Gå til innhold

IVF - forsøk og store doser kortison

Anbefalte innlegg

Jeg har barneleddgikt (fikk diagnosen da jeg var 3 år) og Ulcerøs Prokitt (diagnose mar 07). De siste årene har jeg gått på Metotrexate med god virkning. Sluttet med cellegift mars i fjor da vi hadde lyst på barn. Har en velskapt sønn på 7 år, og jeg trodde at det ikke skulle bli problem å bli gravid igjen. Etter å ha prøvd i 8 mnd. og fortsatt ikke et nurk i magen, var jeg så dårlig at legen min ikke så annen utvei enn at jeg måtte begynne med Prednisolon. Siden januar i år har jeg prøvd meg litt fram på doser, alt fra 5 mg til 40 mg om dagen! Hadde et IVF-forsøk nå i mai, og da gikk jeg på 5 mg dgl. Fungerte dessverre dårlig da jeg er i full jobb og avhengig av å komme meg opp om morgenen og fungere hele dagen. Forsøket gikk galt og jeg fikk en forverring i sykdommen (leddgikta). Ulcerøsen holder jeg i sjakk med 1500 mg Mesasal tabl. dagl. Nektet lenge å ta noen medisiner for tarmsykdommen da jeg trodde at det var skadelig for et evt. foster. En spesialist på Ullevål har forsikret meg at Mesasal ikke er skadelig og at jeg trygt kan ta det. Etter mislykket IVF-forsøk økte jeg dosen med kortison opp til 20 mg dgl. da kroppen ikke taklet alle hormonene jeg hadde fått proppet i meg før IVF-forsøket. Skal igang med fryseforsøk nå i aug. og revmatologen min sa at jeg måtte trappe ned til 15 mg dgl. Så det jeg lurer på; hvor lenge kan jeg gå på 15 mg hvis jeg blir gravid? Er det de første 3 mnd. som "ikke er farlige"? Jeg er så redd for å skade det etterlengtede nurket. Kutter heller ut kortison og ligger i senga i 9 mnd. bare det ikke går utover andre enn meg :)

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...