Gå til innhold

Duotest i morgen!!

peona

Anbefalte innlegg

Jeg er ny her inne, 13 uker nå. Skal til duo-test i morgen og gruer for resultatet. Føler meg frisk, og så langt virker alt fint med den lille også men usikkerheten er der....

Noen som har sett tall/statestikk på sjangsene for misdannelser/genfeil for barna hos oss "voksne" gravide?

Håper noen kan gi meg et positivt dytt nå.

Fortsetter under...

Hei! Har ikke noe oversikt å vise til, men vet at risikoen øker med alderen, så det avhenger av hvor gammel du er. Hvis du er rundt 38 år så er det mellom 0,5-1% sjanse for kromosom-avik. Hvis du er passert 40 tror jeg sjansen øker til 1-2%. Vet ikke om det akkurat er noe positivt dytt.....

Egentlig skulle du ha blitt tilbudt en veiledningssamtale i forkant av duo-test. Der går de gjennom statistikken på risiko mht alder, hva de ulike kromosom-avikene innebærer, praktisk gjennomgang av duotest, fvp, morkakeprøve etc. Det jeg har skrevet ovenfor er det jeg husker fra samtalen jeg hadde for et halvt år siden.

Alle som er over 38 år har rett til å teste for kromosomfeil gjennom det offentlige sykehusapparatet.

Jeg skjønner godt at man kan være engstelig for resultatet, men jeg tenker at det er bedre å vite i forkant enn at eventuelle kromosom-avik eller misdannelser kommer som et sjokk ved fødselen. Noen av kromosom-avikene er tilnærmet ikke forenelig med liv (kun 5% som vokser opp), og da kan det være greit å kunne velge å avbryte svangerskapet.

Når dette er sagt, så går det sikkert bra med deg. Sjansen er jo ganske liten for at det skal være noe. Lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...