Gå til innhold

Fødselsangst

Anbefalte innlegg

Hei.

I det siste har jeg blitt mer bevisst på det å bli mamma. Jeg ønsker dette stort.

Men jeg har fødsesangst.Og da mener jeg FØDSELSANGST med nettopp store bokstaver. Jeg er veldig trang nedentil, og vært samleie er vondt. Jeg har snakket med lege om dette, og fått noen tips, som ikke har hjulpet noe særlig. Jeg revner og begynner og blø hver gang. Det er smertefullt.

Dette er en av grunnene til at jeg er redd for å føde.Når det gjør vondt, så kan jeg ikke en gang tenke meg hvor vondt en fødsel vil være for meg.

Jeg skal snakke med legen mer om dette og ønske om barn. Jeg har ikke tenkt til å føde på vanlig måte, så lenge det er slik. Jeg ønsker inderlig keisersnitt.

Vet egentlig ikke om jeg har noe spørsmål her. Jeg måtte bare få det ut av systemet, og håper på noen reaksjoner fra dere. Hva dere tror og hva dere mener om dette.

Takk for at du leste alt.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138384160-f%C3%B8dselsangst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er HI. Og jeg vil virkelig bli mamma, men tør ikke å bli gravid fordi jeg er livvredd for at jeg ikke skal få KS.

Blir jeg gravid, og får vite at jeg må ha en vaginal fødsel, så vil det ødelegge gleden ved å være gravid. Da vil jeg gå og grue meg i 9 mnd, og det kan jeg aldri tro at er bra for barnet heller.

Må legge til at jeg har slitt med angst og depresjoner i 16 år. Og jeg tror selv at jeg vil freake ut under en fødsel eller i svangerskapet hvis jeg ikke får keisersnitt.

Hei!

Vil først si at jeg forstår godt at du har fødselsangst når du har så dårlige erfaringer med anspent bekkenbunn. Forøvrig vil jeg gjerne informere om at det finnes fysioterapeuter som jobber med kognitiv (tankemessig) tilnærming til slik problematikk, og som kan hjelpe deg til å spenne av i muskulaturen. Jeg jobber selv som Mensendieck fysioterapeut og har flere pasienter som kommer med slike plager. Du er ikke alene om å ha det sånn, det kan jeg love deg! Hvis du ønsker en videre utredning av leger og fysioterapeuter som jobber med dette til dagen, vil jeg råde deg til å snakke med fastlegen din og diskutere om du skal henvises til Rikshospitalet hvor én av de gynekologiske avdelingene er spesialisert på denne typen problematikk. Det er svært få fastleger som har særlig innsikt i slike ting...dessverre!

Anonym

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...