Gå til innhold

Hvor lang tid tar det å skifte navn?

Anbefalte innlegg

Har nå tenkt å ta mannen min sitt etternavn. Men hvor lang tid tar det etter at man har sendt inn skjemaet før alt er ok..

Og hvordan gjør man det etterpå? Må man sende ut navneendring til alle og enhvermann, slik en gjør ved flytting?

Fortsetter under...

Hvis du gjør det i forbindelse med at dere gifter dere, går det ganske fort. Du må si ifra til de fleste ja, hvertfall gjorde jeg det.

Tror faktisk at bekreftelse på navneendring kom før vigsels attesten var i posten :)

Jeg giftet meg i slutten av mai, og i den forbindelse sendte jeg også inn navnendringsskjema for å ta min manns etternavn. Vi sendte også inn navnendringsskjema for sønnen vår på halvannet, da han ble døpt med mitt mellomnavn som etternavn. Navnendringen hans gikk i orden i løpet av en uke. Mitt etternavn ble ikke bekreftet endret før 7. juli, 6 uker etter bryllupet (vigselsattesten skulle jo utstedes før navnet kunne endres, derfor tok det litt tid) og 4 mnd etter at papirene ble sendt inn.

Når navnendringen er bekreftet, blir Folkeregisteret oppdatert, slik at du da kan ta med deg navnendringsmeldingen og gyldig legitimasjon (for ditt forrige navn) til f.eks. passkontoret for å få utstedt pass. Det gjorde vi, og det gikk greit. I dag har jeg vært på trafikkstasjonen for å få nytt førerkort som viser det nye navnet. I morgen skal jeg innom banken for å få nytt bankkort (du må møte opp personlig begge steder ettersom du må underskrive med det nye navntrekket ditt). Her på jobben har driftsavdelingen nå endret e-postadresse og andre tilganger.

Så ja, du må selv følge opp at du får registrert det nye navnet ditt her og der. Lånekassen og bankene henter opplysninger fra Folkeregisteret, så du vil nok få post fra dem med nytt navn på konvolutten, men du må altså innom for å underskrive på nytt bankkort.

At jeg fortsatt er registrert med mitt gamle etternavn på gud-vet-hvor-mange nettbutikker, har jeg tenkt å blåse en lang marsj i.

Lykke til!

Hei, pussig at du spurte om dette i dag. Siden jeg startet med dette i går:)

Jeg var innom folkeregisteret i går og leverte søknad om navneendring til min manns navn

Fikk vite der at behandlingstiden var 3-6 uker.

Det er litt håpløst egentlig siden jeg ofte er ute og reiser og vi da aldri kunne vite hva jeg heter når jeg reiser og hva jeg skal skrive sm navn på billetten

Feks så skal jeg ut og reise om 10 dager og der bestilte jeg billett i mitt gamle navn og satset på at folkeregisteret ikke har det for travelt med å endre navnet mitt.

Har utsatt dette nettopp pga at det tar tid

Annonse

Det tok bare ei uke eller to for min del, men jeg har ennå ikke somla meg til å ordne nytt pass, så da vi skulle ut å reise, måtte vi bestille i mitt gamle navn. Hadde med kopi av vigselsattesten hvis det skulle bli noe tull, men det gikk greit. Har heller ikke ordna nytt førerkort og et kreditkort, og vi giftet oss i august i fjor. Uff, dårlig samvittighet......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...