Gå til innhold

Hvilke dåpsgaver var dere mest fornøyde med?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal i dåp til en vi er fadder form og har lyst å gi noe som ikke bare havner i en skuff og aldri mer tas frem. Dere som døpte barna deres - hvilke gaver ble dere mest glad for? Og en annen ting - hvor mye penger er det "vanlig" å bruke på en gave til en man er fadder for? (Både jeg og mannen min er faddere)

Fortsetter under...

Skrevet

Det som blir mest brukt er så absolutt sølvtøyet. foreløbig brukes kun skje og gaffel. så jeg vil si at det var det jeg var mest fornøyd med.

Av andre gaver som etterhvert vil bli mer brukt er smykkene hennes og bøkene.

Ettersom dere er faddere ville jeg ha kjøpt en barnebibel til dåpsbarnet og evnt lagt penger ved siden av hvis den ikke er "dyr" nok

Skrevet

Jeg liker best de hjemmelagde gavene... de er det lagt mye sjel i... Hvis du ikke er så kreativ selv får man også kjøpt "hjemmelagde" ting på nettet... Ellers fikk vi også sølvtøy, men det blir ikke brukt her.

Hvor mye man skal bruke på gave da man er fadder er veldig forskjell fra familie til familie...

Skrevet

Jeg fikk en flaggstang med "ekte flagg" som kan heises i tinn til min sønn hvor dåps/fødselsdagen kan graveres inn på. Den settes på bordet hver fødselsdag og er veldig stas å ha. Tror de finnes både i tinn og forsølvet så du kan "velge" pris selv. Sølvbestikk og kopp er jo også flott, men bestkk blir det ofte mye av i en dåp.. Kopp er jo veldig dyrt, men jeg har brukt min i hele barndommen, ville ikke ha melk av noe annet :-) Bunadssølje er også fint å få, hvis dere vet at barnet kommer til å bruke bunad.

Til en jeg er fadder til hadde jeg nok brukt 1000,- men det avhenger jo selvfølgelig av deres egen økonomi.

Skrevet

begge jentene mine fikk smykkeskrin av mamma og pappa med gravert navn, fødsels og dåpsdato, lengde, vekt og klokkeslettet de ble født! Satte kjempestor pris på det! Og de fikk hver sin drakt fra det stedet jeg kommer fra...veldig glad for de også!

Skrevet

Jeg er mest fornøyd med "de store hvite bøkene" (sang-, eventyrbok etc) og bestikk - kanskje vel så mye det barnebestikket som ikke var sølv...

Av ett sett besteforeldre fikk vi bankkonto med penger, veldig OK.

Jeg er personlig ikke så happy for sølv sparebøsser etc. med gravert dåpsdato, heller ikke babysmykker.

Vanskelig å finne gaver som passer for baby/barn og når de vokser til!

1000,- synes jeg var mye penger. Jeg ga 500(+) (men endte én gang på drøyt 700,- til et fadderbarn). Ville lagt meg på det samme eller litt mer enn det dere ville brukt på en bursdagspresang.

Annonse

Skrevet

Gutten vår fikk 2 fine eventyrbøker til dåpen, det var det fineste han fikk. Leser i de hver kveld, han er 5 år nå.

Skrevet

Vi er også helt klart mest fornøyde med bøkene. Eventyrbok, sangbok og reglebok. Helt supert, og kan brukes i maaange år:) En personlig hilsen inni boken er jo koselig..

Skrevet

Datteren vår fikk en krakk/skammel og en litografi. Det var det jeg var mest fornøyd med bortsett fra sang- og eventyrbøker. Vet at hun kommer til å ha glede av det lenge :)

Skrevet

Til våres barn er det nok tripp trapp stolene og sølv bestikk som vi bruker hele tiden som vi til nå har satt mest pris på.

Til vår sønn var det også gøy med et bilde, slips nål, penger på egen konto

Til vår datte var det stort smykkeskrin, perlesmykke med armbånd og ullteppe

Lykke til med gave kjøpet. Jeg kjøpe til det ene fadderbarnet vårt et smykkeskrin og til det andre en barne bibel og en sølvramme med gravering på. Handler for ca 1000,-

Skrevet

Det som har blitt mest brukt hos oss er den fine bamsen som sønnen vår fikk til dåpen. Nå er han tre år men den bamsen følger han overalt. Ellers var eventyrbøkene og barnebibelen greie dåpsgaver og hardangerbestikket. Og selvfølgelig slagbenken med olebrumm og navnet hans (med hilsen under lokket) som står på rommet hans full av leker.

Fikk også en sånn tallerken til å ha bilde i hvor det er inngravert navn, fødselsdato, vekt og lengde osv. Den likte vi også godt. Samt fotobøker i tinn som er fulle av babybilder.

Skrevet

Bøkene og hjertesmykke med navn :)

Skrevet

Mummi bestikket er i bruk daglig, sølvbestikket har aldri vært fremme og det er 3 år siden dåpen.

En barnestol i tre er også daglig i bruk.

Bøkene er i bruk, men ikke ofte, siden min gutt er mer glad i musikk og dans enn å lese i bøker.

Sparebøsser, fotorammer og smykker er lagt bort, vet ikke helt hvor jeg skal henge opp det rammene.

Annonse

Skrevet

Datteren vår fikk en kiste med masse bøker i fra en tante og onkel. Det var skrevet hilsner i alle bøkene. Det synes vi var en flott gave.

Ellers så er jeg fadder til 3 unger gjennom 8 år. Gaver jeg har gitt er: Rund sølvplettramme som man graverer inn navn, fødselsdato osv, Barnekopp asjett og skål i porselen med koselig motiv, og gullkors til å ha rundt halsen+liten koffert og bok.

Så lenge du gir med hjertet er det hovedsaken, du har jo ansvar for ungen i 18 år, kommer sikkert til å gi flere gaver, må jo ikke være så dyrt.

Skrevet

mine fikk mest penger og det gir jeg også til de jeg skal i dåp til.satt de inn på sperret konto til de er 18.slik får de en god start på sparingen.synes faktisk at det er det mest fornuftige.

Skrevet

En gyngesau (en "gyngehest" bare at det var en sau)

Fikk også barnesølje til østerdalsbunad og voksensølja til den samme bunaden.

Villeroy og Boch har et barneservise med dyr på (dyr fra bondegård) synes jeg er fin. Koster 500 for dyp, flat tallerken pluss kopp.

Alf prøysen sangbok.

Og ei lita grøtskje i sølv

Alt dette blir flittig brukt.

Til vårt fadderbarn som vi både er tante og onkel til samt faddere brukte vi 700. Men til de vi bare er fadder til bruker vi ca 500.

Skrevet

Bergans barnehagesekk er alltid en slager!!! Jeg er superfornøyd med den selv, og gir den alltid bort i dåpsgave hvis anledningen byr seg :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...