Gå til innhold

Erfaringer med ønskebrev v/KS

Anbefalte innlegg

Hvilke erfaringer har dere som har levert ønskebrev ved planlagt KS? Har dere blitt hørt eller har det ikke så mye for seg?

Fastlegen min mente det hadde mer for seg å snakke med de aktuell fagpersonene som skal informere meg dagen før selve snittet.

Nevnte ønskebrev for jordmor ved omvisnig og info på avdelingen for en stund siden, men hun virket veldig uforstående til ønskebrev og om det hadde så mye for seg.......

Nå begynner dagen for KS å nærme seg så jeg bare lurer....

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138384374-erfaringer-med-%C3%B8nskebrev-vks/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde med meg ønskebrev til ks og anbefaler det på det varmeste!

Dagen før snittet, da jeg ble skrevet inn, leverte jeg ønkebrevet sammen med helsekortet og de andre papirene mine. Da jordmor kom inn for ks-samtale hadde hun lest det på forhånd og så gikk vi igjennom det sammen.

Det var godt å få avklart hva jeg kunne få oppfylt og hva som ikke lot seg gjøre - og hvorfor.

Jeg fikk det aller meste oppfylt og jordmor poengterte også at de gjør hva de kan for at opplevelsen skal bli så bra som mulig. Hun haket også av på punktene i ønskebrevet mitt hva hun hadde sagt ja til sånn at jordmoern som skulle være med oss på ks-dagen visste hva jeg hadde blitt lovet.

Det eneste jeg ikke fikk oppfylt var at samboeren min skulle være sammen med meg da jeg fikk spinalbedøvelsen, men det gjorde ingen ting. Fort gjort og ikke særlig vondt! Han var heller ikke sammen med meg hele tiden mens de sydde, men det var fordi babyen ble kald og måtte ut av operasjonssalen. Da var det nok mer stas for ham å bli med inn på barsel for veiing og måling. Så jeg tror han kunne ha blitt værende sammen med meg.

Vi fikk heller ikke fotografere i det de tok ut babyen, men det var det legen som nektet. Han ville ikke bli fotografert på jobb... Greit nok det!

Forresten hadde også legene som hadde operasjonen lest ønskebrevet, sånn at de visste at jeg var litt over middels engstelig :)

Det varierer sikkert fra sykehus til sykehus hvordan reglene er, men det jeg fikk oppfylt var følgende:

- Samboeren min var med meg hele tiden - untatt da spinalen ble satt. Det var av en eller annen grunn ikke lov.

- Jeg fikk bedøvende krem på hendene før de satte inn veneflonen.

- Jeg fikk satt kateter atter at spinalen var på plass. Det anbefales, selv om det heter at det ikke er vondt å få satt kateter. Jeg syntes det var ubehagelig å ta det ut, så for meg hadde det sikkert ikke vært noe særlig å kjenne at de satte det inn... Men vi er vel alle forskjellige!

- Jeg fikk babyen opp til ansiktet med en gang, sånn at jeg fikk se ham før tørking og innpakking.

- Jeg fikk babyen inn igjen på operasjonssalen (sammen med pappaen) etter at han var tørket og pakket inn i tepper.

Jeg skrev også litt om hvordan jeg ville ha det i forhold til amming - at jeg ikke ville at de skulle "tukle" med puppene mine utan at jeg ba om hjelp selv. Det hadde barnepleierne fått med seg og var veldig diskrete og flinke til å ta hensyn... Det endte til slutt opp med at de tuklet med puppene mine, men det var fordi jeg ba om det selv :D

Skriv ønskebrev, du!

Om jeg ikke hadde fått en eneste ting oppfylt hadde det vært verdt det, for bare å skrive ønskebrevet hjalp meg å forberede meg selv på hva jeg skulle igjennom...

Noen flere som har skrevet ønskebrev? Hv skriver dere. Har ikke vært borti derre før, og hadde det ikke med meg til første ks. Men vet om en del ting jeg skulle ønske var annerledes til neste gang.Tok bl.a. alt for lang tid før jeg fikk babyen til meg etter at hele operasjonen var over. Og hun hadde sovnet før jeg fikk henne til brystet, så fikk litt problemer med amming. Noen flere med erfaringer rundt dette ønskebrevet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...