Gjest Skrevet 5. august 2008 #1 Skrevet 5. august 2008 Jeg har med vilje styrt samtalen inn på jul. -Selvsagt kommer du hjem til jul, utbryter mamma. -Nei, sier jeg. -Hvor langt er jeg på veg da? -Men du kan få ungen før jul, kontrer mamma. -Jo da, da kan hende det stiller seg annerledes. -Det er lenge enda til jul, sier mamma for å avslutte temaet.- Det er ca 4 ½ mnd, svarer jeg. Jeg håper jeg oppnådde det jeg ønsket, at mamma vil få en forståelse for at for første gang i mitt 35 årige liv, så kommer jeg ikke hjem til jul. Det er 28 mil hjem til mine foreldre. Jeg synes det er tøft nok å kjøre strekningen på vinterføre når jeg ikke er gravid. Men å kjøre den i niende måned, bare et par uker før termin er uaktuelt. Atpå til må jeg over Dovrefjell. Har sklidd godt på det glatte føret der før, jeg. Og med stor mage, ville det ikke være noe særlig om jeg skulle skli av vegen. Og tenk om jeg skulle få rier under vegs. Hva da? Eller om jeg skulle råke ut for uvær og bli sittende fast på fjellet. Det ville vært galskap. Om ungen ble født før jul, ville jeg heller ikke lagt ut på turen. En nyfødt baby er det ikke bare bare å ta med ut vintertid. Aldri om jeg ville dra over fjellet. Tenk om vi ble sittende fast og babyen frøs i hjel. Det går jo tog. Om jeg da er gravid, og begynne å drasse med meg mye bagasje, er ikke lett. Jeg må ta buss inn til byen. Tenk om barnet blir født mens jeg er hjemme. Da må jeg jo ha utstyr der. Barnevogn og klær og sånn. Ting til meg selv og julegaver. Og tenk om jeg fikk rier og måtte føde på toget. Toget kan jo bli sittende fast på fjellet det også. Nei, jeg tror ikke det. Og om barnet er født, ville jeg ha problemer med all bagasje også. Nei mamma, jeg kommer ikke hjem til jul. Og blir ungen født før jul, er det godt å bruke litt tid til å bli vant med alenemorsrollen før man begynner å stresse av gårde.
Klar Som Et Egg Skrevet 5. august 2008 #2 Skrevet 5. august 2008 kooos deg hjemme i din egen bolig i jula, med god samittighet! så dumt at din mor ikke har forståelse for ditt ønske.. det er jo ditt valg, og å dra på en fødeklar kropp er ikke bare, bare dersom du ikke er veldig gira i utgangspunket! vi bor nå midlertidig i stavanger, men hører til i larvik begge to, og er veeeldig skeptiske på om vi kommer oss hjem til jul, med termin 11.jan. det er 50 mil å kjøre, på grusomme veier! min mor sier at jeg ikke burde dra, men jeg har jo på en måte lyst til å komme hjem til det kjente og kjære.. men tror ikke jeg orker rett og slett.. så vi får bruke tiden til å tenke, får det jo koselig her vi er også, dersom vi blir.. jul blir det uansett, med disney-kavalkade på tv, og deilige lukter på kjøkkenet :-)
Anonym bruker Skrevet 5. august 2008 #3 Skrevet 5. august 2008 Stå på ditt! Reisen høres tung ut, enten babyen er i magen eller kommet ut. Jeg er i ganske lik situasjon, 50 mil hjemmefra, blir alenemor, termin 10/1. Men i motsetning til deg forståelse for at jeg ikke kommer hjem, og har i steden invitert mamma til meg. Da er julematen sikra og forhåpentligvis blir det koselig, selv om litt atypisk jul.
Itsrejk Skrevet 5. august 2008 #4 Skrevet 5. august 2008 Smart og tøft av deg å ta opp dette med moren din så god tid i forveien! Da får hun tid til å venne seg til tanken før jula kommer. Vi bestemte oss for å slutte å reise i jula da sønnen vår ble født. Vi har nær familie både i nord og i sør, og vi er glade i å besøke dem. Men i jula er det så godt å være hjemme, synes vi. Blir roligere sånn, og vi får ha faste tradisjoner som vi følger opp hvert år. Vi har heldigvis nær familie i vår by også, så vi feirer sammen med dem hvert år. Vi bruker å ha selskap i mellomjula hjemme hos oss. DET er ikke sikkert blir noe av i år... Jeg har termin 11. jan., og har bekkenløsning. Sent i desember må jeg regne med å være ganske invalidisert. Skal se an formen, og ta det derfra. Regner med å møte forståelse hvis vi ikke orker å ha selskap, jeg. Sikkert mange som vil beøke oss i januar i steden...
MaritB Skrevet 5. august 2008 #5 Skrevet 5. august 2008 Ja det blir rart denne jula her også... Jeg har min familie i Bærum, samboer har sine i Tromsø, og vi bor i Bodø og har termin den 5. januar. Her blir det oss to (kanskje tre?) og hunden alene, det får bli sånn i år. Ingen sjanser å ta. Klart man vil være i trygge gode omgivelser og i nærheten av fødesykehus. Jeg holder meg her jeg. I sofan min:-) Hvis mamma synes det blir for langt vekk fra dattera så får hun komme seg hit og feire jula med oss her. Skulle ikke forundre meg at det blir slik. Det hadde vært koselig det!
hemmeliggravid Skrevet 5. august 2008 #6 Skrevet 5. august 2008 Stå på ditt:) Men hva om din mor heller kom til deg i jula. Får du babyen før jul kan det være deilig å ha noen der til å lage god julemiddag og varte deg og babyen opp, om babyen ikke har kommet enda er du sannsynligvis høygravid og kan trenge litt hjelp til diverse juleforbredelser. Men om hun kommer hjem til deg i jula, må du gjøre det klart for henne at det blir på dine premisser, det siste du trenger er mas! Lykke til, jeg håper du får en fin jul uansett hva som skjer:)
Gjest Skrevet 5. august 2008 #7 Skrevet 5. august 2008 Det er som dere sier at det kan hende mamma og pappa kommer til meg i jula. Men mamma må helst komme på det selv, for inviterer jeg de, så har mamma en tendens til å si at de MÅ være hos meg i jula. Og må er et ord jeg ikke liker. Man skal føle at det er frivillig og ikke noe man må. Dessuten har samboeren til søskenbarnet mitt sagt at jeg kan komme til de i jula om jeg blir alene. De skal være hos seg selv i år. Og om jeg ikke får servert juleribba mi for en juls skyld, skal jeg nok overleve det. Fjordlands bruker jo å ha julemiddager med ribbe, og jeg kan godt spise det på juledagen.
Krissy78 Skrevet 6. august 2008 #8 Skrevet 6. august 2008 Det skal ikke være lett... Håper at mammaen din til slutt skjønner valget ditt og ikke lager noe stress av det. Det er det siste du trenger denne julen... Vi skulle egentlig dratt til svigermor denne julen men hun har allerede fått beskjed om at det ikke blir aktuelt, og det var skjønte hun godt. Kan aldri tenke meg at jeg orker noe lang kjøretur da... Høygravid i bilen med datteren vår som da er 2 år i baksetet. Aldri... Samboeren min, svigermor og foreldrene mine har blitt enige om at hun skal komme hit heller. Da skal hun bo hos oss, men vi skal feire julaften hos foreldrene mine heller. Var litt redd at hun ikke hadde så lyst til det men det var heldigvis INGEN problem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå