Mersa )) Får litt vondt av han ja...
mams1979+2små Skrevet 6. august 2008 #4 Skrevet 6. august 2008 Det er akkurat som jeg skulle ha skrevet det selv:) Vi har desverre akkurat samme problemet her i huset. Skrev et innlegg for noen dager siden.. Jeg har også kjøpt lactulose.. Hun på apoteket sa at hvis det ikke hadde noen effekt burde jeg kontakte lege eller helsestasjon. Min gutt virker ikke sånn veldig plaget egentlig, men det går lang tid mellom hver gang. Også kommer det jo så masse når han først må. Da har han vondt, og jeg mistenker at han holder seg lenge.. Spent på å se om lactulosen har noen effekt..
♥ Snøblomst ♥ Skrevet 6. august 2008 Forfatter #5 Skrevet 6. august 2008 Ja, ikke noe godt for de små dette. Gutten vår har pleid å ha avføring 1-3 ganger hver dag og nå er det plutselig stopp. Kan virke som om han plutselig er blitt oppmerksom på at han kan styre det selv, noe jeg ikke tror han har kunnet før nå. Hadde virkelig vondt en dag han skulle bæsje og etter dette er det nesten umulig å få han til å gå på do :-/ Håper at det ordner seg både for dere og oss )
♥ Snøblomst ♥ Skrevet 6. august 2008 Forfatter #6 Skrevet 6. august 2008 Hvor mye lactulose gir dere forresten?
mams1979+2små Skrevet 6. august 2008 #7 Skrevet 6. august 2008 På apoteket sa hun at jeg kunne prøve 3ml morgen og kveld. Har bare gitt i dag, så vet ikke om det har noen effekt enda.. Kunne gi mer om ingenting skjedde, men greit å prøve det noen dager først!
Anonym bruker Skrevet 6. august 2008 #8 Skrevet 6. august 2008 Akkurat som min 2 åring. Nå har han klaget i 2 dager på at han ikke vil bæsje, så i dag kjøpte jeg avføringsmiddel. Da tok det 5 min så var det fuuuul bleie, og han så " godt å bæsje". Før hadde han avf. hver dag, men den siste mnd har det vært ca 2 ganger i uken. Venter på at fastlegen skal komme tilbake fra ferien så skal jeg se om hun kan se på det. Tror ikke det har noe med kostholden til minien, men psyken. Han er redd for bæsj sier han.
♥ Snøblomst ♥ Skrevet 6. august 2008 Forfatter #9 Skrevet 6. august 2008 Takk for svar! Kan jeg spørre hvilket avføringsmiddel du brukte?
Zuzi Skrevet 7. august 2008 #11 Skrevet 7. august 2008 Datteren min er også plaget med dette... Det hender jeg må sette klyster på henne, og da har det kommet med en gang.. Men i går ga jeg henne sviske-youhgurt med mosa svisker i og et par tabletter Idoform, og da var det ikke lenge før bleia var full... Det kan går opp til 4 dager før hun får av seg noe, og da er det en kamp før det kommer som regel...
Lykkelig_alenemor _til_2 Skrevet 7. august 2008 #12 Skrevet 7. august 2008 Huff, stakkars liten:-( sønnen min var oxo veldig plaget med hard mage en stund.. Må bare smøre han godt rundt åpningen så han ikke sprikker.. Eg gav han faktisk appelsinjuice og druer! For all del ikke gi han noe med eple eller banan i, det stopper opp alt hvertfall... Når sønnen min var mindre var han MYE plaget med kolikk og lærte da at eg skulle dra beina bak mot magen for det hjalp på å få tarmene i gang, gjør det enda og visst eg synest det blir lenge siden han har bæsjet eller ser antydning til hard avføring..
tvilling73, 05/07 Skrevet 8. august 2008 #13 Skrevet 8. august 2008 Her har jenta vår hatt problemer si den dagen hun fylte 2!! Det var i desember. Nå har jente nr to på 9 mnd hatt det si hun fekk grøt når hun var 5,5 mnd. Føler jeg kan litt om dette temaet nå he he... Vi har gitt Duphalac, laktulose. Hun drikker det bart fra målebegeret mens minsten får det i grøten. Eldste fikk 15-15-15 i løpet av en dag. Først da løsnet det. Og husk gi mye veske ellers har laktulose motsatt virkning... Vi fikk også beskjed om 3 ml x 2 av legen men intet hjalp. Gikk med henne en dag vikaren var på jobb og han gav da tillatelse til 15-15-15. Dette var i beg. av mai. Nå er hun nede i enten 5ml x 1 eller 5ml x 2 dersom det går tregt. På helsestasjonen fikk vi ett skriv der det står at laktulose ikke er farlig og at en skal ta den mengden som må til for at barnet har 1 avføring til dagen.. Var mye klaging her også, hun var vettskremt og sa hele dagen "ikke farlig, ikke farlig", det sier hun alltid når hun prøver å overbevise seg selv om at ting ikke er farlig. Hun holdt igjen og holdt igjen og vi har hatt flere doser microlax. Men nå går det av seg selv igjen. Kutt melka og kjøp Cultura eller Biola. Banan virker ulikt på barn, noen blir en treg av det andre renner det. Kiwi skal være bra. Lite søtt. Ser det går tregere her nå med mye snop i sommervarmen, is og sjokolade.. Spis grovt. Prøv å bland svisker i evnt grøt eller lag sviskekompott. Det gjør susen. Noen sier at vannmelon er bra. Vi håpte også det skulle gi seg til barnehagen etter juleferien, men nå er det sommerferie og hun går fremdeles på det :-). Hun har ikke basja i barnehagen siden jul, så hadde hun to veker hun var i bhg i juli, da sa jeg før hun gikk at hun måtte bare basje i bhg og gi beskjed til de voksne.. Når jeg kom å henta henne hadde hun jammen meg hatt to store bleier, og de i bhg var helt overraska, de hadde jo ikke settn noen skit der på lenge.. Kryss i taket!!!!!!!!!!!!
skimre Skrevet 8. august 2008 #14 Skrevet 8. august 2008 her er en knall bra link, med masse råd mot forstoppelse, og et sjema som anbefaler dosering og sier hvilke preparater som egner seg for langtidsbruk: http://www.apotek1.no/raadogtjenester/raad/mage_og_tarm/forstoppelse_hos_ barn spesiellt om laktulose/duphalac: Barn under ½ år som får morsmelk-erstatning: Tilsett 3-6 ml laktulose i døgnmengden ferdigblandet væske. Alt. del mengden i to og tilsett det i tåteflasken to ganger daglig. ½-2 år : 1,5-3 ml 2 ganger daglig, om nødvendig kan du gi det dobbelte. 3-12 år: 10-15 ml daglig i 2-4 dager. Vedlikeholdsdose 5-10 ml daglig. vi har veldig god erfaring med laktulose, bruker 3 ml hver dag. lykke til! -ikke godt å se når de har så vondt for å bæsje!
tvilling73, 05/07 Skrevet 8. august 2008 #15 Skrevet 8. august 2008 Hei Bittelitteliten. Det var akkurat det skjema vi fulgte i ett par mnd uten resultat.. Kjempebra at det fungerte for deres med så lite som 3 ml. Det blir jo en skremmende opplevelse for de. Jeg har ett utkast fra noe som heter "Brosjyre 5" i serien "Mor og Barn" utgitt av Norges Apotekerforening i samarbeid med Institutt for farmokoterapi og UiO. Der står det om barn fra 6mnd-2 år. Etter 1/2 års alder har mange barn en blandet ernæring. Ve slik kost skal barnet normalt ha en eller flere avføringer pr. døgn. Opp til 3-4 avføringer pr.døgn er ikke uvanlig, og det er normalt hvis barnet ellers er i fin form og øker normalt i vekt. Tiltak: -Hvis avføringen blir hard, kanskje tykk som en banan, eller hvis det går mer enn 1-2 dager mellom hver avføring, bør du ikke vente med å gjøre noe; ellers kan avføringen stadig bli hardere, tykkere og sjeldnere. Det kan bli sprekker i ende-tarmsåpningen, og hos noen kan det komme litt blod utenpå avføringen. Detter er ikke farlig, men barnet kan ha vondt og begynne å holde igjen avføringen for å unngå smerten. Slik kan det oppstå en "vond sirkel". Den må brytes fort. -I andre levehalvår er det viktig at barnet vennes til å spise allsidig. Det forebygger både forstoppelse og spiseuvaner. Praktisk gir en barna nye matvaner ved stadig å la dem få tilbud om små mengder nye matsorter. Første gang spytter de kanskje ut den nye maten, men etter noen gangers tilbud spiser de svært gjerne det nye. Gi grøter av grov type, grønnsaker, rå frukt (men banan virker stoppende hos en del barn) og grovere brødsorter. Baker du brød selv, er det lurt å tilsette kli, linfrø og solsikkefrøkjerner i baksten -Søtmelk kan virke stoppende. Hvis barnet har tendens til forstoppelse , er det derfor lurt å venne det til å likke syrnede melkeprodukter. Det lykkes best mot slutten av først leveår når en erstatter noe morsmelkserstatning med f.eks. Vultura, kefir eller youghurt (helst naturell). Gi ikke for mye melkemat. Fra 1/2 årsalder bør du totalt ikke gi mer enn 5-6dl melk tilsammen pr-dag, iberegnet det som brukes i grøter og sauser, ellers kan barnet bli mett av melkemat. Dette fremmer forstoppelse, bl.a fordi barnet spiser mindre av annen mat som regulerer tarmen -Vann er utmerket tørstedritt -Tilsetninger til maten av sviskesaft eller laktulose kan være nødvendig. GI TILSTREKKELIG MENGDE TIL AT AVFØRINGEN BLIR FIN. VANLIG mengde laktulosemiddel er 1,5-3ml to ganger daglig, om nødvendig kan du gi det dobbelte. For å få god effekt av laktulose, må barnet også drikke mye vann, saft e.l. -Andre avførende midler brukes kun etter fåd fra helsepersonell. Hjelper ikke disse rådene bør du kontakte helsesøster eller lege. Det var vel mye likt den linken men litt mer detaljer kanskje. Det med store bokstaver tok helsesøster å streka under for meg, da Duphalac ikke er noe farlig middel. De ukene vi gav 15-15-15ml til hun på 2 år så fikk vi tilslutt ønska resultat, men vel mye av det gode.. Hun bæsja ut klærne og da hadde jo legen sagt at når det ble sånn så reduserer dere. Det sa seg jo sjøl he he... Vi prøver oss fram mot null.
GRAM Skrevet 13. august 2008 #16 Skrevet 13. august 2008 snuppa(2) vår plages også,men vi gir henne biola.hun drikker kansje en halv liter for dag i perioder.hun er veldig glad i melk og det gjør at de kan få hard mage.
Anonym bruker Skrevet 15. august 2008 #17 Skrevet 15. august 2008 Vi fikk beskjed av barnelege å bruke så mye laktulose som var nødvendig for å få regelmessig og myk avføring. Det viste seg å være 25 ml morgen og kveld, og da var hun 11 mnd... Det er lurt å gå til barnelege med dette problemet og ikke bare fastlegen, for det bør utelukkes at det er sykdom eller allergi som forårsaker problemet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå