Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 5. august 2008 #1 Skrevet 5. august 2008 Må bare lufte noen tanker, muligens er jeg hysterisk men... Jeg har en gutt snart 14 dager gammel, frem til nå har vi hatt masse besøk og folk som vil holde og kose med babyen. Veldig hyggelig, men jeg er streng med håndhygienen, også for besøkende. Skjønner ikke hvorfor "alle" skal putte fingrene inn i munnen på ham!!! Men ikke nok med det, vi har besteforeldre som har hund. Og den hunden må absolutt være med på alt. Så den skal nesten opp i vogna til gutten, slikker på hodet hans og hendene hans! Jeg blir helt fra meg, men siden dette er så nær familie så tør jeg ikke si i fra! Vet at de vil bli veldig såret og lei seg om jeg sier noe, og jeg vil ikke bli uvenner med de. Hunden er som et menneske for dem, men for meg er det fortsatt en hund, og jeg har sett den hunden slikke seg bak for å si det sånn! Er jeg hysterisk, eller bør jeg si noe? Hva hadde dere gjort?
dolly29 Skrevet 5. august 2008 #2 Skrevet 5. august 2008 har selv hund. og synes ikke det er greit at hunden slikker på babyen våres nei. Men avogtil så skjer det uten at jeg klarer å avverge det. Min baby er 4,5 mnd og jeg synes ikke det er greit enda. Hadde ikke godtatt det selv om det er babyen til besteforeldrene. Men hvordan kommer hunden borti babyen da?? Viss du klarer å gi beskjed om at besøkende skal vaske hendene (det klarte ikke jeg), så klarer du fint og si til hundeeierne på en fin måte at du ikke vil at den skal slikke på babyen. og sett baggen høyt oppe. Det går vi, for den er veldig populær her viss hunden får en sjangs (noe hunden forøvrig ikke gjør) Lykke til
Nætte;mortil2 Skrevet 5. august 2008 #3 Skrevet 5. august 2008 VI har også hund og han får overhodet ikke lov å slikke.. Spesielt ikke babyen eller storebror. Det er ekkelt og jeg liker selv ikke at han slikker meg. Jeg ville hatt en klut i nærheten hvis du ikke klarer å si fra, og gitt babyen en vask med en eneste gang hunden har vært der med tunga.. Kanskje de tar hintet da? Men det beste ville jo vært om du kunne si at du ikke ønsker at hunden skal slikke... Forøvrig er litt basselusker veldig bra for den lille, den skal ut i verden og møte dem likevel, så sakte og forsiktig innføring er bra.. (snakker IKKE om å droppe håndvasken etter toalett besøk eller slikt noe.) Men hundetunger har veldig lite på en baby, eller menneskehud å gjøre i det hele tatt.. Men normal omgang med litt basselusker er ok.. Tar folk inni munnen på babyen din?? Æsj, det hadde jeg ikke likt! Hvorfor gjør de det egentlig??
Sannali Skrevet 5. august 2008 #4 Skrevet 5. august 2008 Har ikke erfaring med hund, men har katt selv og det ville ikke falt meg inn å la noe dyr komme så i "slikkeavstand" til en liten baby. Bakterier eller ikke, dyr kan man ikke stole hundre prosent på. Nå er datteren min såpass gammel at hun får klappe pus, men hun røsker og river såpass at katten vet å skygge banen når hun dukker opp:) Ang håndvask skulle man tro at alle gjorde det når de kom hjem til seg selv eller andre, men måtte gang på gang lide meg gjennom besøk som kom rett fra tbanen og oppi vugga. Skjønner bare ikke hvorfor man ikke klarer å si noe... Lykke til og stå på ditt!
Rebekka og tre vidundere Skrevet 5. august 2008 #5 Skrevet 5. august 2008 Vi har og hund og baby. Hunden var selvsagt veldig nysgjerrig på dette nye medlemmet (av flokken). Vi lot hunden snuse på babyen, men den fikk ikke lov til å slikke. Selvsagt har den slikket babyen uten lov, men det er tross alt vår hund som bor i samme hus som oss. Jeg er selv heller ikke glad i å bli slikket, så hunden vår er "opplært" til å la vær med slikking. Gi klar beskjed til besteforeldrene om at du ikke ønsker hunden "opp i" babyen. En del hundeeiere har ikke helt vettet i behold;-) Når du sier ifra, skjønner de sikkert hvorfor og holder hunden på avstand.
***Lille lykke*** Skrevet 5. august 2008 #6 Skrevet 5. august 2008 Vi har både katt og hund og selvsagt kom det situasjoner der de begge vil komme "opp i trynet" på babyen. Når babyen var helt nyfødt ønsket vi ikke at hunden skulle slikke på baby, men nå når hun er 6 mnd. er det no så som så. Hunden kjenner sine begrensninger og sier bare hei og går Og baby elsker både hunden og katten! Krabber mot de i en stormende fart så er ikke alltid vi får sukk for oss før hun sitter og koser med dem. Tror ikke du skal bekymre deg alt for mye om hunden til familien din ønsker å "hilse" på babyen din. Forstår veldig godt at du ikke ønsker at den skal slikke baby nedfor, men jeg hørte en gang at munnen til hunder faktisk er veldig ren. Men ønsker du ikke at den skal slikke baby, så si i fra på en ordentlig måte. Ingen grunn til å bli sur av den grunn. Jeg holder alltid min hund borte fra andre babyer nettopp fordi jeg vet hun slikker og vet at ikke alle liker det. PS: når babyen min var nyfødt måtte alle besøkende pent vaske seg på hendene med desinfisering som alltid stod på stuebordet Mangen av de besøkennde gjorde oxo dette automatisk uten at jeg spurte! Lykke til!
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 6. august 2008 Forfatter #7 Skrevet 6. august 2008 Godt å høre fra flere at jeg ikke er hysterisk :-) Problemet løste seg litt i går ved at sambo sa i fra til foreldrene sine at håndhygiene var veldig viktig. Da slapp jeg å ta det opp. De skjønte det veldig godt, og jeg var lettet noen minutter. Så de vasket hender og desinfiserte, så tar svigerfar opp et velbrukt lommetørkle, snyter seg godt, tørker seg rundt munnen med det etterpå, og tørker opp sikel etter bikkja med det. Så går han bort og holder hendene til sønnen min, som putter disse rett i munnen....sukk.....Det var lærdom for døve ører. Vet ikke hvorfor noen putter fingrene i munnen hans heller. Antakelig fordi han sutter på alt, moro å se han sutter på fingeren sikkert. Jeg prøver å si at det er derfor vi har smokk! Jeg er litt oppgitt. Tror jeg blir nødt til å bli litt strengere, så får de bare bli sure.... Takk for tilbakemeldinger!
Bebbiss Skrevet 6. august 2008 #8 Skrevet 6. august 2008 Her hjemme har vi fire miniatyrhunder og en jente på tre måneder. Har absolutt ikke vært så nøye med håndhygienen, men så har aldri noen stukket fingrene i munnen på henne heller... Hundene våre må gjerne snuse og slikke på henne - de er jo også en del av familien vår, MEN jeg setter grense ved ansiktet og hendene (hendene stikker hun jo i egen munn!) så dette ville jeg satt en stopper for. Lykke til. Ikke lett å følge eget hjerte og samtidig skulle unngå å trampe på folks tær.
Nætte;mortil2 Skrevet 6. august 2008 #9 Skrevet 6. august 2008 Jeg hadde blitt rasende om andre pakket fingrene i munnen til babyen min, så jeg fatter fortsatt ikke hvorfor de gjør det med din! Nei der hadde jeg nok blitt litt strengere ja... =) Mannen min begynte å stikke fingeren i munnen på tuppa da hun var nyfødt, og skrek, men jeg ble frustrert og sint og ba han om å kutte det ut.. Våre fingre har ikke noe inni der å gjøre annet enn for å sjekke gommene.. Og da skal de være vasket og med et formål (pluss at når babyene er så små og gråter så er de gjerne sultne.. da nytter ikke finger!!) Nei jeg ville "tøffet" meg opp og bedt dem om å slutte å pakke fingrene i munnen på barnet og samtidig bedt dem om å holde tunga på hunden vekk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå