Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er singel og prøver å få barn. Men hvordan fungerer det med farsbidrag, får man det av staten...eller hvordan fungerer det? Får man også 2 barnebidrag for et donorbarn? Kommer det til å stå donorbarn i fødselsattesten, eller far ukjent?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Far ukjen, slik det i realiteten er og penger fra staten. Tror det er minstesats, mest sannsynlig siden det er staten som betaler;)

Skrevet

det er vel også slik at dersom du tjener mer enn 406 000 så har du ikke rett på dette? Sjekk ut nav sine sider

Skrevet

riktig som det står over. Du får minstebidrag (det er vel 1240), men det faller bort ved en inntektsgrense, og ca 406 000 høres riktig ut. du får barnetrygd for ett barn ekstra (940 kr). du kan også gå på overgangsstønad, men det hadde ikke jeg greid! det er veldig VELDIG dyrt å ha barn (enda jeg tjener rimelig godt og kjøper mye brukt...). jobber du får du stønad til barnetilsyn (igjen; til en inntektsgrense, som før var ca 380').

for min egen del syns jeg økonomiske forberedelser er noe av det viktigste man kan gjøre i planleggingsprosessen. Mange ting er mye vanskeligere å få til så snart man har fått barn. (jobbe ekstra for å betale regninger eller betale ned gjeld, vanskeligere å få boliglån fordi de regner med forsørgelsesbyrde osv.) (F.eks. var et av mine planleggingstiltak å jobbe ekstra så jeg ble kvitt billånet mitt før jeg fikk barn)

på fødselsattesten er "far"-feltet blankt (det STÅR ikke "far ukjent" om du skjønner.)

Skrevet

Fant satsene for Bidragsforskudd på Nav sine sider. Per 1.juli 2008 er minstesatsen 1320,- i barnebidrag (dersom du tjener mindre enn 406000)

Du får dobbel barnetrygd som nå er på 970 * 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...