Singeline Skrevet 5. august 2008 #1 Skrevet 5. august 2008 Jeg tror jeg har trange melkeganger. Får bare ikke til denne amminga! har søkt om hjelp på føden og ammepoliklinikken, men de kunne ikke hjelpe. på det verste ga de meg antibiotika mot noe de antok var sopp!! Heldigvis reagerte jeg selv og fikk sluttet på kuren som var HELT FEIL, noe de innrømmet da jeg ba de tenke over det (antibiotika mot sopp, herregud). Jeg har for lite melk. Klarer å amme litt, særlig på natten, men pia mi må for det meste få mme. Prøver å pumpe, men det kommer kanskje en dråpe annethvert sekund. Håndmelke? Ja, da får jeg ut 20 ml på en time. Det er i tillegg VONDT VONDT VONDT når hun tar høyre bryst. Kjennes ut som elektriske støt, spesielt når brystet er tomt. Føler meg veldig alene. Ingen forstår noenting. Må jeg bare godta at jeg har for lite melk? Jeg er SÆRDELES motivert for å få det til, men det er jo vanskelig når jeg ikke klarer å pumpe.
AmExx Skrevet 5. august 2008 #2 Skrevet 5. august 2008 Kanskje den nesesprayen hadde vært til god hjelp for deg? Skade ikke å prøve i allefall. Syntocinon heter den, du må ha resept. Den inneholder hormonet oxyticin, som gjør at melken strømmer lettere. Kanskje du kan ta med deg pumpen inn i dusjen og pumpe der? Eller legg en varm klut på brystet litt før pumping. Også er det jo veldig viktig å ikke stresse eller være utilpass på noen måte når du pumper. Jeg setter meg ned med slideshow med bilder av jenta min på pcn når jeg pumper. Ellers så har du sikkert hørt at du må spise godt, drikke masse og slappe godt av! Amming er ikke plankekjøring! Det krever mye av oss! Så ta hensyn til det! Håper jeg var litt til hjelp, og lykke til!
Anonym bruker Skrevet 5. august 2008 #3 Skrevet 5. august 2008 Det med elektriske støt høres jo ut som sopp, men du skal ikke ha antibiotika, men noe annet for det. Til å smøre på puppen og babyens tunge. http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=31
Singeline Skrevet 5. august 2008 Forfatter #4 Skrevet 5. august 2008 Jeg brukte nesesprayen i en måned - de sa jeg ikke skulle bruke den lenger enn det. Merket ikke særlig forskjell av den. Utdrivningsrefleksen er ok hos meg - det er bare så lite melk som kommer ut! Jeg drikker amme-te og bruker varmepute dersom jeg er kald på brystet. Tilværelsen dreier seg stort sett om brystmelk... Men leste nettopp om lecitin....? Hva er det? Får be legen skrive det ut til meg....?
AmExx Skrevet 5. august 2008 #5 Skrevet 5. august 2008 Lecitin er et kosttilskudd, det får du kjøpt på helsekostbutikk. Men tror ikke det løser problemet ditt. Det tror jeg folk som sliter med tette melkeganger bruker, fordi Lecitidium gjør at melken ikke skiller seg. Har du prøvd akkupunktur? Det hjelper om du responderer bra på nåler! Hør på fødeavdelingen du tilhører om jordmødrene der kan tilby deg dette (da er det gratis), om ikke så er det sikkert noen som gjør det privat! Det ligger en tråd her inne med mange tips for å øke melkemengden, har du lest den?
Singeline Skrevet 5. august 2008 Forfatter #6 Skrevet 5. august 2008 Nå tror jeg vel at det er nettopp tette melkeganger jeg har. Kjenner jo at brystene fylles, men melka vil ikke ut. i hvert fall ikke mye av den. Har ikke sjekka den tråden, kom nettopp inn her på siden, men skal sjekke nå. Takk for svar, btw
Singeline Skrevet 5. august 2008 Forfatter #7 Skrevet 5. august 2008 Tror de tok feil i at det kunne være sopp, for min baby er ikke hvit på tunga. Jeg får imidlertid hvite felt på brystvorten innimellom, som om det ikke er nok blodtilførsel. Høres jo ut som tette melkeganger da?
AmExx Skrevet 5. august 2008 #8 Skrevet 5. august 2008 Da kan det nok hjelpe deg ja! Prøv å masser mot brystvorten når melken strømmer. Det hjelper på melkegangene mine i allefall!
Anonym bruker Skrevet 7. august 2008 #9 Skrevet 7. august 2008 Tips for tette melkeganger: Ta en av babyens bleier - flyll den med veldig varmt vann og legg den rundt puppen. Pump eller amme etterpå Pumpe "tomt" morgen og kveld. Reduser mengden meieriprodukter og rødt kjøtt i kosten På apotek (og helsekost tror jeg) i sverige får man noe som heter SPC-flingor. - Ta som kur eller som jeg må - hver dag.
Anonym bruker Skrevet 7. august 2008 #10 Skrevet 7. august 2008 Synes du skal ta kontakt med ammehjelpen, de kommer gjerne og hjelper deg.
Millimini Skrevet 8. august 2008 #11 Skrevet 8. august 2008 Jeg har fått KJEMPEGOD hjelp fra helsestasjonen min. De har veiledet meg på ammeteknikk og henvist meg videre til lege. Min gutt er 5 uker og vi har slitt med amming hele tiden. Han fikk ikke riktig tak, og strever fortsatt. Feil sugetak er kjempevondt! Jeg har også funnet ut at jeg har Raynauds fenomen på brystknoppene, reflektorisk sammentrekning av blodårene. Knoppeneblir helt hvite, så røde igjen, så hvite... Det forverres av smerte (feil amming, berøring, kulde etc.) Jeg valgte å gi utpumpet melk og mme på flaske fordi han ikke la på seg som han skulle, han fikk ikke ut melken av puppen stakkar. Når jeg forsto at puppen ikke holdt for å mette ham fikk jeg selvsagt ikke pumpet ut en eneste dråpe! Så jeg jeg har gitt mme og tenkt at det viktigste er at gutten har det bra. Jeg har gradvis fått mer og mer melk ved pumping. Helt sikkert fordi jeg nå slapper av nok, pumpet akkurat ut 140 ml (100 på det ene og 40 på det andre). Det er STOR framgang! Jeg får ofte ut mest melk på natta og tidlig morgen. Og en merkelig ting til (her ser du hvordan psyken virker inn) - melken har aldri strømmet så lett som like etter jeg ble henvist videre til en ammeekspert. Da pumpet jeg 160 ml (rekord). Jeg har nå begynt å dobbeltpumpe (leier pumpe på Babyshop), synes det fungerer bedre enn ett og ett bryst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå